تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها


کد خبر : ۵۲۷۵ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۸-۱۴۰۴ - ۸:۴۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

تولید خودرو در کشور به‌دلیل فاصله چشمگیر میان هزینه تمام‌شده و قیمت‌گذاری دستوری، رشد مداوم هزینه‌های اولیه و کاهش حاشیه سود، وارد دوره‌ای از افت توان تولیدی شده است. همین عوامل سبب شده شرکت‌های خودروسازی برای بقا بیشتر به سمت مونتاژ خودرو حرکت کنند؛ روندی که گزارش اخیر بانک مرکزی نیز مهر تأییدی بر آن است.

مونتاژکاری برای خودروسازان راهکاری کوتاه‌مدت، کم‌هزینه و کم‌ریسک محسوب می‌شود؛ شرکت‌ها با کنار گذاشتن ریسک تولید و توسعه، می‌توانند در مدت کوتاهی محصول نهایی را به بازار عرضه کنند. فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها، کمبود زیرساخت‌های فناوری و ضعف حمایت‌های دولتی نیز این مسیر را تقویت کرده و صنعت خودرو را از تولید واقعی به سمت تبدیل شدن به یک «کارخانه مونتاژ بزرگ» سوق داده است.

خبر قطعه – بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، صنایع حمل‌ونقل و خودرو از ابتدای سال تا ۱۷ آبان ۵ میلیارد و ۲۹۶ میلیون دلار ارز از مرکز مبادله دریافت کرده‌اند؛ رقمی که معادل ۲۱ درصد کل ارز تخصیصی به بخش صنعت است. مجموع ارز پرداخت‌شده به صنعت در این بازه نیز بیش از ۲۵ میلیارد و ۵۰۳ میلیون دلار بوده است.

تحلیل جزئی‌تر داده‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از ارز دریافتی صنعت خودرو به شرکت‌هایی می‌رسد که فعالیت اصلی آنها مونتاژ خودروهای خارجی است؛ موضوعی که بیانگر دو برابر شدن سهم مونتاژکاران از منابع ارزی در سال جاری است.

کارشناسان صنعت خودرو نیز معتقدند مجموعه‌ای از چالش‌ها—از جمله قیمت‌گذاری دستوری با دخالت نهادهایی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت، ناترازی انرژی، زیان انباشته سنگین، افزایش هزینه نهاده‌های تولید و محدودیت‌های ارزی—باعث کاهش تولید و تشدید تمایل شرکت‌ها به مونتاژکاری شده است.

افت تولید در خودروسازان بزرگ

بررسی اطلاعات سامانه کدال نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) در نیمه نخست امسال ۴۰۴ هزار و ۴۶۱ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ یعنی ۱۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته و معادل ۵۶ هزار و ۱۲۲ دستگاه کاهش تولید. تنها ایران‌خودرو در این دوره روند مثبت تولید داشته است.

تحلیل کارشناسی: سیاست‌گذاری‌ها تولید را عقب راند

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است ساختار سیاست‌گذاری در دولت و مجلس به‌گونه‌ای است که تولیدکننده را به‌صورت طبیعی به سمت مونتاژکاری سوق می‌دهد. او تأکید می‌کند: «امروز نه‌فقط مونتاژکاران، بلکه دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا هم به سمت مونتاژ رفته‌اند و بخش‌های باقی‌مانده از تولید داخلی نیز زیان‌ده شده است.»

به گفته کاکایی، ۳۰۰ همت زیان انباشته در دو خودروساز بزرگ ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، تولید را به شدت کند کرده است. او می‌گوید: «در چهار سال گذشته خروجی سیاست‌گذاری‌ها کاملاً نشان می‌دهد که مسیر به سمت مونتاژکاری است. آیا باید تولید داخل تا این حد سرکوب می‌شد تا در مقابل آن مونتاژکاران و واردکنندگان سود ببرند؟»

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین