جلسه ویژه شورای رقابت برای بررسی دستور رییس جمهور در خصوص لغو قیمت ها


کد خبر : ۲۴۲۴ | تاریخ انتشار : ۲۷-۰۴-۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

شورای رقابت قرار است امروز سه‌ شنبه ۲۷ تیرماه در جلسه ویژه با بررسی دستور رئیس جمهور در خصوص لغو افزایش قیمت خودروهای مونتاژی، قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین تکلیف کند.

به گزارش خبر قطعه به نقل از تسنیم، رئیس جمهور در جلسه یکشنبه ۲۵ تیرماه هیئت دولت در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی اعلام کرده است: “شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است؟ معاون اول رئیس جمهور و وزرای اقتصاد و صمت را مأمور بررسی و اصلاح این روند کرد.”

هنوز وزارت صمت و اقتصاد اظهار نظر رسمی خود را نسبت به دستور رئیس جمهور اعلام نکرده اند، اما شورای رقابت قرار است امروز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در جلسه ویژه دستور رئیس جمهور را بررسی و قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین تکلیف کند.

جهت یادآوری باید ذکر کنیم که شورای رقابت مدتی پیش لیست قیمت جدید خودروهای مونتاژی را اعلام کرده بود که در آن قیمت برخی از محصولات افزایش و قیمت برخی دیگر کاهش داشت. هرچند اساسا دخالت نهادی از سوی دولت در تعیین قیمت خودرو مصداق بارز سیاست ضد خصوصی سازی بوده و دخالت در امور خودروساز محسوب می شود، اما خودروسازان خصوصی برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهند، با قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت موافقت کرده بودند و مشتریان نسبت به تکمیل وجه خودروها اقدام کردند.

در دومین مرحله افزایش قیمت خودروهای مونتاژی که ۱۷ تیرماه توسط شورای رقابت اعلام شد شرکت‌های خصوصی در قالب اطلاعیه‌ای از مشتریان خود درخواست کردند تا نسبت به تکمیل وجه یا واریز پیش‌پرداخت اقدام کنند که با دستور رئیس جمهور مشتریان این خودروها بلاتکلیف مانده و مشتریان نمی‌ دانند در نهایت قیمت خودروهای ثبت نامی چقدر است تا نسبت به خرید آنها اقدام یا انصراف خود را اعلام کنند.

نکته مبهم و عجیب اینجاست که سالهاست که کارشناسان و خودروسازان نسبت به عدم صلاحیت شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو اشاره کرده اند. اما دولت به اجبار شورای رقابت را با مسئول قیمت گذاری دستوری خودرو کرده بود. حال شورای رقابتی که خود توسط دولت صلاحیت قیمت گذاری خودرو را کسب کرده بود، اکنون توسط شخص رییس جمهور و پیشتر هم معاون اول رییس جمهور، رد صلاحیت شده و قیمت های اعلامی از سوی این نهاد و افزایش قیمت ها رد شده است.

سوال اینجاست که تکلیف قیمت گذاری خودرو چه می شود؟ آیا این به معنای پایان کار شورای رقابت بوده و قیمت گذاری خودرو آزاد می شود؟ آیا دولت باز هم می خواهد به صورت سیاسی در بروکراسی کارشناسی قیمت خودرو دخالت کند و به صورت دستوری آنالیز قیمت ها و هزینه ها را زیر سوال ببرد؟ در حال حاضر بازار خودرو ریزشی شده و قیمت خودروهای مونتاژی در بازار به دلیل بلاتکلیفی مشتریان روند کاهشی دارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد