دومینوی تعطیلی قطعه سازان/ مطالبات برخی قطعه سازان به ۱۰ ماه رسیده است


کد خبر : ۲۲۵۷ | تاریخ انتشار : ۰۲-۰۳-۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

درحالیکه خودروساز متعهد شده که مطالبات قطعه سازان را ۱۲۰ روزه پرداخت کند، اما برخی از قطعه سازان پس از گذشت ۱۰ ماه هم موفق به دریافت مطالبات خود از خودروساز و علی الخصوص شرکت ساپکو نشده اند.

به گزارش خبر قطعه، مهرآفاق مشهدی مدیرعامل شرکت تولید گستر آسیا و عضو انجمن صنایع همگن و قطعه سازان استان تهران اظهار کرد که این شرکت اکنون با مشکل شدید کمبود نقدینگی مواجه بوده و منشا این نقدینگی عدم پرداخت مطالبات این شرکت از شرکت ساپکو به مدت نزدیک به ۱۰ ماه است. مطالبات این شرکت از ساپکو چیزی معادل ۱۸ میلیارد تومان بوده و طی این مدت هنوز پرداخت نشده است. این در حالیست که روکش های صندلی تولید شده شرکت تولید گستر آسیا در محصولات نصب شده و ایران خودرو این محصولات را عرضه کرده است.

مهرآفاق مشهدی در ادامه بیان کرد برخلاف پیگیری ها و نامه نگاری های متعدد با شرکت ساپکو و اعلام وضعیت موجود، این شرکت باز هم نسبت به پرداخت مطالبات این شرکت اقدامی نکرد. لازم به ذکر است که قطعه سازانی مانند تولید گستر آسیا مواد اولیه لازم برای تولید را به صورت نقدی خریداری می کنند، اما خودروساز در حالیکه متعهد شده این مطالبات قراردادی را در بازه زمانی ۴ ماه پرداخت می کند، حال ما شاهد هستیم که مطالبات برخی از قطعه سازان به ۱۰ ماه هم رسیده است.

در چنین شرایطی تولید گستر آسیا نقدینگی کافی برای پاس کردن برخی از چک های خود بابت خرید پارچه روکش صندلی را نداشته و در همین شرایط شرکت ساپکو پیگیری های متعددی برای خرید روکش صندلی خودروهای تولیدی از این شرکت می کند. این در حالیست که هیچ اقدامی مبنی بر پرداخت مطالبات انجام نشده است.

دومینوی تعطیلی قطعه سازان تولید گستر آسیا

مهرآفاق مشهدی بیان کرد که این شرکت در سال گذشته نزدیک به ۷۰ نیرو داشته و اکنون تعداد کارگران این شرکت به ۳۰ نفر کاهش یافته است. وی اظهار کرد که به دلیل عدم وصول مطالبات این شرکت از اوایل اسفند در حالت نیمه تعطیل قرار دارد و تولیدی نداشته و ساپکو مسئول این حال بد این شرکت قطعه ساز و تولید کننده تزیینات خودروست.

وی اظهار کرد که در چنین شرایطی ساپکو حتی نسبت به تامین مواد اولیه و خرید دین هم اقدامی نکرده تا باری از دوش قطعه ساز بردارد. در شرایطی که نیروی کار خبره و با تجربه به سختی پیدا می شود، از دست دادن نیروها مانند از دست رفتن سرمایه شرکت است و برگرداندن آنها به کار و جلب اعتماد آنها بسیار دشوار است.

مدیرعامل تولید گستر آسیا در ادامه بیان کرد عدم تعدیل به موقع قراردادهای قطعه سازان نیز یکی از مواردی بوده که نفس شرکت های قطعه سازی را بریده و مانع ادامه فعالیت آنها شده است. به ویژه در چنین شرایط تورمی که قیمت ها لحظه به لحظه افزایش می یابند، خودروسازان باید قراردادهایی هوشمند و منعطف را با قطعه ساز منعقد کنند که با تغییر نرخ مواد اولیه، قیمت های قرارداد نیز اصلاح شوند. اگر خودروسازان دولتی مانند ایران خودرو و سایپا به واسطه پشتوانه دولتی توان تحمل زیان انباشته را دارند، قطعه سازان عمدتا بخش خصوصی بوده و زیان انباشته برابر با ورشکستی و تعطیلی آنهاست.

شرکت تولید گستر آسیا یکی از قطعه سازانی بوده که به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از خودروساز (ایران خودرو) در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد. در صورتی که شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا نسبت به پرداخت مطالبات و بروزرسانی قراردادهای خود با قطعه سازان اقدام نکنند، به زودی شاهد دومینوی تعطیلی قطعه سازان خواهیم بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی