خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها


کد خبر : ۵۲۸۶ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۱:۳۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۶ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ (با موضوع ارتقای کیفیت تولید خودرو)  توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات معاونت برنامه ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: 

– وزارت صمت مکلف است اهداف و برنامه های کیفی هر خودروساز را به تفکیک تا ابتدای  اسفند ماه هر سال پس از تدوین در کارگروه برای اجرا در سال بعد به خودروساز مربوط ابلاغ  نماید در صورت عدم ابلاغ در بازه زمانی یاد شده برنامه های کیفی جدید و برنامه های ابلاغی قبلی  ملاک عمل هر یک از خودروسازان خواهد بود. 

خبر قطعه – وزارت مکلف است شاخصهای کیفی و امتیاز رقابتی کیفی خودروها را حداکثر در  دوره های زمانی یک ساله در سامانه درج نماید. 

-خودروسازان تولید کنندگان قطعات مورد استفاده خودروسازان و شبکه خدمات پس  از فروش مورد استفاده خودروسازان مکلفند حداکثر ظرف یک سال زیر ساختهای لازم مبتنی بر  فناوری اطلاعات برای ردیابی قطعات خودرو از قبیل شماره فنی تاریخ تولید، نام سازنده طول  عمره دوره تضمین تعیین شده توسط قانون و آیین نامه های مربوط و دسترسی به اطلاعاتی شامل  سازندگان قطعات تعویض قطعات در نمایندگیها و شاخصهای کیفی قطعات را ایجاد نماید و  امکان دسترسی برخط این سامانه را برای وزارت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی  استاندارد ایران فراهم نماید.

– تولید کنندگان موضوع این ماده در صورتی که نسبت به تأمین قطعات از طریق  واردات اقدام نمایند مکلفند اطلاعات مذکور را در سامانه بارگذاری نمایند.

-مسئولیت خودروسازان مرتبط با دوره تضمین و تعهد و عملکرد شبکه تحت  پایش (کنترل آنها میباشد و مسئولیتی در قبال عملکرد شبکه خارج از پایش (کنترل) و متعهد به  آن و یا استفاده مصرف کنندگان از خدمات خارج از این شبکه ندارند.

-خودروساز موظف است سامانه سیستم های کیفی را در سطح شبکه ارزش صنعت  خودرو شامل طراحی تامین تولید و خدمات فروش و پس از فروش مستند مدون و اجرا نماید و  به دنبال ارتقای مستمر آنها در راستای اهداف کیفی مصوب باشد. سوابق اجرایی این  سامانه (سیستم) ها جهت نظارت و پایش (کنترل) باید حفظ و نگهداری گردد و در موارد لزوم با  تصویب کارگروه در اختیار مراجع قانونی ذی ربط قرار گیرد.

خودرو ,

– خودروساز مکلف است برنامه های آزمون قطعات مشمول استانداردهای اجباری و  سایر مواد و قطعات به کار رفته مانند رنگ و قطعات بدنه را در اختیار سازندگان مواد قطعات و  مجموعه های مربوط قرار دهد.

-خودروساز موظف است در صورت افت مکرر نتایج ارزیابی کیفی محصولات و انحراف  از شاخصهای کیفی مصوب ابلاغ شده حداکثر ظرف شش ماه با وقوع حوادث خاص مرتبط با  کیفیت خودروهای تولیدی در دوران تضمین و یا تعهد ناشی از قصور شبکه تأمین یا شبکه فروش  و خدمات پس از فروش مورد استفاده نسبت به بررسی عوامل و رفع عیوب مشاهده شده و  حصول اطمینان از عدم تکرار و کسب حد نصاب کیفی قابل قبول اقدام نموده و برنامه و نتایج  اقدام اصلاحی مناسب را به کارگروه ارایه نماید کارگروه بر اساس نتایج و برنامه ها تصمیم مقتضی  از جمله تعلیق تولید اعلان عمومی در سامانه و دستور رفع عیوب برای کلیه خودروهای  فروخته شده قبلی در دوره تضمین و یا حذف مشوقهای وزارت اتخاذ می نماید و با تأیید وزیر  اعمال میشود.

-تبصره چنانچه مشکلات مذکور مربوط به استاندارد اجباری مجموعه ها با قطعات باشد.  سازمان ملی استاندارد ایران موظف به ارایه گزارش به وزارت و نظارت و تأیید نتایج میباشد.

-خودروساز مکلف است با اعلام سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به انجام  آزمون های اصلی خودرو با استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی مورد تأیید مراجع بین المللی  معرفی شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران اقدام نماید در صورت عدم موفقیت خودروی  مورد آزمایش عرضه آن توسط خودروساز تا رفع عیوب و موفقیت در آزمون مجدد ممنوع  می باشد.

– وزارت نفت مکلف است مطابق قوانین و مقررات آیین نامه ها و استانداردهای مرتبط  نسبت به استاندارد سازی سوخت و توزیع مناسب آن اقدام نماید وزارت نیرو نیز مکلف است  مطابق قوانین به طور خاص قوانین برنامه های پنج ساله پیشرفت و سایر مقررات آیین نامه ها و  استانداردهای مرتبط برنامه ریزیهای لازم برای ارایه با کیفیت برق مورد نیاز خودروهای برقی را  انجام دهد.

– وزارت موظف است با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران در یک برنامه زمانی  پس از فراهم شدن هر یک از تجهیزات و استانداردهای ایمنی و امنیت خودرو در ایران جهت  توسعه رقابت بین خودروسازان و ارتقای ایمنی و امنیت خودروها دستور العمل امتیازدهی به سطح ایمنی و امنیت خودروها را به موقع تهیه و ابلاغ نماید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین