لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی


کد خبر : ۲۵۳۰ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۶-۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶ | مدت مطالعه: 4 | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت خودروسازی، دومین صنعت قدیمی و بزرگ کشور پس از صنعت نفت محسوب می شود که آخرین نفس های خود را می کشد. بسیاری از صنایع ایران مانند نساجی، کفش و … در سالهای گذشته به دلیل بی تدبیری مسئولین نابود شدند. صنعت خودروسازی ایران خیلی مقاوم بود که تا این لحظه دوام آورده، اما ظاهرا مسئولین کمر به نابودی این صنعت بزرگ بسته اند.

صنعت خودروسازی، دومین صنعت قدیمی و بزرگ کشور پس از صنعت نفت محسوب می شود که آخرین نفس های خود را می کشد. بسیاری از صنایع ایران مانند نساجی، کفش و … در سالهای گذشته به دلیل بی تدبیری مسئولین نابود شدند. صنعت خودروسازی ایران خیلی مقاوم بود که تا این لحظه دوام آورده، اما ظاهرا مسئولین کمر به نابودی این صنعت بزرگ بسته اند.

به گزارش خبر قطعه، حسن جمالی کاظمینی مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صنایع اتومبیل و عضو انجمن همگن قطعه سازان تهران در خصوص واردات خودروهای دست دوم اظهار کرد در شرایطی که در ایران صنعت خودروسازی با چنین پتانسیل بالایی وجود دارد، واردات خودروهای کارکرده ضربه سهمگینی را به این صنعت خواهد زد. وی در ادامه گفت که در سالهای گذشته یک جریان فکری همواره تلاش کرده تا صنعت خودروسازی کشور را تخریب کند و دید مردم و مشتریان را نسبت به خودروی تولید داخل منفی کرده است.

کاظمینی در ادامه بیان کرد هرچند صنعت خودروسازی ایران اکنون نقص هایی دارد، اما بخش اعظم این نقص ها به دلیل شرایط حاکم بر کشور و تحریم های گسترده علیه صنعت خودروسازی و قطعه سازان است. برای اینکه متوجه شویم این تحریم ها تا چه میزان فلج کننده هستند، کافیست نگاهی به تاثیر تحریم ها روی صنعت خودروسازی روسیه داشته باشیم. چراکه صنعت خودروسازی روسیه با وجود سالها همکاری نزدیک با فرانسوی ها پس از دوره جدید تحریم ها تقریبا نابود شد. اما در ایران خودروسازان پس از تحریم ها با تکیه بر توان زنجیره تامین و قطعه سازان ضمن ادامه تولید، نسبت به توسعه محصول جدید هم اقدام کردند.

حسن جمالی کاظمینی در ادامه صحبت های خود افزود یکی از معضلات صنعت خودروسازی در ایران دولتی بودن است. دولتی بودن دو خودروساز اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا سبب شده که مدیران عامل انتخاب شده در راستای منافع دولت و جریان فکری که آنها را به این مقام رسانده گام بردارند. طبیعیست که این افراد دغدغه رشد صنعت خودروسازی را ندارند. همین موضوع سبب شده مدیران عامل خودروسازی کمتر از بدنه صنعت خودرو انتخاب شوند و معمولا از ارگان های مختلفی برای ایران خودرو و سایپا مدیرعامل انتخاب می شود. این در حالیست که اگر این دو خودروساز به بخش خصوصی واگذار شوند، مدیران عامل آنها از بدنه صنعت خودروسازی انتخاب خواهند شد تا به لطف اشراف اطلاعاتی کامل به این حوزه، مقدمات رشد و پیشرفت صنعت خودروسازی را فراهم کنند.

کاظمینی به لزوم رشد تیراژ خودرو در ایران اشاره کرد و گفت که برای کنترل بازار نیاز است تا تولید خودرو به بیش از دو برابر افزایش پیدا کند تا تقاضای بالای مشتریان پوشش داده شود. وی ضمن اشاره به توان بالای قطعه سازان برای تحقق این تیراژ، بیان کرد که گلوگاه اصلی در تیراژ، خودروسازی و همچنین سیاست های دولت است. البته که برای افزایش تیراژ تولید نیاز است تا تصدی گری دولت در صنعت خودرو کنار گذاشته شود و قیمت گذاری دستوری خودرو که در یک دهه اخیر چند صد هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته از خود به جا گذاشته نیز لغو شود تا خودروساز بتواند محصول خود را با قیمت واقعی به بازار عرضه کند.

کاظمینی دلیل عدم رشد صنعت خودروسازی را در سالهای گذشته دولتی بودن آن دانست و بیان کرد به دلیل وجود رانت، سیاست های ضد پیشرفت و ضد اقتصادی دولت برای این صنعت، جلوی رشد آن در سالهای قبل گرفته شده است. در شرایط فعلی تنها راه نجات این صنعت خصوصی سازی است. کاظمینی انتخاب مدیران عامل غیر متخصص را یکی از معابب دولتی بودن ایران خودرو و سایپا دانست و گفت در سالهای گذشته شاهد انتخاب مدیران عاملی برای صنعت خودروسازی کشور بودیم که برخی از آنها حتی یک روز هم تجربه در این صنعت نداشتند و صرفا با هدف کاهش تیراژ و تضعیف این صنعت بزرگ به این جایگاه رسیدند.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صنایع اتومبیل در پایان اظهار کرد که صنعت قطعه سازی خودرو در ایران قدمتی نزدیک به ۶۰ سال دارد. وی داشت که در نمایشگاه قطعات خودرو امسال توان قطعه سازان و رشد آنها در شرایط تحریم به خوبی به نمایش گذاشته شد. در صورتی که این توان و ظرفیت در راستای پیشرفت بکار گرفته شود و برنامه دقیقی برای این صنعت وجود داشته باشد، یقینا شاهد روزهای خوبی در آینده صنعت خودروسازی خواهیم بود. اما در شرایط فعلی که دولت شرایط را برای تولیدکننده سخت و برای واردکننده آسان کرده و به روشی تلاش کرده تا چرخ تولید را متوقف کند، آینده روشنی را برای صنعت خودرو و قطعه سازی متصور نیستیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی