امکان تامین ارز قطعه سازان خودرو از انجمن نورد کاران فولاد ایران


کد خبر : ۲۴۸۵ | تاریخ انتشار : ۰۱-۰۶-۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

روز گذشته رضا قنبری دبیر انجمن نورد کاران فولاد ایران در جلسه هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان استان تهران حضور داشت و توافقاتی بین دو انجمن حاصل شد.

روز گذشته رضا قنبری دبیر انجمن نورد کاران فولاد ایران در جلسه هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان استان تهران حضور داشت و توافقاتی بین دو انجمن حاصل شد.

به گزارش خبر قطعه، قنبری دبیر انجمن نورد کاران فولاد ایران اظهار کرد که اعضای این انجمن سالانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار صادرات به کشورهای خارجی دارند که رقم بسیار قابل توجهی محسوب می شود.

قطعه سازان در این جلسه از مشکلات تامین و تخصیص ارز صحبت کردند و اظهار داشتند که طولانی شدن روند تخصیص ارز ضربه سنگینی به تیراژ تولید آنها وارد کرده است. در همین راستا دبیر انجمن نورد کاران فولاد ایران در جلسه هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان استان تهران بیان کرد در صورتی که اعضای انجمن قطعه سازان تهران اقدام به خرید فولاد نورد شده از انجمن نورد کاران فولاد کشور کنند، امکان تامین ارز و فروش ارز به قطعه سازان وجود دارد.

ضمن اینکه رضا قنبری دبیر انجمن نورد کاران فولاد ایران بیان کرد که اعضای این انجمن قادر هستند تا ۴۰ درصد خارج از بورس به اعضای انجمن همگن قطعه سازان تهران فولاد نورد شده بفروشند. با توجه به چالش هایی که قطعه سازان در زمینه تامین فولاد و ارز مواجه هستند، این تعامل دو سویه می تواند به تسهیل فعالیت قطعه سازان کمک شایانی کند و حداقل بخشی از مشکلات آنها در زمینه تخصیص ارز را حل کند.

جهت یادآوری بیان می کنیم که از ابتدای بهمن ماه روند تخصیص ارز به قطعه سازان تقریبا متوقف شده و عملا تخصیص ارزی به واحدهای تولیدی قطعه سازان صورت نگرفته است. صف های طولانی برای تخصیص ارز تشکیل شده و اگر بانک مرکزی ارز هم به قطعه ساز تخصیص دهد، هیچ ارزی برای تامین وجود نداشته است. بدین ترتیب قطعه ساز در فرصت یک ماهه قادر به تامین ارز نبوده و باید بار دیگر اقدام درخواست تخصیص ارز دهد که اینبار ۵ درصد بیشتر از مبلغ درخواست داده شده را باید بلوکه کند.

به بیان ساده تر بار نخست قطعه ساز باید ۵ درصد مبلغ درخواست داده شده برای تخصیص ارز و بار دوم ۱۰ و بار سوم ۱۵ درصد آن را باید بلوکه کند. به نظر می رسد که اگر بانک مرکزی این بازه یک ماهه که به عنوان فرصت برای تامین ارز به قطعه ساز می دهد را طولانی تر کند، بخش زیادی از این مشکلات حل می شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی