⚡ بحران انرژی، مانع رشد تولید خودرو در نیمه اول ۱۴۰۴


کد خبر : ۴۶۵۱ | تاریخ انتشار : ۲۹-۰۵-۱۴۰۴ - ۱۲:۳۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در نیمه اول سال ۱۴۰۴، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران تحت تأثیر قطعی برق با کاهش تولید و افزایش هزینه‌های عملیاتی مواجه شد. خسارت ناشی از قطعی برق حدود ۱۷۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این محدودیت باعث کاهش تولید خودرو و قطعات کلیدی، تعدیل نیروی انسانی و فشار بر صنایع وابسته شد. کارشناسان تأکید دارند که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی و سیاست‌های حمایتی برای جبران این خسارت‌ها ضروری است.

در نیمه اول سال ۱۴۰۴، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران در مسیر رشد تولید قرار داشت، اما ناترازی انرژی به‌ویژه در بخش برق، مانع از تحقق برنامه‌های افزایش تولید شد.

با وجود تصمیم خودروسازان برای افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت خودروها، قطعی‌های مکرر برق و محدودیت‌های تامین گاز، کاهش تولید و افزایش هزینه‌های عملیاتی را به همراه داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد خسارت ناشی از قطعی برق در صنایع بزرگ، از جمله خودروسازی و قطعه‌سازی، بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

🔹 تأثیر بر تولید خودرو
سه خودروساز بزرگ کشور در این مدت نتوانستند برنامه تولید یک میلیون دستگاه خودرو را محقق کنند و تولید خودروهای سواری کاهش چشمگیری یافت. به گفته کارشناسان، ناترازی انرژی به همراه مشکلات دیگر نظیر کمبود نقدینگی و زیان انباشته، اصلی‌ترین عامل عقب‌ماندگی تولید بوده است.

🔹 تأثیر بر قطعه‌سازی و صنایع وابسته
قطعه‌سازان و صنایع مرتبط نیز به دلیل قطعی برق و گاز با کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها مواجه شدند. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ارزش از دست رفته تولید این صنعت را حدود ۳.۵ میلیارد دلار اعلام کرده است.

🔹 چشم‌انداز و راهکارها
کارشناسان معتقدند در صورتی که ناترازی انرژی در نیمه دوم سال ادامه یابد، احتمال کاهش بیشتر تولید و تشدید مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی وجود دارد. رفع این چالش نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی، مدیریت بهینه مصرف و سیاست‌های حمایتی از تولید است.

📌 این شرایط نشان می‌دهد که برنامه‌های رشد تولید خودروسازان علی‌رغم پتانسیل و برنامه‌ریزی دقیق، بدون حل چالش‌های انرژی قابل تحقق نبوده است و حمایت عملیاتی و زیرساختی از صنعت، بیش از پیش ضرورت دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین
۴۰ همت تزریق مالی؛ مُسکن موقت یا راه نجات قطعه سازی؟
هسته‌ای در صنعت | تهیه آلیاژهای سبک خودرو با فناوری هسته‌ای
بسته ۴۰ همتی فقط مسکن موقت است؛ چاره صنعت خودرو، خصوصی‌سازی واقعی و اصلاحات ساختاری
افزایش تنش‌های جهانی خطرات جدی برای زنجیره تأمین خودروسازی ایران
تأمین مالی حلقه گمشده پیوند سیاست‌گذاری و رشد اقتصادی
صنعت قطعه‌سازی زیر فشار سیاست‌گذاری‌های متناقض
ورود وزارت دفاع به قطعه‌سازی خودرو/ آمادگی جهت همکاری با خودروسازان
 اقتصاد ایران در آستانه رکود عمیق و جهش تورمی قرار دارد
فروش بیش از ظرفیت، سایپا را زیر بار تعهدات برد
تنگنای مالی بنگاه‌ها در سال آینده تشدید می‌شود
اقتصاد ایران گرفتار ۱۴ سیاه‌چاله است / زیان انباشته خودروسازان به ۳۱۰ همت رسید
خصوصی‌سازی واقعی، ایران‌خودرو را نجات داد؛ سایپا در بحران تولید