وعده های عوام فریبانه در خصوص واردات خودرو

عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری


کد خبر : ۲۷۵۰ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۷-۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴ | مدت مطالعه: 4 | نسخه چاپی نسخه چاپی

قیمت شش خودروی وارداتی به تازگی اعلام شده که البته همه رقم های اعلامی علی الحساب هستند. با مشاهده این قیمت ها، سوال مهمی در ذهن ما ایجاد می شود که شعارهای مسئولین در خصوص واردات خودروی ۵ هزار دلاری یا واردات خودروی زیر ۱۰ هزار دلار چه شد؟ چراکه قیمت هیچکدام از این خودروهای وارداتی نزدیک ادعاهای پیشین مسئولین هم نیست.

قیمت خودروهای وارداتی شش در سامانه یکپارچه خودروی وارداتی اقتصادی 5 هزار دلاری

قیمت شش خودروی وارداتی به تازگی اعلام شده که البته همه رقم های اعلامی علی الحساب هستند. با مشاهده این قیمت ها، سوال مهمی در ذهن ما ایجاد می شود که شعارهای مسئولین در خصوص واردات خودروی ۵ هزار دلاری یا واردات خودروی زیر ۱۰ هزار دلار چه شد؟ چراکه قیمت هیچکدام از این خودروهای وارداتی نزدیک ادعاهای پیشین مسئولین هم نیست.

به گزارش خبر قطعه، پس از یک دوره طولانی ممنوعیت واردات خودرو و بسته نگه داشتن بازار، الان نزدیک به دو سال بوده که شاهد خبر درمانی در خصوص واردات خودرو هستیم. به تازگی و به صورت قطره چکانی تعدادی خودروی وارداتی وارد کشور شده که البته خرید آنها از فتح قله اورست نیز سخت تر است. چراکه سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی با عرضه غیر شفاف متولی فروش این دسته از خودروهاست. به تازگی و پس از عبور از هفت خان رستم، سرانجام قیمت شش خودروی وارداتی آن هم به صورت علی الحساب اعلام شده که پیش بینی می کنیم قیمت نهایی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به قیمت های اعلامی بالاتر باشد.

ارزانترین خودروی وارداتی اکنون زوتی DL5 پاس خودرو بوده که قیمت علی الحساب آن ۷۷۰ میلیون تومان اعلام شده و انتظار داریم که قیمت نهایی آن چیزی در بازه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان باشد. با این حساب ارزانترین خودروی وارداتی هم قیمتی فراتر از ۲۰ هزار دلار دارد و این یعنی تمام وعده های مجلس و دولت و نمایندگان مجلس مبنی بر واردات خودروی اقتصادی با قیمتی بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار پوچ بوده است. ظاهرا واردات خودرو تنها ابزاری برای رسیدن به اهداف پوپولیستی بوده و منفعت آن تنها برای عده ای خاص بوده است.

سالهاست که همین مسئولان اظهارات تندی را علیه صنعت خودروسازی ایران داشته اند و بیان کرده اند که با واردات خودروهای اقتصادی بازار خودرو را از حالت انحصاری به رقابتی تبدیل کنند. هرچند که معتقدیم اکنون بازار خودرو در انحصار خودروسازان دولتی نیست. اما همه ما از رقابتی تر شدن بازار خودرو استقبال می کنیم. در حالیکه همه منتظر بودیم تا خودروهای ۵ تا ۱۰ هزار دلاری که رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر سابق صمت و دیگر مسئولان گفته بودند را در ایران مشاهده کنیم، قیمت شش خودروی وارداتی اعلام شده که ارزانترین آن قیمتی بالای ۲۰ هزار دلار دارد.

این در حالیست که دکتر قالیباف رییس مجلس بارها در صحبت های خود اشاره کرده بود که خودروهای با کیفیت وارداتی ۵ هزار دلاری در راه هستند. سوالی که از ایشان داریم این است که کدام یک از این خودروها به چیری که شما وعده آن را داده بودید نزدیک هستند؟ آیا اصلا خودروی ۵ هزار دلاری با کیفیت در بازار دنیا وجود دارد؟ چرا ارزانترین خودروی وارداتی قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار دلار دارد؟ چرا قیمت این خودروی وارداتی در ایران باید بیش از ۲ و نیم برابر بازار جهانی باشد؟

جلال رشیدی کوچی هم نماینده مجلسی بوده که مردم وی را با واردات خودرو و صحبت های قشنگ در این خصوص می شناسند. وی همواره در صحبت های خود انتقادهای تندی را از صنعت خودروسازی داخل می کرد و خود را طرفدار واردات خودروهای اقتصادی و به طور کلی واردات خودرو نشان می داد. وی بارها در صحبت های خود بیان کرده بود که مردم خودرو نخرند تا در زمان واردات خودرو، خودرو ارزان شود. وی بارها در صحبت های خود به واردات خودروی اقتصادی و ۱۰ هزار دلاری با کیفیت اشاره کرده بود. حال لیست قیمت شش خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام شده که قیمتی بین ۲۲ تا ۵۴ هزار دلار دارند! سوال ما از آقای رشیدی کوچی اینجاست که پس خودروی وارداتی ارزان قیمت که مردم توان خرید آن را داشته باشند چه شد؟

لازم به ذکر است که قیمت های اعلامی شش خودروی وارداتی همگی به صورت علی الحساب بوده و قیمت نهایی پس از محاسبه هزینه هایی شامل عوارض، مالیات، هزینه پلاک، هزینه اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … اعلام می شود. مشخص شد که منفعت واردات خودرو به جای اینکه برای مردم باشد، برای افرادیست که این هزینه ها را از شرکت ها و از جیب مردم دریافت می کنند. چراکه اگر هدف از واردات خودرو رقابتی تر شدن بازار و عرضه خودروی ارزان قیمت بود، می توانستیم از این هزینه ها صرف نظر کنیم و کار را برای وارد کننده آسان کنیم و با پایین آمدن قیمت تمام شده، یقینا خودروها با قیمتی نصف قیمت اعلامی به دست مشتریان می رسید.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی