برطرف شدن بخش زیادی از چالش های قطعه سازان با نظام Tiering


کد خبر : ۲۴۶۷ | تاریخ انتشار : ۱۸-۰۵-۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

امروزه قطعه سازان خودرو با دو چالش اصلی نقدینگی و همچنین قیمت پایین سود کار در سال ۱۴۰۲ دست و پنجه نرم می کنند. تا به این قطعه خودروسازان هم به دلیل قیمت گذاری دستوری نسبت به تعدیل قیمت قطعات خریداری شده از قطعه سازان و همچنین بروزرسانی قراردادها بی توجه بوده اند.

امروزه قطعه سازان خودرو با دو چالش اصلی نقدینگی و همچنین قیمت پایین سود کار در سال ۱۴۰۲ دست و پنجه نرم می کنند. تا به این قطعه خودروسازان هم به دلیل قیمت گذاری دستوری نسبت به تعدیل قیمت قطعات خریداری شده از قطعه سازان و همچنین بروزرسانی قراردادها بی توجه بوده اند.

به گزارش خبرقطعه، یکی از اعضای انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران در خصوص مشکلات نقدینگی قطعه سازان بیان کرد که در صورتی که نظام Tiering برای تامین قطعات به درستی در ایران اجرا می شد، یقینا شاهد این حجم از مشکلات نقدینگی برای قطعه سازان نبودیم. در شرایط فعلی در صورتی که قطعه سازان به صورت مستقیم با خودروساز ارتباط داشته باشند، همواره مطالبات آنها با تاخیر پرداخت می شود و خودروساز نیز نسبت به بروزرسانی قراردادهای آنها دیر اقدام می کند. همین موضوع سبب بحران نقدینگی برای قطعه سازان می شود.

اما در همین شرایط که نظام تامین Tiering به درستی در صنعت خودرو ایجاد نشده، شرکت های تامین کننده Tier 1 هستند که واسطه بین خودروساز و قطعه ساز هستند. به عبارت دیگر این شرکت ها طیف گسترده ای از قطعات را از قطعه سازان مختلفی خریده و به خودروساز می فروشند. عضو انجمن همگن قطعه سازان استان تهران در گفتگو با خبر قطعه بیان کرد که شرکت های Tier 1 پرداختی بموقعی به قطعه سازان دارند و قطعات را بر اساس آنالیز قیمت های موجود از قطعه ساز خریداری می کنند. بدین ترتیب قطعه سازان از معامله با شرکت های Tier 1 سود به مراتب بیشتری نسبت به معامله مستقیم با خودروساز می برند.

 

شرکت های تامین کننده Tier 1 چگونه سود می برند؟

شرکت تامین کننده Tier 1 خود به صورت مستقیم با خودروساز در ارتباط بوده و مجموعه ای از قطعات را به خودروساز عرضه می کند. با توجه به تنوع بالای قطعاتی که این شرکت ها در سبد خود دارند، ممکن است روی فروش یک قطعه به خودروساز حتی ضرر کنند، اما یقینا این ضرر روی فروش قطعه دیگری جبران می شود. اما قطعه سازان کوچک به دلیل تنوع کم قطعات و عدم بروزرسانی قیمت ها، یا سود کمی از معامله با خودروساز می برند یا اینکه عملا سرمایه خود را از دست می دهند. به همین جهت برپایی نظام تامین Tiering کمک زیادی به ساماندهی صنعت خودرو و قطعه سازان می کند. ضمن اینکه به دلیل قدرت و اهمیت شرکت Tier 1، خودروساز نمی تواند با آن مانند یک قطعه ساز کوچک و ساده رفتار کند.

 

بی توجهی خودروسازان نسبت به تعدیل قیمت قطعات

عضو انجمن همگن قطعه سازان استان تهران اظهار کرد که علیرغم نزدیک شدن به اواسط سال ۱۴۰۲، هنوز قطعه سازان نتوانسته اند مصوبات قیمت سال ۱۴۰۱ را با خودروساز اجرایی کنند. به عبارت دیگر بسیاری از قطعه سازان هنوز با قیمت دو سال قبل به خودروساز قطعه می فروشند. این موضوع از یک جهت سرمایه در گردش قطعه سازان را کاهش می دهد و در نتیجه تیراژ تولید افت می کند. چراکه مواد اولیه با قیمت روز خریداری می شود و قطعه به قیمت دو سال قبل عرضه. از سوی دیگر نیز زمانیکه خودروسازان مبلغ تعدیل قیمت سال گذشته را برای قطعه ساز واریز کنند، در صورتیکه این واریزی در سال کاری مربوطه نباشد، اداره دارایی و مالیات این مبلغ را سود تشخیص داده و ۲۵ درصد مالیات به آن تعلق می گیرد. بدین ترتیب قطعه ساز دارایی خود را از دست می دهد.

عضو انجمن قطعه سازان تهران در خصوص قراردادهای بین خودروساز و قطعه ساز بیان کرد که همه بندها در قرارداد به نفع خودروساز بوده و مانند قرارداد ترکمانچای است. به عبارت دیگر دست قطعه ساز زیر سنگ بوده و با وجود اینکه مطالبات آن انباشته شده اگر تامین به خودروساز را متوقف کند، این اقدام جرم تلقی شده و جریمه های سنگینی برای قطعه ساز لحاظ می کنند. اما اکنون که مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به ۷ ماه و حتی بیشتر هم رسیده و با وجود اینکه در قراردادها خودروساز متعهد به پرداخت ۱۲۰ روزه مطالبات شده، قطعه ساز نمی تواند تامین قطعه را به خطوط تولید متوقف کند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی