حجتالله فیروزی با اشاره به تدوین سازوکارهای واردات خودرو گفت: آییننامه اجرایی توسط وزارت صمت در حال نهایی شدن است. طی آخرین جلسه مشترک کمیسیون و وزارت صمت، نقطهنظرات مجلس در آییننامه گنجانده شد.
وی در رابطه با ورود خودروی اقتصادی به کشور گفت: خودروها با حجم موتور کم و رعایت مسائل زیستمحیطی بوده و قیمتشان باید به میزانی باشد که جمعیتِ متوسط از نظر درآمدی قادر به خریداری آن باشند.
این نماینده مجلس تاکید کرد خدمات پس از فروش باید قادر به پشتیبانی این خودروها باشد. قبل از مصوبه سران قوا عمدتا خودروهای لوکس وارد کشور میشد ولی امروز بر اساس تصمیمگیریها، بخش عمده خودروهای وارداتی توسط قشر متوسط جامعه خریداری میشود؛ ضمن اینکه بر واردات خودروهای برقی نیز تاکید شده است.
آییننامه واردات خودرو نهایی شد؟
حجتالله فیروزی درعینحال تاکید کرد آییننامه هنوز نهایی نشده و از طرفی نظرات فعالان این حوزه باید لحاظ شود.
فیروزی در رابطه با تقویت خودروسازیهای داخلی گفت: امروز سرعت علم و تکنولوژی در جهان زیاد است و در سنوات اخیر به جهت برخی تحریمها، امکان نوسازی تجهیزات را نداشتیم و لذا ورود خودروهای جدید به کشور با تکنولوژی روز امکان استفاده خودروسازان داخلی از علم جدید را فراهم میآورد.
وی ابراز امیدواری کرد پلتفرمهای جدیدی در این زمینه ایجاد شود و برخلاف دیدگاه عدهای که احتمال میدهند واردات سبب تضعیف تولید داخلی میشود، گفت: ما معتقدیم این رویه رقابتی سالم ایجاد کرده و پاسخی به افرادی است که مایل به خرید خودروی خارجی هستند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص زمان واردات هم گفت: حداکثر ظرف یک ماه آینده شاید بتوان به یک آییننامه اجرایی دست یافت و بلافاصله پس از تصویب آییننامه میتوان این رویه را عملیاتی و اجرایی نمود. همچنین اهتمام مجلس و دولت بر این است که از ظرفیت پولهای خارج از کشور و سرمایهداران ایرانی که دارای کسبوکار و درآمد هستند، برای واردات خودرو بهره ببریم تا امکان خروج ارز از کشور به حداقل برسد.
وی بهرهبرداری از اولین محموله وارداتی خودروی خارجی را مربوط به آذرماه سال جاری دانست. پیش تر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین آییننامه واردات خودرو، از ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور تا شهریورماه سال جاری خبر داده بود.