برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است


کد خبر : ۳۰۸۳ | تاریخ انتشار : ۰۴-۱۲-۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

خصوصی‌سازی به رغم مزایای بالقوه، با چالش‌هایی همچون دخالت‌های دولتی و کاهش جذابیت برای سرمایه‌گذاران مواجه است. واردات خودرو به دلیل تعرفه‌های بالا و هزینه‌های اضافی نیز باعث کاهش رقابت‌پذیری و افزایش قیمت‌ها شده است.

خصوصی‌سازی به رغم مزایای بالقوه، با چالش‌هایی همچون دخالت‌های دولتی و کاهش جذابیت برای سرمایه‌گذاران مواجه است. واردات خودرو به دلیل تعرفه‌های بالا و هزینه‌های اضافی نیز باعث کاهش رقابت‌پذیری و افزایش قیمت‌ها شده است.

صدرا رضایی امیری مدیرعامل شرکت صدرا گستر ، در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق چنین گفت:

رضایی در ابتدای صحبت‌های خود به روند خصوصی‌سازی در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی در صنعت خودرو به معنای انتقال مالکیت و مدیریت به بخش خصوصی است، اما در بسیاری از موارد، همچنان دولت در مدیریت و سیاست‌گذاری این صنایع نقش کلیدی ایفا می‌کند. این امر باعث کاهش جذابیت برای سرمایه‌گذاران و ایجاد ابهام در روند تصمیم‌گیری‌ها می‌شود، او تأکید کرد که این شرایط موجب ایجاد نوسانات در بازار و کاهش انگیزه‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بخش حیاتی ازاقتصاد کشورمی‌شود.

وی در ادامه به موضوع واردات خودرو پرداخت وگفت: واردات خودرو، علی‌رغم ارائه برخی فرصت‌ها، با موانع و چالش‌های زیادی مواجه است. تعرفه‌های بالا و هزینه‌های اضافی بر قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی اثر منفی می‌گذارد و این امر باعث محدودیت رقابت‌پذیری در بازار خودرو می‌شود. علاوه بر این، خودروهای وارداتی به دلیل تعرفه‌های سنگین و نوسانات ارزی، با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی به بازار عرضه می‌شوند که این موضوع می‌تواند باعث کاهش تقاضا و عدم پاسخگویی مناسب به نیاز بازار شود.

رضایی همچنین به تغییرات در نگاه مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی اقتصادی، خودرو دیگر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای با ارزش شناخته نمی‌شود. افزایش واردات خودروهای جدید و توسعه ظرفیت تولید در داخل، باعث شده است که قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشند و رقابت در بازار خودرو بیشتر شود. این امر می‌تواند تأثیر منفی بر درآمد و سودآوری خودروسازان و قطعه‌سازان داشته باشد.

وی همچنین از وضعیت مالی خودروسازان داخلی و مشکلات ناشی از زیانده بودن بسیاری از آن‌ها خبر داد و گفت: شرکت‌های خودروساز داخلی با مشکلات جدی مالی روبرو هستند و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از این شرکت‌ها هنوز در حال زیان‌دهی هستند. با این حال، تقاضا برای خودروهای داخلی همچنان وجود دارد و برخی از شرکت‌ها در حال پیش‌فروش خودروهایی هستند که به دلیل مشکلات مختلف، در پارکینگ‌ها انبار شده‌اند.

صدرا رضایی گفت: اگر مشکلات ساختاری در بخش‌های مختلف، از جمله تعرفه‌های واردات خودرو، به‌طور اساسی حل نشود، آینده صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود. برای ایجاد تحول در این صنعت نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

ضرورت حمایت از خصوصی‌سازی و حل بحران قطعه‌سازی در صنعت خودرو
فرصت‌های نوین صادراتی در صنعت قطعات یدکی خودرو؛ ازبکستان و روسیه در کانون توجه
مقایسه خودروهای داخلی با بنز و بی‌ام‌و، قیاس نادرست و غیرمنصفانه
🎙️ چهارمین اپیزود ماستوری منتشر شد
پیشرفت‌های فناورانه و همکاری‌های بین‌المللی در صنعت فنرسازی
حضور ایسکرا در بیست و یکمین همایش ملی و دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ساخت و ساز
برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است
صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد