بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو


کد خبر : ۲۴۳۴ | تاریخ انتشار : ۳۱-۰۴-۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عرضه خودرو در بورس کالا با وجود تمام نقص هایی که به آن وارد بود، بهترین راه برای لغو قیمت گذاری دستوری و عرضه شفاف خودرو بود که متاسفانه به دلیل تصمیمات دستوری به بن بست رسید و سیل عظیمی از مشتریان با عرضه های غیر شفاف و نوبت دهی های عجیب راهی سامانه یکپارچه فروش خودرو شدند. اما اکنون دیگر به بورس کالا هم نیازی است، چراکه الان بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو برای کنار رفتن تقاهای کاذب است.

به گزارش خبر قطعه، امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشکده مکانیک خودرو دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا بورس کالا در شرایط فعلی می تواند مانن مسکن و آرامبخش برای بازار خودرو عمل کند اظهار داشت: وی سال گذشته با عرضه خودرو در بورس کالا موافق بود، اما اکنون موافقت یا مخالفت کارشناسان دیگر تاثیری ندارد.

چراکه خودروسازان محصولات خود را تا دو سال آینده پیش فروش کرده اند. وی به عرضه تعدادی از خودروهای بخش خصوصی در بورس کالا و لغو دستوری آن از سوی شورای رقابت اشاره کرد و بیان داشت که قانون در این خصوص ابهامات زیادی دارد. این در حالیست که طبق قانون اگر عرضه ایران خودرو و سایپا و دیگر خودروسازان تحت نظر شورای عالی بورس باشد، هیچ نهادی نمی تواند در این عرضه اختلالی ایجاد کند. ولی در عمل مشاهده کردیم که چنین نبود و این نشان از وجود ابهامات زیاد در قانون کشور است.

 

 

کاکایی اظهار کرد که مشکل تفکر حاکم بر مجلس و وزیر پیشین صمت بوده و اظهار کرد که امیدوار است با تغییر وزیر صمت و روی کار آمدن علی آبادی به عنوان وزیر جدید این تفکر و روند تغییر کند. وی در صحبت های خود به دشمنی دولت و مجلس با صنعت خودرو اشاره کرد که در تایید صحبت های خود به مصاحبه های متعدد مجلس در خصوص حذف موانع واردات خودرو اشاره داشت. این در حالیست که مجلس تا به امروز هیچ سنگی از جلوی پای تولیدکننده خودرو و قطعه ساز در این سالها نه تنها برنداشته، بلکه تمام تلاش خود را در ضربه زدن به صنعت خودرو کرده است.

کاکایی در صحبت های خود اشاره ای به داستان بورس کالا و سود حاصل از فروش خودرو در بورس داشت و بیان کرد وکلای مجلس که خود در ابتدا طرفدار عرضه در بورس کالا بودند، مدعی دریافت سود حاصل از فروش خودرو در بورس شدند. به عبارت دیگر وکلای مجلس عقیده داشتند که مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس و کارخانه باید توسط مجلس تقسیم شود که نزدیک به ۱۵ درصد آن به خودروساز و مابقی آن در جیب دولت رفته و بخش کمی از آن در قالب وام و تسهیلات به خودروساز پرداخت می شود. پس از اینکه خودروسازان با این رویه مخالف کردند، همین وکلای مجلس که طرفدار عرضه خودرو در بورس بودند، مخالف بورس شدند.

کاکایی در صحبت های خود اشاره کرد که سیاست گذار در ایران به قوانین اعتنایی نمی کند و صرفا هدف خود را دنبال می کند. به اعتقاد دولت و مجلس، هدف منابع مردم و به نوعی وانمود می کنند که منافع تولیدکننده ضد منافع مردم بوده و منافع واردکننده هم راستا با منافع مردم است.

کاکایی معتقد است که در صورت عرضه خودرو در بورس و واگذاری کامل خودروسازی به بخش خصوصی، در کوتاه مدت می توان مشکل صنعت خودرو را حل کرد. کاکایی اشاره کرد اکنون دیگر به بورس کالا هم نیازی نیست. بلکه الان بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودروست. اکنون با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت بازار و نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار، بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو است.

 

آزادسازی قیمت خودرو چه سودی دارد؟

عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت بیان کرد که اگر قیمت خودرو آزاد شود، بسیاری از افرادی که در قالب دلالی خودرو ثبت نام کرده اند پول خود را پس می گیرند و انصراف می دهند. در این شرایط باید خودروسازان به دنبال جذب مشتری باشند و با شرایط فروش مختلف و اقساطی بتوانند مشتریان را نسبت به خرید محصولات خود جذب کنند که این اقدام با جذب سرمایه های سرگردان محقق می شود. در این شرایط خودروساز روی ریل صحیح اقتصادی قرار می گیرد و با طی کردن مسیر درست، پروژه های توسعه ای نیز سرعت می گیرند. در این شرایط با توجه به اینکه ممکن است مشتریان نتوانند به صورت نقدی اقدام به خرید خودرو کنند، شرایط فروش لیزینگی دوباره فعال می شود و سرمایه های سرگردان موجود در بازار جذب صنعت خودرو می شوند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص آزادسازی قیمت خودرو بیان کرد که در این شرایط خودروسازان برای جذب مشتری رقابت می کنند و شاهد یک بازار سودآور و رقابتی خواهیم بود.

 

بی انگیزگی کامل سرمایه گذاران زمینه ساز سقوط صنعت خودرو

امیرحسن کاکایی در ادامه صحبت های خود اشاره کرد که قیمت گذاری دستوری باعث شده صنعت خودروسازی به سمتی حرکت کند که موجب بی انگیزگی سرمایه گذاران شود. وی تاکید کرد که در چنین شرایطی سقوط صنعت خودرو قطعیست. زمانیکه پرداختن به پروژه های توسعه ای و تولید خودروی جدید سودی برای خودروساز نداشته باشد، طبیعیست که زنجیره تامین و سرمایه گذار و خودروساز وقت و هزینه خود را برای پروژه های جدید هدر ندهد و همین راه کج را ادامه دهد.

کاکایی با ذکر مثالی به تایید صحبت های خود پرداخت و گفت تفاوت تیراژ تولید پژو پارس و تارا دقیقا بیانگر بی انگیزگی سرمایه گذاران است. چرا خودرویی مانند تارا تیراژ نگرفت ولی خودرویی مانند پژو پارس همچنان در تیراژ بالا تولید می شود؟ چراکه برای سرمایه گذاران و زنجیره تامین تا وقتی که عرضه خودرو زیانده باشد توجیهی وجود ندارد که به پروژه های توسعه ای خودرویی جدید بپردازند.

این عضو هیات علمی دانشکده مکانیک خودرو دانشگاه علم و صنعت در پایان صحبت های خود اظهار کرد که باید مالکیت بخش خصوصی و بازار را در ایران به رسمیت شناخت. همین دو موضوع بود که سبب شد شوروی با آن عظمت از هم فرو بپاشد. وی اشاره کرد که دلیل پیشرفت چین به رسمیت شناختن بخش خصوصی و بازار بوده که متاسفانه در ایران تمام تلاش دولت زمین زدن بخش خصوصی بوده و بازار نیز به رسمیت شناخته نمی شود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی