نفس تازه خودروسازان با وام ۲۰ همتی؟
کد خبر : ۵۲۴۱ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۲:۰۴ | مدت مطالعه: |
نسخه چاپی
در شرایطی که صنعت خودرو زیر فشار زیانهای انباشته و بحران نقدینگی نفس میکشد، حالا خبر از وام ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای هر یک از خودروسازان، امیدی تازه در زنجیره تأمین ایجاد کرده است. اما کارشناسان میگویند اگر این منابع با نظارت دقیق و هدفگذاری شفاف صرف تولید نشود، صرفاً نقش «مُسکن موقت» خواهد داشت.

خبر قطعه – بانک مرکزی در آستانه تزریق پول به زنجیره تأمین؛ اما آیا این نسخه درمان است؟
بر اساس اعلام وزیر صمت، تسهیلات یادشده قرار است بهصورت مستقیم به زنجیره قطعهسازی تزریق شود تا از انجماد سرمایه در خطوط تولید جلوگیری کند؛ اقدامی که در صورت اجرای واقعی، میتواند تیراژ تولید و عرضه خودرو در بازار را افزایش دهد.
با این حال، نایبرئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان استان تهران، امیرحسین جلالی، تأکید میکند: «اگرچه پرداخت این وام هنوز نهایی نشده، اما تزریق آن به بخش تأمین میتواند گام مؤثری در توقف جریان نقدینگی منفی خودروسازان باشد.»
او میگوید: «در حال حاضر زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به حدود ۳۰۰ همت رسیده است. افزایش قیمت محصولات در ماههای اخیر تنها بخش کوچکی از این کسری را جبران کرده و هنوز اثر ملموسی بر گردش نقدی ایرانخودرو و سایپا نگذاشته است.»
خطر خاموشی خطوط تولید
جلالی هشدار میدهد در صورت تأخیر در اجرای این طرح، بسیاری از قطعهسازان با خطر خروج سرمایه و تعطیلی خطوط روبهرو خواهند شد: «اگر نقدینگی جدید تزریق نشود، شکاف مالی بین خودروساز و قطعهساز بیشتر میشود و در نهایت تولید متوقف خواهد شد. این تسهیلات حداقل میتواند جریان پول را در زنجیره احیا کند و جلوی فروپاشی تدریجی را بگیرد.»
به گفته او، در صورت پرداخت بهموقع و نظارت مؤثر، میتوان انتظار داشت که فروش قطعهسازان افزایش یافته و روند نقدینگی صنعت خودرو از وضعیت منفی خارج شود. با این حال، کارشناسان اقتصادی معتقدند ریشه بحران خودروسازی ایران در سیاستهای دستوری و قیمتگذاری غیرواقعی نهفته است. بنابراین اگر سیاستگذار فقط به تزریق نقدینگی بسنده کند و ساختار مالی این صنعت اصلاح نشود، حتی ۲۰ همت دیگر هم نمیتواند چرخ توسعه را به حرکت درآورد.