شناسه دار شدن کالا تاثیری در تغییر قیمت ندارد


کد خبر : ۱۵۷۸ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۵-۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون وزیر صمت گفت: بنابر آمار هم اکنون ۲۴۱ میلیون کالا دارای کد شناسه هستند که نسبت به قبل رشد ۳ برابری داشته است.

به گزارش خبرقطعه در میز اقتصاد روز گذشته محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت، محمد علی اسفنانی سخنگوی تعزیرات حکومتی، بهنام نیک منش معاون بازرسی و نظارت اصناف کشور، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان خودرو و سید احمد حسینی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو به بررسی طرح شناسنامه دار کردن لوازم یدکی خودرو پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

چنددرصد لوازم یدکی شناسنامه دار شدند؟

محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت: لوازم یدکی خودرو از ۸۰ میلیون کدرهگیری با رشد ۳ برابری به ۲۴۱ میلیون رسیده است که با این وجود اکثر عرضه کنندگان، کالا با کد شناسه در اختیار دارند.

تعمیرکاران در برخی مواقع به رغم زحمت فراوان، اما کالای اصل در اختیار نداشتند که همین امر منجر به نارصایتی و حساسیت مردم شده است.

در گذشته حجم تخلفات و کالاهای بدون استاندارد بالا بود و هم اکنون احساس امنیت عمومی شکل گرفته است چرا که مردم برای ۲۴۱ میلیون قطعه کالا دارای شناسه ۱۰۰ درصد اطمینان خاطر دارند.

بنابر آمار درصدی از کالاهای تولیدی قبل یا برخی شبکه ها که تولید اختصاصی داشتند، هنوز به سازمان تجارت ما نپیوستند که شاید بتوان گفت که ۵۰ درصد قطعات شناسایی شدند و کد دریافت کردند. براین اساس ۵۰ درصد ۵۵ قلم کالا شناسه از مراکز رسمی و مجاز خریداری کردند.

بیش از ۷۵ درصد کالاها ضمانت ندارند و دائما در حال برگزاری جلسه هستند که ۶ ماه تا یکسال ضمانت قطعات یدکی داشته باشند.

با توجه به آنکه ۱۵ مرداد تمامی کالاها باید شناسنامه دار می شدند، در حوزه نظارت چگونه عمل کردیم؟

محمدعلی اسفنانی سخنگوی تعزیرات حکومتی: کالاهایی که در بخش لوازم یدکی خودرو عرضه می شود، کالای تولید داخل یا تقلبی است که از طریق قاچاق وارد می شود یا به سبب تقلبی بودن با برند خارجی به عنوان کالای اصل در اختیار مردم قرار می گیرد که سازمان تعزیرات حکومتی از طریق پرونده های وزارت صمت، سازمان حمایت و شکایت های مردمی در مراکط تولیدی حاضر و پرونده ها را بررسی می کند.

سازمان تعزیرات حکومتی مرجع شبه قضایی است که پس از کشف تخلف سازمان حمایت، ما رسیدگی می کنیم و تاکنون گزارشی مبنی بر آنکه تولیدکننده تخلف کرده، نداشتیم‌.

همه آنچه تولیدکنندگان تولید می کنند، دارای کدرهگیری و شناسه دریافت کالاست؟

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن‌قطعه سازان‌خودرو: از ابتدای امسال جلسات متعددی در وزارت صمت و بازرگانی برگزار شده که به عنوان انجمن همگن قطعه سازان اطلاع رسانی کردیم که هم اکنون ۱۷۶ تولیدکننده، ۵۳ قلم کالای دارای کد شناسه تولید می کند.

تولیدکنندگان کوچک که عضو انجمن‌نیستند، کالای آنها دارای کد شناسه است؟

نجفی منش: از تولیدکنندگان کوچک بدون نام و نشان برای آنکه تولیدشان از بین نرود، تقاضا کردیم که اتحادیه لوازم یدکی خودرو بر فعالیت آنها نظارت داشته باشد‌.

برادران: تمامی ۱۷۶ تولیدکننده آمدند و برخی اقلام که تولید نمی‌کنند یا فصلی تولید می‌کنند یا در انبارها دارند، با ما در حال تعامل هستند که آنها را به کد شناسه اضافه کنند و طبق بخشنامه تمامی واحدهای تولیدی بازرسی کردند و بخشی که زیرپله ای است، اگر تضمین کنند که کالایشان استاندارد کنند و به عنوان تولیدی صنفی مشابه سایر صنوف فعالیت کنند، می‌توانند به تولید ادامه دهند.

روند در حوزه بازرسی چطور پیش رفته است؟

بهنام نیک‌منش معاون بازرسی و نظارت اصناف کشور: در اتاق اصناف ایران در راستای طرح شناسنامه دار شدن لوازم یدکی تمامی دستورالعمل ها را ابلاغ کردیم که در راستای طرح شناسنامه دار شدن از خریدهای فاقد کد شناسه امتناع کنند.

آیا گزارشی داشتید که به بهانه شناسه دار شدن کالا تغییرات قیمت داشته باشیم؟

نیک‌منش: روزانه و هفتگی رصد قیمت از سطح بازار در حال انجام است و تاکنون هیچ گونه افزایش قیمت نداشتیم، چنانچه یک واحد صنفی دارای پروانه یا فاقد پروانه کسب اقدام به افزایش قیمت کرده باشد، این موضوع تخلف است و در صورت اعلام در اسرع وقت رسیدگی می شود .

بنابر ۲۳ هزار و ۷۱۵ فقره بازدیدی که در سطح کشور داشتیم، ۸۳۹ فقره پرونده تخلف داریم که بیشتر در بحث گرانفروشی است که این امر مربوط به قبل بوده و هم اکنون بیشتر در خصوص شناسنامه دار شدن اخطار دادیم که تا ۱۵ مهرماه فرصت دارند که کالاهای موجود در انبار را تعیین تکلیف کنند.

چه چالش هایی در اجرای طرح شناسنامه دار شدن وجود دارد؟

سید احمد حسینی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو: عدم رعایت اصل محرمانگی مبنی بر مشخص شدن اطلاعات کالا، تعدد سامانه ها و نگرانی همکاران از این موضوع که هدف از اجرای قانون مبارزه با قانون یا فرصت برای شرکت های بزرگ‌ است، از جمله دغدغه های صنف محسوب می شود.

برادران: شفافیت چیزی به اسم‌محرمانگی باقی نمی گذارد و در تولید چیزی محرمانه نداریم و قانون به ما تکلیف کرده که کشور سازنده تولید کننده را افشا کنیم. همچنین شناسه دار شدن کالا هیچ گونه تغییری در قیمت ایجاد نمی کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی