عدم وجود تکنولوژی تایر خودروهای برقی در کشور

شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران


کد خبر : ۲۷۸۰ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۸-۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ | مدت مطالعه: 3 | نسخه چاپی نسخه چاپی

روز گذشته نخستین خودروی برقی تولید داخل یا بهتر بگوییم مونتاژی یعنی اسکای ول ET5 توسط شرکت نبکا که جوینت ونچر کرمان خودرو و مپنا بوده رونمایی شد. درحالیکه وزارت صمت و دولت همواره خودروسازان را به سمت داخلی سازی هدایت می کنند، اما در خصوص خودروهای برقی هرچقدر هم فشار از سوی دولت و وزارت صمت وجود داشته باشد، توان داخلی سازی آن در کشور وجود ندارد.

photo_2023-10-31_09-20-30

روز گذشته نخستین خودروی برقی تولید داخل یا بهتر بگوییم مونتاژی یعنی اسکای ول ET5 توسط شرکت نبکا که جوینت ونچر کرمان خودرو و مپنا بوده رونمایی شد. درحالیکه وزارت صمت و دولت همواره خودر۲وسازان را به سمت داخلی سازی هدایت می کنند، اما در خصوص خودروهای برقی هرچقدر هم فشار از سوی دولت و وزارت صمت وجود داشته باشد، توان داخلی سازی آن در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبر قطعه، پویا سالاری مدیرعامل نبکا در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمینه داخلی سازی خودروهای برقی به ویژه اسکای ول ET5 بیان کرد که داخلی سازی به این معنا نیست که ما تمام ادوات یک خودرو را در ایران تولید کنیم. بلکه فعالیت هایی که موجب ارزش افزوده شوند خود به نوعی داخلی سازی محسوب می شود.

سالاری تاکید کرد که داخلی سازی خودروهای برقی تا حد زیادی به تیراژ تولیدی آنها در ایران بستگی دارد و در تیراژ پایین به هیچ عنوان داخلی سازی خودروهای برقی منطقی و به صرفه نیست. مدیرعامل نبکا در ادامه بیان کرد که در زمینه توسعه نرم افزاری در زمینه خودروهای برقی جایگاه خوبی داریم و در زمینه سخت افزاری ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری در این حوزه هم می توانیم موفق عمل کنیم.

مدیرعامل نبکا اظهار کرد که پیش بینی می کنیم که تا چند سال آینده امکان داخلی سازی خودروهای برقی سگمنت A و B وجود داشته باشد و در آینده با افزایش تیراژ و تعداد خودروهای برقی، سگمنت های بالاتر مانند سدان های C و D سگمنت و همچنین اسیووی های برقی نیز داخلی سازی شوند.

سالاری یکی از مشکلات کشور در زمینه داخلی سازی باتری خودروهای برقی را تغییرات سریع تکنولوژیکی و شیمیایی باتری در سطح دنیا دانست و اظهار کرد که برای داخلی سازی سلول باتری در ایران نیاز به سرمایه گذاری بسیار عظیمی بوده که در توان هیچ یک از شرکت های فعال در ایران نیست. به همین جهت در این زمینه نیاز است تا با شرکای خارجی همکاری کرد. بسیاری از قطعات خودروهای بنزینی مانند لاستیک که در ایران داخلی سازی شده اند هم در خودروهای برقی کاربرد ندارند.

در خصوص لاستیک باید اظهار کنیم که تایر به کار رفته در خودروهای برقی با تایر خودروهای بنزینی تفاوت چشمگیری در متریال و کیفیت ساخت دارد. قطعا اگر تایر معمولی روی خودروهای برقی نصب شود، پرفورمنس، ایمنی و رنج پیمایش آنها کاهش می یابد. به همین جهت تا ورود تکنولوژی تایر خودروهای برقی به ایران، امکان استفاده از تایرهای ساخت داخل برای این خودروها وجود ندارد. بدین ترتیب مپنا که یک شرکت عریض و طویل در زمینه تکنولوژی و خودروهای برقی بوده تنها موفق شده شارژر خودروهای برقی را داخلی سازی کند و در زمینه توسعه زیرساخت استفاده از خودروهای برقی گام مثبت برداشته است. البته مپنا یک کارخانه در زمینه تولید باتری خودروهای برقی و الکتروموتور در دست احداث دارد که شاید تا یکسال آینده به بهره برداری برسد. لازم به ذکر است که این کارخانه با هدف پکیجینگ باتری طراحی شده و توان ساخت سلول باتری خودروهای برقی را ندارد.

رونمایی نخستین خودروی برقی زنگ خطری برای قطعه سازان و دولت بوده و قطعه سازان اگر قصد دارند که در این بازی بمانند، باید فکری برای کسب تکنولوژی و دانش فنی تولید قطعات خودروهای برقی بکنند. البته این موضوع مستلزم حمایت های مالی دولت است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی