در مصاحبه با کامبیز شجاعی مدیرعامل الیت گروپ مطرح شد

اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین


کد خبر : ۲۷۷۴ | تاریخ انتشار : ۰۸-۰۸-۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ | مدت مطالعه: 4 | نسخه چاپی نسخه چاپی

الیت گروپ یک شرکت حمل و نقل بین المللی بوده که موسس و مالک آن کامبیز شجاعی بوده که ۲۳ سال سابقه در زمینه لجستیک و حمل و نقل بین المللی دارد. با توجه به اهمیت خودرو در صنعت کشور، تامین به موقع قطعات اهمیت بسیار بالایی دارد. فرصتی پیش آمد تا با مدیرعامل الیت گروپ در خصوص چالش های لجستیک و حمل و نقل در ایران و دلیل بیشتر بودن هزینه حمل و نقل کالا در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا گفتگو داشته باشیم.

کامبیز شجاعی الیت گروپ

الیت گروپ یک شرکت حمل و نقل بین المللی بوده که موسس و مالک آن کامبیز شجاعی بوده که ۲۳ سال سابقه در زمینه لجستیک و حمل و نقل بین المللی دارد. با توجه به اهمیت خودرو در صنعت کشور، تامین به موقع قطعات اهمیت بسیار بالایی دارد. فرصتی پیش آمد تا با مدیرعامل الیت گروپ در خصوص چالش های لجستیک و حمل و نقل در ایران و دلیل بیشتر بودن هزینه حمل و نقل کالا در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا گفتگو داشته باشیم.

به گزارش خبر قطعه، کامبیز شجاعی مدیرعامل شرکت حمل و نقل الیت گروپ در خصوص استاندارد حمل و نقل قطعات خودرو بیان کرد در صورتی که در شرایط نرمال در یک دهکده جهانی فعالیت داشتیم، می توانستیم الگوی Just In Time و حذف انبار را پیاده سازی کرد. اما در شرایط تحریم و اقتصادی می بایست الگوی متفاوتی را در ایران پیاده کرد. به منظور جلوگیری از توقف تولید و خوابیدن خط کارخانه در ایران باید همواره یک دپویی از قطعات و مواد اولیه لازمه تولید برای خودروساز و قطعه ساز وجود داشته باشد.

 

 

چراکه در غیر این صورت کالاهایی را که می توان به صورت دریایی و با هزینه تمام شده پایینتر به ایران وارد کنند را به دلیل کمبود زمان و جلوگیری از توقف خط تولید به صورت هوایی وارد کنند که در این صورت هزینه تمام شده به شدت افزایش پیدا می کند. در حالیکه استانداردهای جهانی امروزه به سمت حذف انبار حرکت کرده اند، اما شرایط ایران به نحویست که تا پیاده سازی استانداردهای جهانی در حوزه حمل و نقل و سفارش گذاری کالا فاصله زیادی داریم.

سهم هزینه حمل و نقل و لجستیک در ایران در قیمت تمام شده کالا به طور میانگین دو و نیم برابر استاندارد جهانی بوده که دلیل آن عدم توسعه حمل و نقل ریلی در کشور بوده و عمده حمل و نقل بار در ایران همچنان توسط کشنده ها و کامیون ها انجام می شود. شجاعی کامیون های مستهلک، جاده و راه های نا مناسب، عدم وجود مدیریت مناسب را از جمله عواملی دانست که باعث شده هزینه های تمام شده حمل و نقل در ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد.

مدیرعامل الیت گروپ در خصوص دلیل بیشتر بودن بهای تمام شده کالا و قطعات در ایران به نسبت به دیگر کشورها بیان کرد که تحریم ها و عدم وجود زیرساخت مناسب باعث شده تا بهای تمام شده کالا در ایران تا دو برابر بازار جهانی باشد. وی تاکید کرد که نباید هزینه حمل و نقل در محاسبه بهای تمام شده نادیده گرفته شود و در تمام دنیا قیمت خرید به انضمام هزینه حمل و نقل و هزینه های جانبی بهای تمام شده یک قطعه را تشکیل می دهد. شجاعی اظهار کرد که هزینه حمل و نقل یک کالا از یک مبدا ثابت در ماه های مختلف می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در نیمه دوم سال به دلیل شرایط بد آب و هوایی، پیک حمل و نقل نزدیک کریسمس و سال نو چینی و عید نوروز، هزینه های حمل و نقل افزایش می یابد.

شجاعی اشاره کرد که همواره در شش ماه نخست سال حجم سفارش ها کمتر از نیمه دوم سال است. این در حالیست که اگر قطعه سازان در نیمه نخست سال و به موقع نسبت به خرید مواد اولیه و قطعات لازم از خارج کشور اقدام کنند، می توانند تا حد زیادی هزینه های مربوط به حمل و نقل کالا را کاهش دهند که تاثیر خوبی روی کاهش بهای تمام شده آنها دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی