قیمت‌گذاری خودرو نباید موجب زیان‌دهی خودروساز شود


کد خبر : ۱۳۷۳ | تاریخ انتشار : ۰۸-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کسی علاقه‌مند به این نیست که خودروسازان کشور ضرر کنند، گفت: اگر کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یابد و قیمت این محصولات از سوی بازار تعیین شود، در بازار خودرو شاهد وضعیت بهتری نسبت به امروز خواهیم بود.

به گزارش خبرقطعه؛ سید غنی نظری با بیان اینکه «اختلاف قیمت کارخانه‌ای خودرو با قیمت بازار موجب هجوم سودجویان به سمت خرید خودرو از کارخانه شده است»، اظهار کرد: کسی علاقه‌مند به این نیست که خودروسازان کشور ضرر کنند؛ چراکه این‌ها سرمایه‌های ملی کشور هستند و نباید ضرر کنند.

وی اشاره به حضور گسترده سودجویان در قرعه‌کشی‌های خودروسازان افزود: اینکه فردی بعد از بیش از چند ده مرتبه ثبت نام در قرعه‌کشی خودروسازان، قرعه به نامش درمی‌آید و خودرویی تحویل می‌گیرد، قطعاً به دنبال سود است. بحث دیگر این است که مثلاً من که ۱۰ میلیون تومان هم پول ندارم در این قرعه ثبت نام کرده‌ام؛ وقتی قرعه به نامم می‌افتد در اینجا سودجویی پیدا می‌شود و ۵۰ میلیون به من می‌دهد و خودش خودرو را تحویل می‌گیرد؛ در مجموع باید گفت که در روش فعلی، خودرو بر اساس نیاز به فروش نمی‌رسد.

این عضو کمیسیون اقتصادی خاطر نشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد تا خودرو به صورت مستقیم به دست مصرف کننده واقعی برسد؛ البته شرایطی نظیر لزوم گذشت حداقل ۴۸ ماه از آخرین خرید در شیوه‌های جدید فروش از سوی خودروسازان در این زمینه پیش‌بینی شده که اقدامات خوبی است اما باید برنامه‌ای جدی طراحی و اجرایی شود تا دست دلال از بازار خودرو کوتاه و حاشیه سود بین قرعه کشی و بازار اصلاح شود؛ این کار خیلی به کاهش تشنج موجود در بازار کمک می‌کند.

نظری در ادامه مجلس با تاکید بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: اصولاً قیمت را باید بازار تعیین کند اما در کشور ما این‌گونه نیست؛ اگر قیمت را کف بازار و عرضه و تقاضا تعیین کند، اقدام خوبی است اما چون امروز عرضه خیلی محدود و تقاضا خیلی زیاد است، بصورت اتوماتیک قیمت‌ها افزایش یافته است.

وی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه اگر قیمت‌گذاری از حالت دستوری خارج شود یا قیمت‌گذاری به گونه‌ای انجام شود که خودروسازان از تولید خودرو متضرر نباشند، این توان را دارند تا با تولید انبوه خودرو هیجانات بازار را مدیریت کنند، تاکید کرد: من موافقم که این اتفاق بیفتد و هیجانات کاذب بخوابد، حاشیه سودی که دلالان می‌برند برداشته شود و خودروسازان در تولید خودرو سود ببرند و مقداری روی کیفیت محصولات خود کار کنند.

این نماینده مجلس افزود: وقتی خودروسازان می‌گویند زیان‌ده هستند و ناچارند در همین وضعیت به فعالیت خود ادامه دهند، از کیفیت محصولات‌شان کاسته می‌شود؛ این که مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل ناراضی هستند و مشاهده می‌کنیم که ۹۰ درصد ایربگ‌ خودروهای تولیدی باز نمی‌شوند ناشی از همین موضوع استمرار فعالیت در شرایط زیان‌دهی است چراکه در این وضعیت خودروسازان مجبور می‌شوند که از مواد اولیه‌ تولیدات‌شان بکاهند.

نظری در پایان با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری درباره هیچ کالایی هیچ‌گاه تجربه موفقیت آمیزی نبوده است، اظهار کرد: اگر کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یابد و قیمت این محصولات از سوی بازار تعیین شود، در بازار خودرو شاهد وضعیت بهتری نسبت به امروز خواهیم بود.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار

کیفیت خودروهای داخلی؛ آینه‌ای از چالش‌های اقتصادی، مدیریتی و الزامات استاندارد
 قطعه‏‏‏‌سازی در رکود/ تولید و فروش قطعه خودرو در آبان کاهش یافت
از مواد اولیه تا محصول نهایی؛ مسیر تعالی کیفیت قطعات خودرو
راه‌اندازی “مرکز امید و زندگی” در کارخانه چسب و ابر تهران برای نگهداری و بازپروری معتادان
پشت‌پرده ادعای نادرست شهردار تهران درباره «ایران‌خودرو» چیست؟ 
مطالبات معوق قطعه‌سازان به ۵۵ همت رسید / هشدار نسبت به آب رفتن حمایت ۲۰ همتی
انتخاب شرکت «آرکا تجارت آتیه» در فهرست ۱۰۰ بنگاه برتر صنعتی کشور (SME100)
زنگ خطر برای آینده تولید خودرو کشور به صدا درآمده است!
برگزاری نشست کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور
وضعیت قطعه‌سازان از زبان نایب‌رئیس انجمن قطعه سازان تهران / ارسال لیست قطعه‌سازان به بانک‌ها، اما بدون پرداخت
«نه» بانک‌ها به خودروسازان
افت تولید سواری‌ها؛ رشد فروش ماهانه/ فاصله ایران‌خودرو و سایپا بیشتر شد
لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!