مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد


کد خبر : ۵۲۷۸ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۰:۲۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سعید تاجیک، عضو هیات‌نمایندگان و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران با تأکید بر اثرات منفی سیاست‌های دولتی در بازار، گفت: رقابت واقعی بستر اصلی ارتقای کیفیت در هر صنعت است و هرگونه دخالت دولت در قیمت‌گذاری یا توزیع، نهایتا به کاهش کیفیت و نارضایتی مصرف‌کننده منجر می‌شود.

او با اشاره به اینکه هدف دولت از این مداخلات معمولاً حمایت از مردم است، افزود: تجربه نشان داده نتیجه این سیاست‌ها برعکس است. دخالت‌های مکرر در تعیین قیمت و سیاست‌گذاری صنعتی، مسیر طبیعی رقابت را مختل کرده و اولویت‌های تولید و مصرف را تغییر می‌دهد.

خبر قطعه – به گفته تاجیک، در وضعیت فعلی اقتصاد ایران بخشی از بازار از مدار رقابت خارج شده و مولفه‌های غیراقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها نقش پررنگی یافته‌اند.

او تأکید کرد: هرجا رقابت واقعی وجود داشته، پیشرفت و رضایت مصرف‌کننده دیده می‌شود؛ اما صنایع انحصاری یا بخش‌هایی که تحت مداخلات دولت فعالیت می‌کنند، به‌مرور از مسیر کیفیت فاصله گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه «حذف رقابت، انگیزه نوآوری و افزایش بهره‌وری را از بین می‌برد»، اضافه کرد: در چنین فضایی تنها عواملی مانند تعهد مدیران یا فرهنگ سازمانی می‌توانند موقتاً کیفیت را حفظ کنند، اما این عوامل جایگزین رقابت نخواهند شد.

تاجیک درباره الزامات جدید کیفیت در جهان نیز توضیح داد: «در عصر انقلاب صنعتی چهارم، کیفیت بر پایه داده و فناوری تعریف می‌شود و کنترل کیفیت به‌جای آزمون و خطا، بر تحلیل هوشمند داده استوار است.» او ضعف زیرساخت‌های داده و نبود شفافیت اطلاعات را مانع اصلی ارتقای کیفیت در صنایع کشور دانست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پایان تأکید کرد: حذف موانع رقابت، پرهیز از مداخله‌های غیرضروری دولت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های داده و فناوری، مسیر ارتقای واقعی کیفیت در صنایع کشور را هموار می‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین