- خبر قطعه - https://khabarghate.ir -

زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو و قطعه از تحریم ها

خبر قطعه – محمدرضا نجفی منش  با بیان این مطلب در تشریح خسارات مادی تحمیلی افزود: پس از تحریم دوباره صنعت خودرو، به لحاظ عملکردی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان مربوط به شرکت های خودروساز و قطعه ساز خواهد بود.

وی خسارات وارده به قطعه سازان بخش خصوصی و خودروسازان و خسارت عدم النفع خودروسازان و زنجیره تامین را حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: این میزان زیان در حالیست که ۶۰ درصد ظرفیت بالقوه صنعت خودرو کشور خالی مانده و هزینه های خواب سرمایه نیز حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
نجفی منش ادامه داد: هزینه خواب و انباشت خودروهای ناقص به تعداد ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو با ارزش حدودی ۱۲ هزار میلیارد تومان به میزان حدودی ۲ هزار میلیارد تومان نیز از دیگر خسارات تحریم صنعت خودرو و خروج آمریکا از برجام بوده است.
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که جمع خسارات مادی این بخش ها حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود، اظهار کرد: تحریم صنعت خودرو ایران علاوه بر خسارات مادی ، خسارات معنوی نیز به همراه داشته است که از آن جمله می توان به بیکاری حدود ۲۸۰ هزار نفر از شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودرو اشاره کرد.
وی گفت: بیکاری حدود ۴۰۰هزار نفری شاغلان غیرمستقیم صنعت خودرو نیز از دیگر خسارت های معنوی تحریم های دوباره صنعت خودرو بوده است.