خصوصی‌سازی واقعی، ایران‌خودرو را نجات داد؛ سایپا در بحران تولید


کد خبر : ۵۳۳۶ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۵:۳۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که صنعت خودرو تحت فشار کمبود نقدینگی و کاهش تولید دست‌وپا می‌زند، یک عضو انجمن قطعه‌سازان تهران می‌گوید ریشه بحران نه در کمبود منابع، بلکه در مدیریت دولتی و نبود خصوصی‌سازی واقعی است؛ مدیریتی که به گفته او، سایپا را با سقوط ۲۰درصدی تولید و انبوهی بدهی روبه‌رو کرده، اما در مقابل، ایران‌خودرو با واگذاری بیشتر امور به بخش خصوصی توانسته مسیر متفاوتی را طی کند.

پرهام آقاشاهی، عضو انجمن قطعه‌سازان استان تهران، با انتقاد از تداوم اداره دولتی خودروسازان گفت: تا زمانی که خودروسازها به روش دولتی اداره شوند و بخش خصوصی مدیریت را به‌طور واقعی در دست نگیرد، امیدی به بهبود ساختار صنعت خودرو نیست.

خبر قطعه – او اضافه کرد: از زمانی که بخش خصوصی هدایت ایران‌خودرو را برعهده گرفت، اتفاقات مثبت‌تری در این مجموعه رخ داده و عدالت بیشتری در توزیع منابع مالی مشاهده می‌شود.

به گفته وی، در شرایطی که امسال وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور نسبت به سال گذشته دشوارتر بوده، ایران‌خودرو عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

آقاشاهی در مقایسه وضعیت خودروسازان گفت: طبق آمار اعلام‌شده، بیش از ۲۰ درصد کاهش تولید در سایپا ثبت شده است. این شرکت نتوانسته از پس مشکلات مالی برآید و با انبوهی از بدهی‌ها مواجه است که این مسئله چرخه قطعه‌سازی را نیز دچار بحران کرده است.

این عضو انجمن قطعه‌سازان تأکید کرد اصلاح مدیریتی و واگذاری واقعی بخش‌های خودروسازی به بخش خصوصی می‌تواند مسیر خروج از بحران را هم برای خودروسازان و هم برای قطعه‌سازان هموار کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین
۴۰ همت تزریق مالی؛ مُسکن موقت یا راه نجات قطعه سازی؟
هسته‌ای در صنعت | تهیه آلیاژهای سبک خودرو با فناوری هسته‌ای
بسته ۴۰ همتی فقط مسکن موقت است؛ چاره صنعت خودرو، خصوصی‌سازی واقعی و اصلاحات ساختاری
افزایش تنش‌های جهانی خطرات جدی برای زنجیره تأمین خودروسازی ایران
تأمین مالی حلقه گمشده پیوند سیاست‌گذاری و رشد اقتصادی
صنعت قطعه‌سازی زیر فشار سیاست‌گذاری‌های متناقض
ورود وزارت دفاع به قطعه‌سازی خودرو/ آمادگی جهت همکاری با خودروسازان
 اقتصاد ایران در آستانه رکود عمیق و جهش تورمی قرار دارد
فروش بیش از ظرفیت، سایپا را زیر بار تعهدات برد
تنگنای مالی بنگاه‌ها در سال آینده تشدید می‌شود
اقتصاد ایران گرفتار ۱۴ سیاه‌چاله است / زیان انباشته خودروسازان به ۳۱۰ همت رسید
خصوصی‌سازی واقعی، ایران‌خودرو را نجات داد؛ سایپا در بحران تولید