- خبر قطعه - https://khabarghate.ir -

عضو انجمن قطعه سازان از بی برنامگی و بلاتکلیفی تولید خبر داد

نجفی سهی در توضیح آنکه چه کالایی را ساخت داخل میدانیم؟ گفت: برای اینکه کالایی را ساخت داخل بدانیم باید حداقلی از ساخت آن را در کشور انجام داده باشیم، زیرا امروز متاسفانه کالایی ساخت داخل نامیده میشود که فقط چند پیچ از کل پیچهای آن در داخل بسته می شود. مثل بعضی از خودروها و اغلب لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه، صوتی و تصویری و با توجه به عوامل مختلف تاثیرگذار در ساخت داخل به نظر کالایی که به طور متوسط کمتر از ۴۰ درصد ساخت داخل دارد را باید کالای مونتاژ داخل و کالایی که بیش از این داخلی سازی شده را کالای تولید داخل بنامیم؛ به شرطی که در مدت زمان مشخص تعیین شده ساخت داخل آن را به ۷۰ تا ۸۰ درصد و البته درباره کالایی که امکان ساخت داخل آنها تا ۱۰۰ درصد وجود دارد تا این درصد ساخت داخل انجام شود.

سهی در مورد اقدامات انجام شده با قاچاق کالا نیز گفت: به نظر من، بهترین و کم هزینه ترین روش مبارزه واقعی با قاچاق کالا، اجرای کامل و ۱۰۰ درصدی قانون مالیات ارزش افزوده است. البته آن هم باید بدون استثنا برای همه فعالان اقتصادی از شروع تولید و واردات تا مصرف کننده در تمام زمینه ها و برای تمام آحاد جامعه اجرا شود و انجام آن بر مبنای مالیات بر مصرف از مصرف کننده نهایی به جای روش فعلی اخذ مالیات ارزش افزوده باشد.

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو  تاکید کرد: برنامه ریزی برای تولید داخل از دیگر موارد ضروری است. همچنین باید از واردات بی رویه و غیرضروری جلوگیری شود. تولید امروز در بلاتکلیفی کامل قرار دارد و تولید کننده نمیداند به چه قیمتی می تواند تولید کند و به چه قیمتی به فروش رساند.

سهی در مورد ساماندهی بازار ارز و تثبیت نرخ ارز در بخش تولید گفت: ما در کشور با بی برنامگی در تولید روبه رو هستیم؛ از یکسو برای تولید بعضی از کالاها واحدهای بسیار زیادتر از حد نیاز ایجاد کرده ایم و با وجود ظرفیت خالی تولید در این واحدها نسبت به واردات کالاهای مشابه تولید آنها اقدام می کنیم و از سوی دیگر، به دلیل مشکلات فراوان که تولید و تولید کننده با آن روبه رو است و عدم توجه به برنامه ریزی لازم، علاقه برای سرمایه گذاری برای تولید کالاهای موردنیاز که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد هم میسر نشده است.