امکان تولید و داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری در کشور


کد خبر : ۲۴۴۵ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۵-۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عمده شرکت های قطعه سازی خودرو، به تولید قطعات مربوط به خودروهای سواری پرداخته اند و تعداد کمی برخی از قطعات خودروهای تجاری را نیز تامین می کنند. اما در این میان کمتر واحد تولیدی به تامین قطعات خودروهای زیرساختی اعم از معدنی، راهسازی و عمرانی پرداخته است. شرکت پارت یار ماشین عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران بوده که تولیدکننده و تامین کننده انواع قطعات خودروهای زیرساختی از برندهای مختلف است.

عمده شرکت های قطعه سازی خودرو، به تولید قطعات مربوط به خودروهای سواری پرداخته اند و تعداد کمی برخی از قطعات خودروهای تجاری را نیز تامین می کنند. اما در این میان کمتر واحد تولیدی به تامین قطعات خودروهای زیرساختی اعم از معدنی، راهسازی و عمرانی پرداخته است. شرکت پارت یار ماشین عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران بوده که تولیدکننده و تامین کننده انواع قطعات خودروهای زیرساختی از برندهای مختلف است.

به گزارش خبر قطعه، مرتضی جعفری مدیرعامل شرکت پارت یار ماشین و عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران در گفتگو با خبر قطعه بیان کرد که این شرکت برای نخستین بار در ایران اقدام به تولید قطعه برای ماشین آلات صنعتی و زیرساختی با برند مشخص به نام GPS کرد. این اقدام در راستای هویت بخشیدن به محصول و امکان رهگیری و ارائه پشتیبانی صورت گرفته و ضمن نصب لیبل روی بسته بندی، این شرکت برند خود را روی قطعه حک هم می کند.

امکان تولید و داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری در کشور

جعفری ضمن اشاره به منعطف بودن شرکت پارت یار ماشین بیان کرد که این واحد تولیدی اکنون برای برندهای مختلف خودروهای صنعتی زیرساختی از جمله کوماتسو، CAT، تی رکس و … قطعات مختلفی را تولید می کند. وی با اشاره به قطعات بی کیفیتی که در گذشته بدون برند در ایران برای استفاده روی خودروهای زیرساختی تولید شده بود بیان کرد که پارت یار ماشین در حال حاضر تنها در بازار افترمارکت خودروهای صنعتی و راهسازی و معدنی فعالیت می کند، اما این شرکت تلاش می کند تا قطعاتی با کیفیت مشابه با قطعات OEM را به مشتریان تحویل دهد و با توجه به عرضه کالای شناسنامه دار، امکان ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی نیز به مشتریان وجود دارد. این در حالیست که پیشتر برخی از شرکت ها با قطعاتی بدون اصالت در این زمینه فعالیت کرده بودند و دید بسیاری از مشتریان را نسبت به خرید قطعات تولید داخل خراب کرده بودند.

مدیرعامل پارت یار ماشین با اشاره به خرابی های دومینو وار در خودروهای صنعتی و معدنی گفت: گاهی اوقات بی توجهی به خرابی یک قطعه در خودروهای صنعتی باعث سلسه خرابی های متعددی در خودرو می شود و هزینه تعمیر و نگهداری را به شدت بالا می برد. به همین جهت اهمیت سرویس و نگهداری دوره ای چنین خودروهایی به شدت بالاست. با توجه به ابعاد بزرگ خودروهای زیرساختی، معدنی، حفاری و راهسازی، تامین برخی از قطعات یدکی آنها از خارج کشور به دلیل ابعاد بزرگ و وزن سنگین غیرممکن یا بسیار هزینه بر است. به همین جهت است که پارت یار ماشین به این حوزه ورود کرده تا قطعاتی با کیفیت مناسب را در مدت زمان بسیار کمتر و قیمت مقرون به صرفه تولید کند.

جعفری ضمن اشاره به تنوع بسیار گسترده قطعاتی که در پارت یار ماشین تولید می شود گفت که ورود این شرکت به حوزه تولید قطعات خودروهای صنعتی، راهسازی و معدنی به صورت پارتیزانی و بر اساس نیاز مشتری بود. به عبارت دیگر هرجا که مشتری و خودرو نیاز به پشتیبانی داشت این شرکت ورود می کرد و قطعه مورد نظر را تولید می کرد که از جمله آنها می توان به تولید قطعات زیربندی، گیربکس، دورچین موتور، واترپمپ و حتی گیربکس کامل و همچنین بزرگترین گاردان و چهارشاخ گاردان ۱۰۰ درصد ایرانی اشاره کرد.

 

سوددهی ضمن تولید در تیراژ محدود

همه ما می دانیم که فرآیند سوددهی تولید قطعه تا حد زیادی به تیراژ تولید بستگی دارد. به عبارت دیگر هزینه های سربار در صورت تولید قطعه در تیراژ بالا سرشکن می شوند و تولید قطعه به سوددهی می رسد. اما به دلیل ماهیت متفاوت تولید قطعات خودروهای صنعتی و زیرساختی، معدنی و راهسازی و تلاش شرکت پارت یار ماشین در کاهش هزینه های تولید، این شرکت توانسته ضمن تولید در تیراژ محدود با ساده سازی فرآیند تولید و مهندسی معکوس، به سوددهی برسد.

مرتضی جعفری مدیرعامل پارت یار ماشین در صحبت های خود بیان کرد زمانیکه می توان تولید قطعه برای خودروهای راهسازی، عمرانی و معدنی را با وجود تیراژ پایین سودده کرد، به سادگی می توان برای خودروهای تجاری موجود در ایران اعم از کامیون، کشنده و کامیونت نیز قطعه با حاشیه سود مناسب تولید کرد. کافیست که با شناخت کافی از قطعه و انعطاف در تولید، فرآیند تولید قطعه را ساده سازی کرد. وی در پایان صحبت های خود اشاره کرد که شرکت پارت یار ماشین امکان تولید بسیاری از قطعات داخلی گیربکس های اتوماتیک را دارد و با توجه به ظرفیت های موجود در این شرکت، توان تولید و داخلی سازی بسیاری از قطعات خودروهای تجاری اعم از میل گاردان و چهارشاخ، گیربکس، واترپمپ و ….  در این واحد تولیدی وجود دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی