ساپکو به دنبال ارتباط تعاملی و شفاف با قطعه سازان


کد خبر : ۲۴۷۶ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۵-۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

کیانوش پورمجیب به تازگی سکان مدیریت ساپکو شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو را در دست گرفته است. در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۲ فرصتی پیش آمد تا در خصوص رویکردهای آینده ساپکو با کیانوش پورمجیب گفتگویی داشته باشیم.

کیانوش پورمجیب به تازگی سکان مدیریت ساپکو شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو را در دست گرفته است. در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۲ فرصتی پیش آمد تا در خصوص رویکردهای آینده ساپکو با کیانوش پورمجیب گفتگویی داشته باشیم.

به گزارش خبر قطعه، پورمجیب از مدیران با سابقه گروه صنعتی ایران خودرو بوده که درک درستب از شرایط حاکم بر صنعت خودرو داشته و به خوبی از فشارهای وارد بر قطعه سازان و خودروسازان آگاه است.

وی در گفتگو با خبر قطعه در خصوص رویکرد ساپکو در مقابل زنجره تامین اظهار کرد: اولین قدم برای فعالیت در شرکتی مانند ساپکو و ایران خودرو این بوده که نباید قطعه ساز و خودروساز را جدا از یکدیگر دانست. هر دو در بدنه یک صنعت فعالیت می‌ کنند و مشکل هر یک روی دیگری تاثیر می گذارد. وی افزود از اوایل دهه ۱۳۹۰ به دلیل افزایش نرخ تورم موضوع قیمت گذاری دستوری برای خودروهای تولید داخل مطرح شد. از همان زمان بود که شرکت هایی مانند ایران خودرو و سایپا به تدریج زیانده شدند و توان نقدینگی آنها کاهش یافت.

با کاهش یافتن توان نقدینگی خودروساز، طبیعیست که موعد پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز به تاخیر افتاده و این موضوع نارضایتی قطعه سازان را هم در پی دارد. یقینا اگر نقدینگی خودروساز از طریق فروش خودرو به قیمت واقعی تامین شود، پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز سرعت گرفته و بروزرسانی قیمت ها نیز سریعتر خواهد شد.

کیانوش پورمجیب مدیرعامل ساپکو قیمت گذاری دستوری خودرو را عامل اصلی بحران های فعلی و کاهش توان نقدینگی زنجیره تامین و خودروسازان دانست و اظهار داشت که اگر تصمیم داریم صنعت خودرویی رقابتی و رو به رشد داشته باشیم، باید قیمت گذاری دستوری خودرو را حذف کرد یا برای آن تخفیف هایی قائل شد.

پورمجیب در ادامه بیان کرد قطعه سازان به خوبی می دانند که مشکل قیمت گذاری دستوری و نقدینگی خودروساز موضوعیست که باید در سطح کلان کشور بررسی و برطرف شود و از دست خودروساز به تنهایی کاری ساخته نیست. مدیرعامل ساپکو در مصاحبه اختصاصی با خودرونویس بیان کرد که قیمت گذاری دستوری از طریق فروش خودرو در بورس یا هر روش دیگری که دو شرکت ایران خودرو و سایپا از زیاندهی خارج شوند قابل اجراست و این تصمیم توسط دولت و شورای رقابت به خودروساز ابلاغ می شود.

پورمجیب تاکید کرد این صحبت بدین معنا نیست که ما ابتکاری در خصوص بهبود روابط با قطعه سازان نداریم و صرفا منتظر برطرف شدن قیمت گذاری دستوری خودرو هستیم. بلکه قصد داریم با زنجیره تامین یک ارتباط تعاملی دوسویه داشته باشیم که بهترین تصمیم های اقتصادی در آنها گرفته شود تا هم عدالت بهتری در پرداخت ها و قیمت ها وجود داشته باشد و هم سازندگانی که مقطعی دچار مشکل می شوند نسبت به کمک آنها اقدام کنیم تا این زنجیره پابرجا بماند تا موضوع قیمت دستوری حل شود.

پورمجیب در خصوص پرداخت تعدیل ها به قطعه سازان بیان مرد که ساپکو قطعا به سمتی حرکت می کند که ارتباط شفاف تری با قطعه سازان داشته باشد و در همین خصوص یکی از اقدامات پرداخت به موقع تر تعدیلات خواهد بود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی