خصوصیسازی واقعی، ایرانخودرو را نجات داد؛ سایپا در بحران تولید
کد خبر : ۵۳۳۶ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۵:۳۴ | مدت مطالعه: |
نسخه چاپی
در حالی که صنعت خودرو تحت فشار کمبود نقدینگی و کاهش تولید دستوپا میزند، یک عضو انجمن قطعهسازان تهران میگوید ریشه بحران نه در کمبود منابع، بلکه در مدیریت دولتی و نبود خصوصیسازی واقعی است؛ مدیریتی که به گفته او، سایپا را با سقوط ۲۰درصدی تولید و انبوهی بدهی روبهرو کرده، اما در مقابل، ایرانخودرو با واگذاری بیشتر امور به بخش خصوصی توانسته مسیر متفاوتی را طی کند.
پرهام آقاشاهی، عضو انجمن قطعهسازان استان تهران، با انتقاد از تداوم اداره دولتی خودروسازان گفت: تا زمانی که خودروسازها به روش دولتی اداره شوند و بخش خصوصی مدیریت را بهطور واقعی در دست نگیرد، امیدی به بهبود ساختار صنعت خودرو نیست.

خبر قطعه – او اضافه کرد: از زمانی که بخش خصوصی هدایت ایرانخودرو را برعهده گرفت، اتفاقات مثبتتری در این مجموعه رخ داده و عدالت بیشتری در توزیع منابع مالی مشاهده میشود.
به گفته وی، در شرایطی که امسال وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور نسبت به سال گذشته دشوارتر بوده، ایرانخودرو عملکرد بهتری از خود نشان داده است.
آقاشاهی در مقایسه وضعیت خودروسازان گفت: طبق آمار اعلامشده، بیش از ۲۰ درصد کاهش تولید در سایپا ثبت شده است. این شرکت نتوانسته از پس مشکلات مالی برآید و با انبوهی از بدهیها مواجه است که این مسئله چرخه قطعهسازی را نیز دچار بحران کرده است.
این عضو انجمن قطعهسازان تأکید کرد اصلاح مدیریتی و واگذاری واقعی بخشهای خودروسازی به بخش خصوصی میتواند مسیر خروج از بحران را هم برای خودروسازان و هم برای قطعهسازان هموار کند.