لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو


کد خبر : ۵۲۵۶ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۳:۵۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت بحرانی نقدینگی در صنعت خودرو گفت: به دلیل فقدان منابع مالی مناسب، خودروسازان با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند و حتی برخی از چک‌های آن‌ها برگشت خورده است. اگر بخواهیم شرایط خودروسازی کشور به حالت نرمال و قابل‌قبول بازگردد، این صنعت دست‌کم به ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

او افزود: این منابع باید با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل تأمین شود. بانک مرکزی لازم است ورود کند و بانک‌ها را پای کار بیاورد تا خودروسازان بتوانند از محل تسهیلات، بدهی‌های خود را پرداخت کرده و سرمایه در گردش مورد نیاز برای تداوم تولید را تأمین کنند.

خبر قطعه – به گفته حسینی‌کیا، در شرایط فعلی حمایت مقطعی از خودروسازان و قطعه‌سازان ضروری است و پرداخت تسهیلات بانکی در کنار اصلاح سیاست‌های تعرفه واردات می‌تواند نقش مهمی در پایداری تولید و افزایش کیفیت داشته باشد.

او با اشاره به مشکلات ارزی کشور تصریح کرد: واقعیت این است که وضعیت ارز مناسب نیست و همین مسئله، خودروسازان، قطعه‌سازان و واردکنندگان را در تنگنا قرار داده است. تا زمانی که موضوع ارز سامان پیدا نکند، واردات خودرو و تأمین نیاز بازار عملاً با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: بازار خودرو به حدود یک‌ونیم تا یک‌میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو در سال نیاز دارد، درحالی‌که تولید داخلی امسال حداکثر به یک‌میلیون دستگاه می‌رسد. همین شکاف میان عرضه و تقاضا باعث شکل‌گیری بازارهای غیررسمی و نوسان قیمت‌ها شده است.

او در ادامه راهکاری نیز پیشنهاد داد: اگر دولت اجازه دهد واردات خودرو با اعلام منشأ ارز انجام شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. افرادی در داخل و خارج کشور هستند که منابع ارزی در اختیار دارند و می‌توانند بدون ایجاد التهاب در بازار، خودرو وارد کنند. با این روش بخشی از نیاز بازار نیز تأمین می‌شود.

حسینی‌کیا در پایان به موضوع انرژی صنایع نیز اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در جلسه‌ای با وزیر نفت، موضوع تأمین انرژی واحدهای صنعتی مطرح شد و وزیر قول داد تا حد امکان برای پایداری انرژی صنایع تلاش کند تا آسیب کمتری به تولید وارد شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین