تصدی گری دولت و انفعال اتاق بازرگانی؛ مهمترین مساله اقتصاد ایران


کد خبر : ۲۱۲۴ | تاریخ انتشار : ۱۵-۱۲-۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بیوک علیمرادلو مدیر عامل گروه بهمن که تجربه حضور در شرکت رنو فرانسه و سابقه مدیریت در شرکت توسعه صنایع خودرو، شرکت رنو پارس و سایپا دیزل و… را در کارنامه خود دارد تنها راه برون رفت از بحران‌های کنونی اقتصاد ایران را کاهش تصدی‌گری دولت و توانمندسازی بخش خصوصی می‌داند.

به گزارش خبرقطعه، علیمرادلو تنها مدیرعامل خودروسازی است که نامزد انتخابات اتاق تهران شده است. وی در نشست خبری «پیدا و پنهان اتاق بازرگانی» مهمترین مساله اقتصاد ایران را تصدی گری دولت و انفعال اتاق بازرگانی دانست.
بیوک علیمرادلو، گفت: به دلیل دخالت‌های مکرر دولت فرصت‌های خوبی را در صنعت از دست داده‌ایم و امروز بر کسی پوشیده نیست که مسیر طی شده غلط بوده و باید از تصدی‌گری دولت کاسته شود.
این نامزد اتاق بازرگانی تهران دخالت‌های دولت را به ضرر تمامیت صنعت دانسته با اشاره با سابقه مدیریت مجموعه پتروشیمی «پلیمری گویا جم خاورمیانه» گفت: در تجربه حضورم در صنعت پتروشیمی، متوجه میل شدید دولتی‌ها برای دخالت در این صنعت شدم. همزمان با دخالت دولت، روند افول این صنعت نیز آغاز شد.
علیمرادلو: آیا اعضا اتاق به قیمت گذاری دستوری اعتراض کرده‌اند؟
موضوع «محوریت بازرگانان در اتاق» مساله دیگری بود که در این نشست خبری به بحث گذاشته شد. مدیرعامل گروه بهمن در پاسخ به سوالی خبرنگاری که پرسید، «چرا نگاه بازرگانی در این اتاق غالب بر بخش صنعت و کشاورزی است» گفت: از ابتدای شکل‌گیری اتاق بازرگانی، بخش بازرگانی آن پررنگ‌‎تر بوده و بخش صنعت و کشاورزی کمتر نقش داشته‌اند اما این رویه در دوران کنونی اقتصاد ایران ناکارآمد شده و باید اصلاح شود.
شهریور ۱۴۰۱ وزارت صمت از صدور مجوز واردات خودرو با هدف دسترسی طبقه متوسط به خودروهای ارزان قیمت خبر داد. علیمرادلو با اشاره غیرمستقیم به چنین تصمیماتی گفت: نگاه بازرگانی محور به مدیران کشور نیز تسری پیدا کرده است. امروز از نظر مدیران، بازرگانی و واردات یک راه حل ثابت برای تمامی مشکلات است. برای مثال اگر تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند، راه حل را در واردات جستجو می‌کنند، این در حالیست که چنین رویکردی تنها پاک کردن صورت مساله است و نه راه حل.
نماینده‌های اتاق بازرگانی حداقل در ۹۶ نهاد یا مجموعه تصمیم ساز حضور دارند. از نظر منتقدان اتاق بازرگانی، اعضا باید بتوانند از این فرصت برای چانه‌زنی، تعیین سیاست‌ها و.. استفاده کنند. بیوک علیمرادلو به همین مساله اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی در مراکز مختلف تصمیم ساز حضور دارد اما آیا تاکنون موضع‌گیری مقبولی از آنها شنیده‌اید؟ آیا به نفع بخش خصوصی و مخالفت با قیمت گذاری دستوری چانه‌زنی کرده‌اند؟ اگر چنین نیست یعنی اعضای اتاق در مسیر درست حرکت نمی‌کنند.
مدیر عامل گروه بهمن در پاسخ به سوالی در خصوص «آسیب شناسی اتاق بازرگانی» گفت: اتاق بازرگانی از اهداف خود دور افتاده است. وی در ادامه با طرح یک پرسش گفت: تاکنون شنیده‌اید اتاق به قیمت گذاری دستوری اعتراض کنند؟ اتاق باید باور داشته باشد که بخش خصوصی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است.
«بی‌تفاوتی به چالش‌های گمرکی صنعتگران» از نظر بهروز حبیبی یک نمونه بارز مشکلات اتاق بازرگانی است: از اتاق بازرگانی انتظار داریم بتواند حلقه اتصال حاکمیت و بخش خصوصی باشد. اتاق باید نقش خود را به درستی اجرا کند. اما اتاق در خصوص مشکلات گمرکی صنعتگران هیچ اقدام موثری ندارد. این نشان می‌دهد ابزار اتاق در اختیار کسانی قرار گرفته که صلاحیت یا توانایی لازم را ندارند.
علیمرادلو: حتی در جایگاه مدیرعاملی بهمن، به نفع تمام صنعت مذاکره می‌کنم
«بخشی نگری» و «پیگیری منافع شخصی» از آفت‌های اتاق بازرگانی است که خبرنگاران حاضر در این نشست از آن به عنوان یک نگرانی یاد کردند.
علیمرادلو در همین رابطه گفت: «در اغلب مذاکراتی که به عنوان مدیرعامل گروه بهمن انجام می‌دهم، موضوع مذاکره و منافع ناشی از این چانه زنی به نفع تمامی اعضا صنعت است و من تنها برای رفع مشکلات خود مذاکره نمی‌کنم.» این اظهارنظر علیمرادلو یادآور نامه اخیر وی در واکنش به تصمیم شورای رقابت بود. وی در بهمن ۱۴۰۱ در واکنش به تصمیم شورای رقابت مبنی بر قیمت گذاری دستوری خودروهای سواری نوشت: «مصوبه مذکور نافی سایر قوانین جاری در خصوص کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا است. لذا قصد پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی را دارد.»
علیمرادلو با این واکنش نشان داد به طور جدی مدافع «اقتصاد آزاد و رقابتی » و «نفی دخالت دولت» در مجموعه‌های صنعتی است. این اقدام پیشتازانه مدیرعامل گروه بهمن، فضا را برای مخالفت علنی سایر فعالان صنعت خودرو نسبت به عواقب قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت باز کرد.
انتخابات اتاق بازرگانی تهران روز ۲۰ اسنفد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. برخی از اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان اقتصادی کشور یاد می‌کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی