تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین


کد خبر : ۵۲۸۱ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۰:۴۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

قطعه‌سازان و مدیران خودروسازی می‌گویند تأخیرهای پیاپی در اعلام قیمت‌های جدید، ظرفیت مالی و عملیاتی صنعت خودرو را بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار داده و زیان گسترده‌ای را به زنجیره تأمین تحمیل کرده است. به گفته آنها، قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها مانع تولید رقابتی شده، بلکه اجرای ناهماهنگ این سیاست موجب اختلال در نقدینگی و افت کیفیت می‌شود.

قطعه‌سازان می‌گویند در شرایطی که قیمت مواد اولیه با نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود، اما قراردادهای قطعات همچنان با قیمت ثابت و بدون تعدیل به‌موقع باقی مانده است؛ مسئله‌ای که با تأخیر در اعلام قیمت خودرو تشدید شده و باعث شده پرداخت‌های خودروسازان به تأخیر بیشتر بیفتد.

خبر قطعه – یک فعال باسابقه صنعت قطعه‌سازی گفت: وقتی قیمت خودرو با تأخیر اعلام می‌شود، کل زنجیره تأمین در بلاتکلیفی می‌ماند. ما باید حقوق، مالیات و مواد اولیه را روزانه پرداخت کنیم، اما خودروساز ماه‌ها بعد پول قطعه را می‌دهد.

بیش از ۲۰ همت زیان ناشی از تأخیر

همزمان با هشدار قطعه‌سازان، برخی مدیران خودروسازی نیز تأکید می‌کنند که مشکل اصلی فقط سقف قیمت‌ها نیست، بلکه نحوه اجرای قیمت‌گذاری و تأخیرهای مکرر در اعلام نرخ‌هاست.

به گفته آنها، اختلاف میان نهادهای تصمیم‌گیر و تغییرات بدون هماهنگی در دستورالعمل‌ها، فرآیند قیمت‌گذاری را دچار بی‌نظمی کرده و آثار مالی سنگینی برای خودروسازان به‌جا گذاشته است. اعلام دیرهنگام قیمت‌های جدید سایپا نیز بنا به گفته مدیران صنعتی، بیش از ۲۰ همت زیان برای این شرکت به همراه داشته؛ زیانی که «فشار سنگینی بر سرمایه در گردش و توان عملیاتی» خودروساز وارد کرده است.

قطعه‌سازان: زنجیره تأمین توان تحمل ندارد

قطعه‌سازان می‌گویند در شرایطی که تولیدکنندگان خودرو با تأخیر در دریافت منابع مواجه‌اند، فشار مالی به طور مستقیم به زنجیره تأمین منتقل می‌شود. میانگین تأخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به گفته فعالان این حوزه در مواردی به ۶ تا ۹ ماه می‌رسد.

یک مدیر واحد تولید قطعات فلزی پیش‌بینی کرد: اگر این مدل ادامه پیدا کند، بسیاری از قطعه‌سازان کوچک از چرخه تولید حذف می‌شوند و توقف خطوط خودروساز محتمل خواهد بود.

اختلال در اعلام قیمت‌ها و بی‌اعتمادی بانکی

برخی مدیران خودروساز می‌گویند حتی در شرایطی که بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به صنعت احتیاط می‌کنند، «اکنون با هزار منت می‌خواهند سقف اعتباری بدهند و بانک‌ها هم برای پرداخت آن دچار تردید هستند.»

براساس گزارش‌های مالی منتشرشده، تغییر درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها برای سایپا تنها حدود ۲.۵ همت برآورد شده است؛ رقمی که به گفته مدیران صنعتی «نه زیان گذشته را جبران می‌کند و نه تعهدات فعلی را پوشش می‌دهد.»

به گفته آنها، در حالی که هنوز خودروسازان مبلغ جدیدی از خریداران دریافت نکرده‌اند، خریداران به تالار دوم حواله می‌شوند و خودروساز باید پیشاپیش تفاوت نرخ ارز را بپردازد؛ موضوعی که «سودآوری را عملاً غیرممکن» می‌کند.

خطر کاهش کیفیت و افت تولید

قطعه‌سازان هشدار می‌دهند فشار حاصل از قیمت‌گذاری و تأخیرهای اداری، آنها را به استفاده از مواد اولیه ارزان‌تر یا کاهش کیفیت سوق داده است. کارشناسان می‌گویند این روند می‌تواند مستقیماً بر کیفیت خودرو تأثیر بگذارد و هزینه‌های بلندمدت بیشتری را به صنعت تحمیل کند.

یک تولیدکننده قطعات پلیمری گفت: وقتی قیمت فروش ثابت است اما هزینه‌ها ماهانه بالا می‌رود، حفظ کیفیت تبدیل به یک چالش جدی می‌شود.

چشم‌انداز: نیاز فوری به اصلاح مدل قیمت‌گذاری

تحلیلگران می‌گویند تا زمانی که سیاست قیمت‌گذاری دستوری اصلاح نشود و فرآیند اعلام قیمت‌ها شفاف و منظم نگردد، نه خودروسازان توان برنامه‌ریزی خواهند داشت و نه قطعه‌سازان قادر خواهند بود تولید پایدار را حفظ کنند.

به گفته قطعه‌سازان، ادامه این روند می‌تواند باعث افزایش بدهی‌ها، کاهش تیراژ، تضعیف کیفیت و حتی توقف مقطعی خطوط تولید شود. آنها تأکید می‌کنند: «قیمت‌گذاری دستوری و تأخیر در اجرای آن، مثل یک زنجیره دومینویی عمل می‌کند؛ از خودروساز شروع می‌شود، به قطعه‌ساز می‌رسد و در نهایت مصرف‌کننده متضرر می‌شود.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین