نفس تازه خودروسازان با وام ۲۰ همتی؟


کد خبر : ۵۲۴۱ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۲:۰۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در شرایطی که صنعت خودرو زیر فشار زیان‌های انباشته و بحران نقدینگی نفس می‌کشد، حالا خبر از وام ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای هر یک از خودروسازان، امیدی تازه در زنجیره تأمین ایجاد کرده است. اما کارشناسان می‌گویند اگر این منابع با نظارت دقیق و هدف‌گذاری شفاف صرف تولید نشود، صرفاً نقش «مُسکن موقت» خواهد داشت.

 خبر قطعه – بانک مرکزی در آستانه تزریق پول به زنجیره تأمین؛ اما آیا این نسخه درمان است؟

بر اساس اعلام وزیر صمت، تسهیلات یادشده قرار است به‌صورت مستقیم به زنجیره قطعه‌سازی تزریق شود تا از انجماد سرمایه در خطوط تولید جلوگیری کند؛ اقدامی که در صورت اجرای واقعی، می‌تواند تیراژ تولید و عرضه خودرو در بازار را افزایش دهد.

با این حال، نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان استان تهران، امیرحسین جلالی، تأکید می‌کند: «اگرچه پرداخت این وام هنوز نهایی نشده، اما تزریق آن به بخش تأمین می‌تواند گام مؤثری در توقف جریان نقدینگی منفی خودروسازان باشد.»

او می‌گوید: «در حال حاضر زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به حدود ۳۰۰ همت رسیده است. افزایش قیمت محصولات در ماه‌های اخیر تنها بخش کوچکی از این کسری را جبران کرده و هنوز اثر ملموسی بر گردش نقدی ایران‌خودرو و سایپا نگذاشته است.»

خطر خاموشی خطوط تولید

جلالی هشدار می‌دهد در صورت تأخیر در اجرای این طرح، بسیاری از قطعه‌سازان با خطر خروج سرمایه و تعطیلی خطوط روبه‌رو خواهند شد: «اگر نقدینگی جدید تزریق نشود، شکاف مالی بین خودروساز و قطعه‌ساز بیشتر می‌شود و در نهایت تولید متوقف خواهد شد. این تسهیلات حداقل می‌تواند جریان پول را در زنجیره احیا کند و جلوی فروپاشی تدریجی را بگیرد.»

به گفته او، در صورت پرداخت به‌موقع و نظارت مؤثر، می‌توان انتظار داشت که فروش قطعه‌سازان افزایش یافته و روند نقدینگی صنعت خودرو از وضعیت منفی خارج شود. با این حال، کارشناسان اقتصادی معتقدند ریشه بحران خودروسازی ایران در سیاست‌های دستوری و قیمت‌گذاری غیرواقعی نهفته است. بنابراین اگر سیاست‌گذار فقط به تزریق نقدینگی بسنده کند و ساختار مالی این صنعت اصلاح نشود، حتی ۲۰ همت دیگر هم نمی‌تواند چرخ توسعه را به حرکت درآورد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین