خبر قطعه – او تأکید کرد: هرچند این ۴۰ همت تمام مشکل را حل نمیکند، اما با توجه به اینکه پرداخت آن بسیار دیر شده است، استقبال میکنیم که هرچه زودتر انجام شود. در بهترین حالت، این رقم میتواند تنها نصف مطالبات قطعهسازان را پوشش دهد و اگر روند پرداخت کندتر شود، تأثیر مثبتی بر تولید نخواهد داشت.
آلان ریشه بحران فعلی را در تصمیمات سالهای گذشته دانست و گفت: مشکل اصلی به سالیان گذشته برمیگردد. خودروسازان تلاش کردند قیمتها را با سیاستهای دستوری کنترل کنند. ثبات قیمت از مجلس اعمال شد و نتیجه آن، افزایش زیان انباشته سالانه خودروسازان بود. امروز این زیان به حدود ۴۰۰ همت رسیده است.
او ادامه داد: این ۴۰۰ همت زیان، در واقع تبدیل به خودرو شده و در اختیار مردم قرار گرفته؛ بنابراین باید برای دولت بهعنوان سیاستگذار یک هشدار جدی باشد.
به گفته عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان، این ۴۰ همت بهصورت وام پرداخت میشود و دوباره به چرخه بازخواهد گشت، اما شرط آن است که نقدینگی به زنجیره تأمین برسد. در غیر این صورت، چکهای خودروسازان برگشت خواهد خورد و روند تولید در قطعهسازی دچار توقف میشود.