خبرگان خودرو- راهبردهای خروج زنجیره خودروسازی از بحران (قسمت اول)


کد خبر : ۲۳۶۹ | تاریخ انتشار : ۱۱-۰۴-۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

اینبار در برنامه خبرگان خودرو قصد داریم به صورت ریشه ای به موضوع بحران فعلی زنجیره خودروسازی و تدوین راهبردهایی برای برون رفت از بحران بپردازیم. این برنامه با حضور مهندس سعید مدنی مدیرعامل اسبق شرکت خودروسازی سایپا و از مدیران با سابقه در خودروسازی، مهندس امیرحسین جلالی عضو هیات رییسه انجمن همگن قطعه سازان کشوری و یکی از قطعه سازان قدیمی و مطرح، دکتر امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشکده مکانیک خودرو دانشگاه علم و صنعت و مهندس کیا داوود اسفندیاری کارشناس صنعت خودرو و کسب و کار برگزار شده که در آن ضمن تدوین راهبردهایی برای خروج صنعت خودروسازی از بحران، به صورت ریشه ای به دنبال یافتن مقصر وضعیت بحرانی فعلی قطعه سازان و خودروسازان هستیم.

به گزارش خبر قطعه، مشکل زنجیره خودروسازی امروزه چیزی فراتر از تعامل غلط خودروساز و قطعه ساز با یکدیگر است. مشکل دخالت دولت در ریزترین امور قطعه سازان و خودروسازان و تصدی گری در امور زنجیره خودروسازی است. امروزه زیان انباشته خودروسازان دولتی و بدهی های آنها به حدی رسیده که از ارزش مجموع دو شرکت ایران خودرو و سایپا بیشتر است.

ویدیو برنامه خبرگان خودرو با موضوع راهبرد برون رفت زنجیره خودروسازی از بحران قسمت اول

سالهاست دولت به بهانه انحصار در صنعت خودروسازی در ریزترین امروز خودروسازان داخلی دخالت می کند. به عبارت دیگر مواد اولیه لازمه تولید را خودروساز و قطعه ساز باید با قیمتی که دولت اعلام می کند و مطابق با نرخ روز خریداری کنند، اما کالای نهایی یعنی خودرو باید با قیمت دستوری که حتی از قیمت تمام شده مواد اولیه آن هم کمتر است بفروشند. چگونه در این شرایط می توان از صنعت خودروسازی و قطعه سازان انتظار پیشرفت و توسعه داشت؟ این اقدام مصداق دشمنی با زنجیره خودروسازی است.

به تازگی هم دولت نه تنها از موضع خود عقب نشینی نکرده، بلکه پا در کفش خودروسازان خصوصی هم کرده است. به عبارت دیگر دولتی که شعار آن خصوصی سازی صنعت خودرو بود، اکنون به تصدی گری در امور خودروسازان خصوصی نیز رو آورده و شورای رقابت را مسئول تعیین قیمت دستوری خودروهای مونتاژی بخش خصوصی کرده است. این اقدام دقیقا خلاف شعار خصوصی سازی بوده و دولت با این اقدام نشان داد که نه تنها به خصوصی سازی اعتقادی ندارد، بلکه خودروسازان خصوصی را نیز خصولتی می کند.

در این سالها که برخی اعتقاد دارند از صنعت خودروسازی حمایت شده، چنان آسیبی به صنعت خودروسازی وارد شده که اگر کشور در جنگ هم قرار داشت صنعت خودرو تا این حد آسیب نمی دید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی