صنعت خودرو؛ ستون استقلال ملی، قربانی نظام مالی فربه و بی‌عدالت


کد خبر : ۵۲۳۹ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۸-۱۴۰۴ - ۹:۵۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مهرداد آلان، عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از بی‌توجهی دولت به بخش تولید گفت: سال‌هاست صنعت خودرو در ایران بار اصلی تولید، اشتغال و حرکت اقتصاد ملی را به دوش می‌کشد. در سخت‌ترین دوران تحریم، وقتی بسیاری از صنایع از حرکت ایستادند، این صنعت بود که چرخ کشور را چرخاند و اشتغال را حفظ کرد. با وجود همه فشارها و محدودیت‌ها، خودروسازی ایران توانست نشان دهد ستون واقعی اقتصاد مقاومتی نه در اتاق‌های تصمیم‌گیری، بلکه در کارخانه‌ها و خطوط تولید است.

او تأکید کرد که تصمیم‌های مالی دولت در عمل به زیان تولید تمام شده و بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی را در وضعیت دشوار نقدینگی قرار داده است. اگر حمایت فقط برای بانک‌هاست، ما هم مؤسسه مالی صنعتگران تأسیس می‌کنیم.

خبر قطعه – آلان با انتقاد از آنچه «تبعیض آشکار در سیاست‌های حمایتی دولت» خواند، گفت: اگر دولت این‌چنین دل‌داده بانک‌ها و مؤسسات مالی ربایی است، چرا برای صنعت و تولید چنین نگاهی ندارد؟ چرا برای نجات بانک‌های زیان‌دِه و مؤسسات مالی متخلف، شبانه تصمیم می‌گیرد و میلیاردها تومان از جیب مردم خرج می‌کند، اما وقتی پای تولیدکننده و کارگر می‌رسد، حرف از کسری بودجه و ریسک تورم می‌زند؟

او افزود: اگر دولت فقط نام “بانک” را می‌فهمد، ما هم از فردا “مؤسسه مالی صنعتگران ایران” را ثبت می‌کنیم تا شاید مانند بانک‌ها و مؤسسات خاص، نیم‌نگاهی هم به ما بیندازند! ظاهراً در این کشور، نام کارخانه احترام ندارد اما نام مؤسسه مالی مصونیت می‌آورد.

بانک آینده؛ نماد بی‌عدالتی مالی

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تهران با اشاره به عملکرد برخی بانک‌ها تصریح کرد: بانک آینده نماد روشن بحران و بی‌عدالتی مالی در کشور است. بانکی که باید پشتیبان تولید باشد، امروز به یکی از بزرگ‌ترین زیان‌ده‌های اقتصاد ایران تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌ها، زیان انباشته این بانک از ۴۲۶ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و بخش قابل توجهی از سرمایه مردم در پروژه‌های غیرمولد مانند ایران‌مال هزینه شده است.

آلان گفت: با وجود چنین فجایعی، دولت برای نجات این مؤسسات سکوت می‌کند یا میلیاردها تومان از منابع عمومی را صرف بازپرداخت خطاهای آن‌ها می‌کند، اما برای صنعت همیشه بهانه “بودجه محدود” دارد.

۲۰ همت که هیچ، ۱۰۰ همت هم بدهید؛ این پول به مردم برمی‌گردد

این فعال صنعت قطعه‌سازی درباره وام ۲۰ همتی دولت برای دو خودروساز بزرگ اظهار کرد: این تصمیم هرچند دیرهنگام است، اما باید واقع‌بین بود؛ ۲۰ همت به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد. حتی اگر ۱۰۰ همت هم پرداخت شود، این پول به جیب مردم بازمی‌گردد، نه به برج‌ها و حساب‌های خاص. هر ریالی که در صنعت خودرو هزینه می‌شود، در قالب اشتغال، مالیات و رونق اقتصادی بازگشت دارد.

او افزود: اگر زیانی هم بوده، به شکل خودرو، اشتغال و رفاه به جامعه برگشته است. امروز خودرو فقط وسیله حمل‌ونقل نیست؛ بخشی از زندگی اجتماعی مردم است. طبق آمار رسمی وزارت میراث فرهنگی، در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ بیش از ۷۱ میلیون سفر داخلی ثبت شده؛ این یعنی صنعت خودرو نقشی فراتر از تولید صنعتی دارد.

آلان با لحنی انتقادی گفت: می‌پرسند ۶۰۰ همت کجا رفته؟ پاسخ ساده است: به حقوق کارگر و به سفره خانواده‌ها. این پول در گردش اقتصاد واقعی بوده، نه در حساب‌های خاص و پروژه‌های لوکس. اگر سیاهی و نارسایی هست، مقصر خود دولت است.

به گفته آلان، دولت موظف است از صنعت خودرو حمایت کند، اما نه با رویکرد مقطعی و غیرشفاف.

او گفت: پولی که صرف نوسازی خطوط تولید، پرداخت بدهی قطعه‌سازان و ارتقای بهره‌وری شود، سرمایه‌گذاری ملی است. اما حمایت‌های بدون برنامه فقط ساختارهای ناکارآمد را فربه‌تر می‌کند. حمایت باید داروی درمان باشد، نه تزریق چربی به بدنی بیمار.

سایپا باید اصلاح شود، نه فربه

این عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران در پایان گفت: سایپا یکی از ارکان هویت صنعتی کشور است، اما بیش از هر زمان نیاز به چابک‌سازی، شفافیت و استقلال مدیریتی دارد. حمایت دولت از سایپا باید در مسیر اصلاح ساختار باشد، نه بزرگ‌تر کردن بدنه‌ای که زیر بار هزینه‌ها خم شده است. اگر اصلاح انجام شود، سایپا می‌تواند دوباره موتور محرک اقتصاد ملی باشد، اما اگر همچنان فربه و سنگین باقی بماند، با اولین تکانه اقتصادی فروخواهد ریخت و این به اعتماد عمومی و عزت صنعتی ایران لطمه می‌زند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین