بحران کمبود نیروی کار در صنعت قطعه سازی


کد خبر : ۲۳۳۴ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۳-۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

قطعه سازان خودرو امروزه با مشکلات متعددی از جمله کمبود نقدینگی، رکود بازار، سوء مدیریت ، نیروی انسانی، ، چالش تامین ارز، رکود اقتصادی، بدهی های بانکی، بی ثباتی نرخ ارز، پرداخت دیر هنگام مطالبات و … دست و پنجه نرم می کنند. اما یکی از بزرگترین مشکلات قطعه سازان خودرو کمبود نیروی کار است.

به گزارش خبر قطعه، صنعت خودرو و قطعه ‌سازی یکی از صنایع پیشران و بزرگ بوده که در سالهای اخیر فرصت های شغلی متعددی را برای کارگران و کارمندان ایجاد کرده است. اما در ماه های اخیر شرایط به نحوی رقم خورده که شاهد کوچ نیروی کار از قطعه سازی به دیگر مشاغل از جمله خودروسازی هستیم. این موضوع سبب شده که قطعه سازان نه تنها با کمبود نیروی متخصص، بلکه با کمبود نیروی ساده و مونتاژکار هم مواجه شوند و عملا باعث شده تا قطعه ساز نتواند با تمام ظرفیت خود به فعالیت ادامه دهد.

یکی از دلایل کمبود نیروی کار در قطعه سازی، تمایل بیشتر کارگران به حضور در خودروسازی است. چراکه خودروسازان در قراردادهایی که قطعه سازان منعقد می کنند، دستمزد ساعتی کارگران قطعه سازی را کمتر از نرخ وزارت کار یا در خوشبینانه ترین حالت معادل نرخ وزارت کار لحاظ می کنند. اما خود به پرسنل خود دستمزدی چندین برابر نرخ ساعتی وزارت کار پرداخت می کنند. طبیعیست که در چنین شرایط اقتصادی کارگر و کارمند به دنبال دریافت درآمد بیشتر باشد و کار در خودروسازی را به کار در قطعه سازی ترجیح دهد.

از طرفی پرداخت دیرهنگام مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان خود باعث کاهش نقدینگی و از بین رفتن دارایی قطعه سازان و کاهش سرمایه در گردش آنها شده و از طرف دیگر قدرت قطعه سازان در راضی نگه داشتن پرسنل خود را نیز کاهش داده است. به همین جهت قطعه سازان نمی توانند دستمزد بالاتر و مناسبتری را به نیروی کار ساده و متخصص خود پرداخت کنند و نتیجه آن فرار نیروی کار است.

البته یکی از مشکلاتی که نتیجه آن کمبود نیروی کار متخصص و ساده شده، فرهنگ غلط جا افتاده در خصوص کار و کسب درآمد است. امروزه فرهنگ کار و به دست آوردن درآمد از مسیر کار و تلاش متاسفانه رو به نابودی بوده و به دلیل وجود فساد گسترده در جامعه کسب درآمد از طریق فساد الگوی بسیاری از جوانان شده است. ضمن اینکه راحت طلبی و درنظر نگرفتن آینده هم سبب شده بسیاری از شرکت های نیروی کار متخصص خود را از دست دهند و افراد کار در اسنپ، پیک موتوری و دیگر مشاغل ساده را به کار در قطعه سازی و خودروسازی ترجیح دهند.

هم اکنون جامعه ایران یک جمعیت بزرگ غیرفعال دارد که عملا نقش مهمی در پیشرفت صنعت و اقتصاد ایفا نمی کنند. بلکه صرفا کار را وسیله ای برای امرار معاش می دانند و در آینده چیزی به عنوان پیشرفت را در ذهن خود ترسیم نکرده اند. اکنون که عمده قطعه سازان خودرو نیازمند نیروی کار متخصص و مونتاژکار هستند و فراخوان های متعددی برای جذب نیرو هم منتشر کرده اند، گاها تعدادی نیرو به این صنعت وارد می شوند و پس از مدتی اندک، از شرکت بیرون آمده و ترجیح می دهند که با بیمه بیکاری یا روشهایی ساده تر امرار معاش کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی