فرصتها و چالش های قطعه سازان در عصر خودروهای برقی


کد خبر : ۲۴۸۳ | تاریخ انتشار : ۳۱-۰۵-۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بی شک افزایش تمایل مشتریان نسبت به خرید خودروهای برقی و وسایل نقلیه پاک روی صنعت خودروسازی به ویژه تولیدکنندگان قطعات خودرو تاثیر زیادی داشته باشد. این تاثیر روی قطعه سازانی که قطعات ویژه خودروهای احتراق داخلی را تولید می کردند به مراتب بیشتر خواهد بود.

بی شک افزایش تمایل مشتریان نسبت به خرید خودروهای برقی و وسایل نقلیه پاک روی صنعت خودروسازی به ویژه تولیدکنندگان قطعات خودرو تاثیر زیادی داشته باشد. این تاثیر روی قطعه سازانی که قطعات ویژه خودروهای احتراق داخلی را تولید می کردند به مراتب بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبر قطعه، درحالیکه تبدیل قطعه سازان سنتی به قطعه سازانی که قطعات خودروهای برقی را تولید می کنند چالش های زیادی را به همراه دارد، اما طبیعتا فرصت های جدیدی را نیز برای قطعه سازان به ارمغان می آورد. در ادامه به بررسی فرصت ها و چالش های قطعه سازان در عصر خودروهای برقی خواهیم پرداخت.

  1. تغییر در تقاضا: با افزایش سهم بازار خودروهای برقی، تغییر در تقاضا برای خرید قطعات خودروهای درونسوز در آینده ایجاد خواهد شد. قطعاتی که ویژه نصب روی خودروهای بنزینی و دیزلی هستند مانند سیستم های سوخت رسانی، سیستم خروجی اگزوز، اجزای پیشرانه و گیربکس یقینا با کاهش تقاضا برای خرید مواجه می شوند. از طرفی دیگر تقاضا برای خرید قطعات خودروهای برقی مانند الکترو موتورها، قطعات الکترونیکی و باتری ها و ساختار شارژ به شدت افزایش خواهد یافت.
  2. تغییر جهت و تنوع: قطعه سازان خودرو باید جهت یابی و تنوع بخشیدن به محصولات خود را برای انطباق با چشم انداز در حال تغییر بازار خودرو متناسب با افزایش تقاضا برای خرید خودروهای برقی تغییر دهند. این موضوع نیاز به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برای دستیابی به تکنولوژی های اجزای خودروهای برقی خواهد بود. به بیان ساده تر قطعه سازان باید در زمینه افزایش قابلیت های خود در خصوص توسعه موتورهای برقی، تکنولوژی باتری و سیستم های الکترونیکی پیشرفته فعالیت کنند.
  3. تغییر ساختار زنجیره تامین: بی شک حرکت به سمت تولید و عرضه خودروهای برقی در هر کشوری، نیازمند به تغییر ساختار در زنجیره تامین است. البته این موضوع در کشورهایی که صنعت قطعه سازی و زنجیره تامین قدرتمندی ندارند متفاوت است. اما در ایران که صنعت قطعه سازی بزرگی فعال است، اهمیت این موضوع به خوبی حس می شود. قطعه سازان فعلی نیاز به آغاز همکاری و جوینت ونچر با خودروسازان برقی و تامین کنندگان سطح یک دنیا را دارند. این موضوع در تمام سطوح تولید قطعه برای خودروهای برقی از جمله تامین مواد، اجزا و زیرسیستم ها و همچنین انطابق با استاندارد و مقررات حدید صنعت در خصوص تطبیق با خودروهای برقی صدق می کند.
  4. افزایش مهارت های نیروهای فعلی و جذب نیروهای جدید: تغییر قطعه سازان از تولید قطعه برای خودروهای احتراق داخلی و درونسوز به تولید قطعه برای خودروهای برقی خود مستلزم مجموعه های متفاوت از مهارت ها و تخصص در میان نیروی کار است. بدین ترتیب قطعه سازان از همین الان باید به فکر آموزش و ارتقای مهارت کارکنان خود باشند و روی آنها باید سرمایه گذاری کنند تا بتوانند پرسنل خود را با فناوری های در حال تغییر و فرآیندهای تولید مرتبط با خودروهای برقی سازگار کنند. این اقدامات می تواند شامل بازآموزی مهندسان، تکنسین ها و کارگران خطوط تولید برای آشنایی با فرآیند تولید اجزای مختلف خودروهای برقی شامل پیشرانه های الکتریکی، باتری ها و سیستم های الکترونیکی پیشرفته باشد.

 

  1. فرصت های پیش روی قطعه سازان در تولید قطعات خودروهای برقی: در حالیکه تغییر تقاضا مشتریان از خرید خودروهای بنزینی و دیزلی به خرید خودروهای برقی برای قطعه سازان سنتی ممکن است ترسناک و دلهره آور باشد، اما همین موضوع فرصت های جدیدی را در تولید قطعات ویژه خودروهای برقی نیز فراهم می کند. به عنوان مثال تقاضا برای تولید کانکتورهای ولتاژ بالا، جعبه فرمان های برقی، سیستم های مدیریت حرارتی باتری و الکتروموتورها و فناوری های پیشرفته سنسورها و حسگرها افزایش پیدا می کند. قطعه سازان می توانند این موارد را برای تنوع بخشیدن به محصولات خود به عنوان فرصت تلقی کنند و در آنها سرمایه گذاری و ورود کنند تا آماده موج جدید خودروهای برقی باشند.
  2. پتانسیل بالای بازار افتر مارکت: با فراگیر شدن خودروهای برقی، بازار آنها نیز گسترش می یابد و نیاز به قطعات افترمارکت و ارائه خدمات برای این خودروها نیز روز به روز بیشتر می شود. سازندگان قطعات خودرو می توانند پتانسیل تامین قطعات جایگزین، باتری، زیرساخت شارژ و خدمات تعمیر و نگهداری خودروهای برقی را شناسایی کنند. البته که قرار نیست خودروهای درونسوز موجود در خیابان ها نیز جمع شوند. بدین ترتیب قطعه سازان همچنان می توانند روی بازار افتر مارکت خودروهای بنزینی و دیزلی حساب کنند. البته که این بازار به اندازه بازار OEM و تامین قطعات خودروهای برقی برای کارخانه و افترمارکت جذاب نخواهد بود و به همین ترتیب این نیاز به شدت احساس می شود که قطعه سازان سنتی تا دیر نشده باید نسبت به آماده شدن برای تامین قطعات خودروهای برقی آماده شوند. در غیر این صورت در رقابت با شرکت های تولید کننده تکنولوژی شکست سنگینی خواهند خورد.

در پایان باید اظهار کنیم که برای قطعه سازان خودرو این موضوع بسیار مهم بوده که نسبت به تاثیر گذاری خودروهای برقی در سهم بازار آینده خود اطلاعات کسب کنند و این موضوع را به طور فعال ارزیابی و پایش کنند و در خصوص استراتژی های تجاری خود در آینده برنامه ریزی کنند. قطعه سازان با پذیرش نوآوری و تنوع بخشیدن به پیشنهادات خود و همسویی با تقاضاهای در حال تحول بازار، می توانند چشم انداز در حال تغییر را طی کنند و در این بین به فرصت های سودده و اقتصادی پیش رو چنگ بزنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی