خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟


کد خبر : ۲۵۲۸ | تاریخ انتشار : ۱۸-۰۶-۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ | مدت مطالعه: 4 | نسخه چاپی نسخه چاپی

در سفرهای نوروزی امسال تا پایان ۱۳ فروردین ۶۶۳ نفر از هم وطنان ما جان خود را در سوانح رانندگی و تصادفات جاده ای از دست داده و هزاران نفر نیز مصدوم و معلول شده اند. البته این آمار هولناک تنها برای تعطیلات نوروز بود و ما هر روز شاهد فوت بسیاری از هم وطنان خود در سوانج رانندگی هستیم. موضوع تلفات ناشی از تصادفات رانندگی مساله ای بسیار دلخراش و مهم بوده که در کشورهای مختلف تلاش های زیادی برای کاهش این آمار هولناک صورت گرفته است. ایران یکی از کشورهاییست که بالاترین میزان مرگ و میر را در تصادفات جاده ای دارد. اما مقصر اصلی این فاجعه کیست؟

در سفرهای نوروزی امسال تا پایان ۱۳ فروردین ۶۶۳ نفر از هم وطنان ما جان خود را در سوانح رانندگی و تصادفات جاده ای از دست داده و هزاران نفر نیز مصدوم و معلول شده اند. البته این آمار هولناک تنها برای تعطیلات نوروز بود و ما هر روز شاهد فوت بسیاری از هم وطنان خود در سوانج رانندگی هستیم. موضوع تلفات ناشی از تصادفات رانندگی مساله ای بسیار دلخراش و مهم بوده که در کشورهای مختلف تلاش های زیادی برای کاهش این آمار هولناک صورت گرفته است. ایران یکی از کشورهاییست که بالاترین میزان مرگ و میر را در تصادفات جاده ای دارد. اما مقصر اصلی این فاجعه کیست؟

به گزارش خبر قطعه، در طی این سالها همواره نوک پیکان اتهام به سمت خودروساز بابت تولید خودروهای قدیمی و بی کیفیت بوده است. هیچکس نمی تواند منکر این موضوع شود که خودروسازان داخلی خودروهایی قدیمی با استاندارد پایین تولید می کنند که بخشی از این عقب ماندگی خودروسازان ناشی از تحریم های سخت علیه صنعت خودروسازی بوده است. به طور کلی فوتی ها و مصدومین تصادف ناشی از سه عامل خودرو، جاده و مسیر و فرهنگ رانندگی و قوانین است.

آیا ما تنها خودروهایی غیر استاندارد داریم یا فرهنگ رانندگی هم در ایران غلط است؟ آیا قوانین رانندگی در ایران صحیح است؟ پایه و اساس دریافت گواهینامه را در ایران هنوز اصولی تشکیل می دهد که ۵۰ سال پیش وضع شده و این در حالیست که به دلیل پیشرفت خودروها در سالهای اخیر و همچنین تغییرات تکنولوژیکی عملا قوانین رانندگی در سطح جهان نیز تغییر کرده است..

در ایران با چند کلاس تئوری و چند کلاس عملی گواهینامه صادر می شود، اما آیا این مراحل برای تربیت یک راننده کافیست؟ جدا از بحث قوانین آیا جاده های ما ایمن هستند؟ قطعا پاسخ همه این سوالات خیر است. ما نه خودروی ایمن داریم، نه قوانین درست و به روزی برای رانندگی داریم و نه جاده های ما ایمن است..

دلیل اینکه هر ساله وضع تلفات و مصدومین ناشی از سوانح رانندگی بیشتر می شود این بوده که هر ارگان به جای اینکه نسبت به برطرف کردن ضعف های خود اقدام کند، مشکل را گردن ارگان دیگری می اندازد. پلیس تنها خودروساز را مقصر دانسته و قوانین خود را کاملا درست می داند..

بسیاری تصور می کنند که افزایش ستاره ایمنی خودروها سلامت راننده و سرنشین درون خودرو را تحت هر شرایطی تضمین می کنند. برخی چنین می پندارند که افزایش ایمنی خودروها با محکم تر شدن آنها رابطه مستقیم دارد.

گرچه استحکام خودرو یکی از فاکتورهای ایمنی است، اما باید بدانید که تقریبا هیچ خودرویی در دنیا وجود ندارد که در صورت حرکت با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به بالا و در صورت بروز حادثه خسارت جدی نبیند و حال اگر سرعت از این هم فراتر رود ممکن است سرنشینان جان خود را از دست بدهند و دچار جراحات جدی شوند. یعنی شما اگر ایمن ترین خودروی جهان را هم داشته باشید و فرهنگ غلط رانندگی کنید، باز هم نمی توانید ادعا کنید که در صورت بروز سانحه و تصادف آسیب نخواهید دید..

به نظر می رسد که فرهنگ رانندگی صحیح و وضع قوانین رانندگی به روز از تولید خودروهای به روز مهم تر باشد. چراکه اگر ایمن ترین خودروهای جهان هم در کشوری تردد داشته باشند که فرهنگ رانندگی در آن غلط باشد، نمی توان جلوی مرگ و میر و مصدومان ناشی از سوانح رانندگی را گرفت.

برای اثبات این صحبت مثالی را بیان می کنیم. به تازگی آماری منتشر شده که تعداد تلفات سوانح رانندگی به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو را نشان می دهد. طبق این آمار نروژ ۳ نفر، آلمان ۵ نفر، آمریکا ۱۴ نفر، کشورهای اروپایی به طور میانگین ۱۹ نفر، قاره آمریکا به طور میانگین ۳۳ نفر، ایران ۵۴ نفر، عربستان ۱۲۰ نفر و در هند ۱۳۰ نفر سالانه به ازای ۱۰۰ هزار خودرو در سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند.

دلیل اینکه در آلمان و نروز تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کم بوده صرفا عرضه خودروهایی ایمن نیست. بلکه همین خودروها در کشوری مانند عربستان نیز تردد می کنند و این کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو ۱۲۰ مورد فوتی را ثبت کرده که از ایران هم فراتر است. اینجاست که مساله فرهنگ رانندگی و قوانین به میان می آید و مشخص می شود که حتی اگر خودروهایی ایمن با استاندارد روز دنیا هم عرضه کنید ولی قوانین رانندگی تدوین نشود و جاده هایی ایمن نداشته باشیم، مشکل به صورت ریشه ای حل نمی شود. بدین ترتیب اهمیت خودرو بسیار کمتر است.

سردار کمال هادیانفر رییس پلیس راهور طی ماه های گذشته همواره ضمن اعلام آمار فوتی های سوانج رانندگی، کنایه های سنگینی را نسبت به خودروسازان وارد داشته است. البته که منکر کاستی های خودروسازان در زمینه تولید خودرو نیستیم، ولی با نیم نگاهی به این آمار و مقایسه فوتی ها و تلفات در کشورهای مختلف مشخص می شود که اهمیت بالابردن سطح فرهنگ رانندگی و تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی مطابق با استاندارد روز دنیا به مراتب از خودرو بیشتر است..

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی