خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند


کد خبر : ۵۲۴۳ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۵:۰۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت خودرو ماه‌هاست زیر سایه کمبود نقدینگی، ناترازی انرژی و نوسانات شدید ارزی، در شرایطی دشوار به کار خود ادامه می‌دهد. چرخ‌های تولید کند شده و بسیاری از بنگاه‌های قطعه‌سازی در حاشیه بقا ایستاده‌اند. همزمان با تأخیر در پرداخت بدهی‌ها و برگشت خوردن چک‌ها، بازار نیز با جهش قیمت و کاهش عرضه مواجه است؛ نشانه‌ای روشن از آن‌که صنعت خودرو نه‌تنها از رکود عبور نکرده، بلکه در آستانه یک بحران مالی تازه قرار گرفته است.

خبر قطعه – در همین زمینه، سید جواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای حمایت از زنجیره خودروسازی گفت: به دلیل فقدان نقدینگی مناسب، خودروسازان با چالش جدی روبه‌رو شده‌اند؛ حتی برخی از چک‌های خودروسازان برگشت خورده است. امروز اگر بخواهیم شرایط خودروسازی به حالت نرمال برسد و بدهی‌ها پرداخت شود، این صنعت به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

او افزود: این رقم باید با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل تأمین شود. بانک مرکزی باید وارد عمل شود تا خودروسازان بتوانند از طریق تسهیلات بانکی، هم بدهی‌های خود را تسویه کنند و هم سرمایه در گردش لازم برای ادامه تولید را داشته باشند.

چالش ارزی، گره کور زنجیره تولید

حسینی‌کیا در ادامه با اشاره به بحران ارزی گفت: واقعیت این است که شرایط ارزی کشور مناسب نیست و همین مسئله باعث شده خودروسازان، قطعه‌سازان و حتی واردکنندگان خودرو با مشکل جدی مواجه شوند. تا زمانی که وضعیت ارز سامان نیابد، نمی‌توان انتظار داشت چالش‌های صنعت خودرو برطرف شود.

به گفته او، در حال حاضر روند تخصیص ارز برای واردات قطعات نیمه‌ساخته با کندی پیش می‌رود و این موضوع عملاً بخشی از خطوط تولید را در آستانه توقف قرار داده است.

واردات خودرو؛ در گرو تأمین ارز

در حالی که بازار همچنان منتظر ورود خودروهای جدید است، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع تأکید کرد: همه چیز به وضعیت ارز بستگی دارد. تا زمانی که مشکل تأمین ارز حل نشود، واردات خودرو با دشواری روبه‌روست. در شرایط فعلی نمی‌توان به اندازه نیاز بازار خودرو وارد کرد.

او افزود: اگر دولت اجازه دهد واردات خودرو با اعلام منشأ ارز انجام شود، بسیاری از مشکلات فعلی برطرف می‌شود. افراد زیادی چه در داخل و چه در خارج از کشور ارز در اختیار دارند و می‌توانند بدون ایجاد التهاب در بازار، خودرو وارد کنند. بخشی از نیاز بازار از این طریق قابل مدیریت است.

قیمت‌گذاری، ریشه در بحران ارزی دارد

در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های قیمت‌گذاری خودرو، حسینی‌کیا گفت: قیمت‌گذاری نیز مانند سایر چالش‌ها به وضعیت ارز گره خورده است. وقتی تأمین ارز دشوار است، طبیعی است که در واردات قطعات و تداوم تولید با مشکل روبه‌رو می‌شویم و همین امر مستقیماً بر قیمت خودرو اثر می‌گذارد.

او با اشاره به نیاز بازار داخلی به دست‌کم یک‌میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو در سال ادامه داد: در حالی که ظرفیت تولید امسال حدود یک‌میلیون دستگاه برآورد می‌شود، این عدم توازن عرضه و تقاضا زمینه‌ساز شکل‌گیری بازارهای غیررسمی و نوسان قیمت شده است.

کم‌توجهی به صنعت خودرو، نتیجه کمبود منابع ارزی است

این نماینده مجلس در واکنش به انتقاد برخی فعالان مبنی بر کم‌توجهی وزارت صمت به صنعت خودرو توضیح داد: وقتی ارز محدود است، طبیعی است که اولویت کشور تأمین کالاهای اساسی باشد و خودرو در اولویت‌های بعدی قرار گیرد. این سیاست از منظر کلان اقتصادی قابل درک است، اما باید هم‌زمان تدابیری برای جلوگیری از رکود در صنعت خودرو نیز اندیشید.

هشدار درباره ناترازی انرژی در زمستان

حسینی‌کیا همچنین درباره نگرانی قطعه‌سازان از قطعی انرژی در زمستان گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر نفت برگزار شد و موضوع تأمین انرژی صنایع بررسی گردید. وزیر نفت قول داده است تا حد امکان از محدودیت گاز و برق در واحدهای صنعتی جلوگیری شود تا کمترین آسیب به تولید وارد شود.

حمایت مقطعی برای عبور از تحریم‌ها

او در پایان تأکید کرد: در شرایط تحریم و فشارهای بین‌المللی، نیازمند حمایت مقطعی و هدفمند از خودروسازان و قطعه‌سازان هستیم. پرداخت تسهیلات بانکی و اصلاح سیاست تعرفه واردات می‌تواند به افزایش کیفیت و پایداری تولید کمک کند. اگر نقدینگی تأمین نشود، بخشی از زنجیره تأمین از مدار خارج خواهد شد و آن زمان دیگر دیر است.


به‌نظر می‌رسد آنچه امروز صنعت خودرو را در تنگنا قرار داده، نه تنها نوسانات ارزی و ناترازی انرژی، بلکه تأخیر در تصمیم‌گیری‌های کلان و بی‌عملی در حوزه تسهیلات بانکی است. همان‌طور که حسینی‌کیا می‌گوید، بدون ورود فوری بانک مرکزی و تأمین ۵۰ همت منابع مالی، نه پرداخت بدهی‌ها ممکن است و نه چرخ تولید به حرکت بازمی‌گردد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین