انضباط مالی در سایپا می‌تواند نقطه عطف صنعت خودرو باشد / شرط موفقیت، اصلاح قیمت‌گذاری دستوری


کد خبر : ۴۹۴۳ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۱:۰۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن استان تهران می‌گوید: سایپا گام‌هایی برای بازگرداندن نظم مالی و ساماندهی پرداخت‌ها برداشته است.

خبر قطعه – امیرحسین جلالی، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن استان تهران، معتقد است این رویکرد می‌تواند سرآغاز تحولی واقعی در صنعت خودرو باشد، مشروط بر آنکه اصلاح قیمت‌گذاری دستوری نیز همزمان انجام شود.

جلالی با اشاره به شرایط فعلی گفت: قرار است پرداخت چک‌های سایپا منظم شود و جریان نقدینگی شرکت روی ریل بیفتد. اگر این انضباط مالی به‌درستی اجرا شود، بدون تردید اثر مثبتی بر کل زنجیره تأمین خواهد داشت.

وی افزود: قطعه‌سازان وقتی از بابت دریافت مطالبات خود مطمئن باشند، با توان بیشتری تولید می‌کنند و جریان تأمین قطعات روان‌تر می‌شود.

به گفته‌ نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن استان تهران، سایپا در ماه‌های اخیر تلاش کرده با کنترل هزینه‌ها و ایجاد شفافیت در پرداخت‌ها، بدهی‌های معوق خود را کاهش دهد اما این روند تا زمانی که ساختار قیمت‌گذاری دستوری پابرجا بماند، نمی‌تواند پایدار باشد.

وی افزود: واقعیت این است که وقتی خودرو پایین‌تر از بهای تمام‌شده فروخته می‌شود، هیچ مدیری (با بهترین انضباط مالی) نمی‌تواند همه تعهدات را به‌موقع انجام دهد؛ تا زمانی که این سیاست اصلاح نشود، زیان انباشته ادامه دارد و نظم مالی تنها به‌صورت موقت دوام می‌آورد.

جلالی در ادامه از تصمیم دولت برای تزریق ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سایپا خبر داد و گفت: این منابع قرار است صرف تسویه چک‌های معوق و بدهی‌های قطعه‌سازان شود؛ اگر این تزریق نقدینگی انجام و درست مدیریت شود، می‌تواند بخشی از بحران نقدینگی در زنجیره تأمین را حل کند.

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن استان تهران افزود: اگر قیمت‌گذاری همچنان دستوری بماند، این پول هم در نهایت صرف جبران زیان می‌شود و دوباره همان چرخه‌ زیان‌دهی تکرار خواهد شد.

به گفته نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن، انضباط مالی سایپا یک گام رو‌به‌جلو است، اما نه پایان راه.

او تأکید کرد: اگر اصلاحات قیمتی، بازنگری در سیاست‌های فروش و حمایت واقعی از تولید داخل همزمان اجرا شود، سایپا شانس واقعی برای خروج از بحران دارد. در غیر این صورت، هر چقدر هم مدیریت مالی دقیق باشد، باز هم زیر فشار سیاست‌های نادرست فرسوده می‌شود.

جلالی در پایان افزود: صنعت خودرو در آستانه‌ تصمیمی سرنوشت‌ساز است؛ یا می‌تواند با اصلاحات واقعی مسیر پایداری را در پیش بگیرد، یا با ادامه‌ سیاست‌های گذشته، فرصت نجاتش را برای همیشه از دست بدهد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

پیشنهاد مجلس برای تشکیل کنسرسیوم خودرویی با چین
بدون نوسازی ناوگان، کاهش مصرف سوخت ممکن نیست
تزریق ۲۰ همت نقدینگی ۵۷ درصد از مطالبات معوق قطعه سازان را جوابگو است
افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند