اگر نقدینگی نرسد، چک خودروسازان یکی پس از دیگری برگشت می‌خورد


کد خبر : ۵۳۳۳ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران با تأکید بر ضرورت تزریق فوری ۴۰ همت به زنجیره تأمین، هشدار داد که تأخیر در پرداخت این منابع می‌تواند چک‌های خودروسازان را با موج گسترده برگشت مواجه کند و قطعه‌سازان را در وضعیت توقف تولید قرار دهد.

مهرداد آلان، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران، گفت: «تزریق این ۴۰ همت یک ضرورت جدی است. اگر این رقم هرچه سریع‌تر به قطعه‌سازان پرداخت نشود، خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی با برگشت چک‌ها روبه‌رو می‌شوند و قطعه‌ساز نیز اندوخته‌ای برای ادامه تولید نخواهد داشت.»

خبر قطعه – او تأکید کرد: هرچند این ۴۰ همت تمام مشکل را حل نمی‌کند، اما با توجه به اینکه پرداخت آن بسیار دیر شده است، استقبال می‌کنیم که هرچه زودتر انجام شود. در بهترین حالت، این رقم می‌تواند تنها نصف مطالبات قطعه‌سازان را پوشش دهد و اگر روند پرداخت کندتر شود، تأثیر مثبتی بر تولید نخواهد داشت.

آلان ریشه بحران فعلی را در تصمیمات سال‌های گذشته دانست و گفت: مشکل اصلی به سالیان گذشته برمی‌گردد. خودروسازان تلاش کردند قیمت‌ها را با سیاست‌های دستوری کنترل کنند. ثبات قیمت از مجلس اعمال شد و نتیجه آن، افزایش زیان انباشته سالانه خودروسازان بود. امروز این زیان به حدود ۴۰۰ همت رسیده است.

او ادامه داد: این ۴۰۰ همت زیان، در واقع تبدیل به خودرو شده و در اختیار مردم قرار گرفته؛ بنابراین باید برای دولت به‌عنوان سیاستگذار یک هشدار جدی باشد.

به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، این ۴۰ همت به‌صورت وام پرداخت می‌شود و دوباره به چرخه بازخواهد گشت، اما شرط آن است که نقدینگی به زنجیره تأمین برسد. در غیر این صورت، چک‌های خودروسازان برگشت خواهد خورد و روند تولید در قطعه‌سازی دچار توقف می‌شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین
۴۰ همت تزریق مالی؛ مُسکن موقت یا راه نجات قطعه سازی؟
هسته‌ای در صنعت | تهیه آلیاژهای سبک خودرو با فناوری هسته‌ای
بسته ۴۰ همتی فقط مسکن موقت است؛ چاره صنعت خودرو، خصوصی‌سازی واقعی و اصلاحات ساختاری
افزایش تنش‌های جهانی خطرات جدی برای زنجیره تأمین خودروسازی ایران
تأمین مالی حلقه گمشده پیوند سیاست‌گذاری و رشد اقتصادی
صنعت قطعه‌سازی زیر فشار سیاست‌گذاری‌های متناقض
ورود وزارت دفاع به قطعه‌سازی خودرو/ آمادگی جهت همکاری با خودروسازان
 اقتصاد ایران در آستانه رکود عمیق و جهش تورمی قرار دارد
فروش بیش از ظرفیت، سایپا را زیر بار تعهدات برد
تنگنای مالی بنگاه‌ها در سال آینده تشدید می‌شود
اقتصاد ایران گرفتار ۱۴ سیاه‌چاله است / زیان انباشته خودروسازان به ۳۱۰ همت رسید
خصوصی‌سازی واقعی، ایران‌خودرو را نجات داد؛ سایپا در بحران تولید