بدون نوسازی ناوگان، کاهش مصرف سوخت ممکن نیست


کد خبر : ۵۳۱۶ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۰:۳۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران، در واکنش به دغدغه رئیس‌جمهور درباره بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، با ارائه مجموعه‌ای از راهکار‌های فنی، رفتاری و سیاستی تأکید کرد: اسقاط سالانه یک میلیون خودروی فرسوده و جایگزینی آن با خودرو‌های کم‌مصرف، کلید اصلی کاهش مصرف سوخت در کشور است.

 خبر قطعه –  به نقل از صداو سیما، بهروز حبیبی، با تأکید بر لزوم اهتمام ملی برای ارتقای کیفیت سوخت و اجرای طرح نوسازی ناوگان، گفت: هدف‌گذاری اسقاط سالانه یک میلیون خودرو فرسوده اعم از سواری و تجاری و جایگزینی آنها با خودرو‌های کم‌مصرف و استاندارد، اقدامی ضروری است.

 وی همچنین بر انتخاب خودرو‌های دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ و یورو ۶، استفاده از موتور‌های کم‌حجم توربوشارژ و توسعه خودرو‌های هیبریدی و برقی تأکید کرد و افزود: استفاده از خودرو‌های هیبریدی می‌تواند خوشبینانه تا ۲۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.

حبیبی به برخی راهکار‌های فنی نظیر بهبود سیستم احتراق و تنظیم موتور، تعویض دوره‌ای شمع، فیلتر هوا و فیلتر سوخت و استفاده از کاتالیست سالم اشاره کرد و گفت: این اقدامات می‌تواند ۵ تا ۱۵ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.

وی همچنین به نقش آیرودینامیک ( نحوه تعامل هوا با اجسام متحرک است)  خودرو، حذف بار اضافی، استفاده از قطعات سبک و به‌کارگیری روغن موتور‌های سینتتیک کم‌اصطکاک اشاره کرد که موجب صرفه‌جویی ۲ تا ۳ درصدی می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران، اصلاح سبک رانندگی را یکی از عوامل مؤثر در کاهش مصرف سوخت دانست و گفت: رانندگی آرام، پرهیز از شتاب‌گیری و ترمز‌های ناگهانی می‌تواند ۱۰ تا ۳۰ درصد از مصرف را کاهش دهد.

وی همچنین بر اهمیت رعایت سرعت بهینه ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر، تنظیم باد تایرها، خاموش کردن خودرو در توقف‌های طولانی و کاهش زمان گرم کردن خودرو‌های انژکتوری تأکید کرد.

حبیبی در بخش سیاست‌گذاری شهری، توسعه حمل‌ونقل عمومی، اعمال محدودیت‌های ترافیکی هوشمند، حمایت از خودرو‌های برقی و هیبریدی و عرضه سوخت با کیفیت یورو ۵ را از نیاز‌های جدی کشور عنوان کرد.

وی همچنین سرویس و نگهداری صحیح خودرو از جمله تعویض فیلتر هوا، چک‌کردن سنسور اکسیژن، تنظیم چرخ‌ها و سرویس سیستم سوخت‌رسانی را ضروری دانست.

حبیبی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی برای کاهش استفاده غیرضروری از خودرو، توسعه خرید‌های اینترنتی و ایجاد مراکز تفریحی در نقاط مختلف می‌تواند مصرف سوخت را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه تعداد خودروهای در حال تردد ایران و کشور ترکیه تقریبا یکی است به مقایسه میزان مصرف بنزین خودروها اشاره کرده و گفت: مصرف بنزین در ایران حدود ۸۰ تا ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است، در حالی‌که این رقم در ترکیه تنها ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین
۴۰ همت تزریق مالی؛ مُسکن موقت یا راه نجات قطعه سازی؟
هسته‌ای در صنعت | تهیه آلیاژهای سبک خودرو با فناوری هسته‌ای
بسته ۴۰ همتی فقط مسکن موقت است؛ چاره صنعت خودرو، خصوصی‌سازی واقعی و اصلاحات ساختاری
افزایش تنش‌های جهانی خطرات جدی برای زنجیره تأمین خودروسازی ایران
تأمین مالی حلقه گمشده پیوند سیاست‌گذاری و رشد اقتصادی
صنعت قطعه‌سازی زیر فشار سیاست‌گذاری‌های متناقض
ورود وزارت دفاع به قطعه‌سازی خودرو/ آمادگی جهت همکاری با خودروسازان
 اقتصاد ایران در آستانه رکود عمیق و جهش تورمی قرار دارد
فروش بیش از ظرفیت، سایپا را زیر بار تعهدات برد
تنگنای مالی بنگاه‌ها در سال آینده تشدید می‌شود
اقتصاد ایران گرفتار ۱۴ سیاه‌چاله است / زیان انباشته خودروسازان به ۳۱۰ همت رسید
خصوصی‌سازی واقعی، ایران‌خودرو را نجات داد؛ سایپا در بحران تولید