برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیاز به بازنگری در سیاستها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است
کد خبر : ۳۰۸۳ | تاریخ انتشار : ۰۴-۱۲-۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹ | مدت مطالعه: |

خصوصیسازی به رغم مزایای بالقوه، با چالشهایی همچون دخالتهای دولتی و کاهش جذابیت برای سرمایهگذاران مواجه است. واردات خودرو به دلیل تعرفههای بالا و هزینههای اضافی نیز باعث کاهش رقابتپذیری و افزایش قیمتها شده است.

خصوصیسازی به رغم مزایای بالقوه، با چالشهایی همچون دخالتهای دولتی و کاهش جذابیت برای سرمایهگذاران مواجه است. واردات خودرو به دلیل تعرفههای بالا و هزینههای اضافی نیز باعث کاهش رقابتپذیری و افزایش قیمتها شده است.
صدرا رضایی امیری مدیرعامل شرکت صدرا گستر ، در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق چنین گفت:
رضایی در ابتدای صحبتهای خود به روند خصوصیسازی در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: خصوصیسازی در صنعت خودرو به معنای انتقال مالکیت و مدیریت به بخش خصوصی است، اما در بسیاری از موارد، همچنان دولت در مدیریت و سیاستگذاری این صنایع نقش کلیدی ایفا میکند. این امر باعث کاهش جذابیت برای سرمایهگذاران و ایجاد ابهام در روند تصمیمگیریها میشود، او تأکید کرد که این شرایط موجب ایجاد نوسانات در بازار و کاهش انگیزههای لازم برای ورود سرمایهگذاران جدید به این بخش حیاتی ازاقتصاد کشورمیشود.
وی در ادامه به موضوع واردات خودرو پرداخت وگفت: واردات خودرو، علیرغم ارائه برخی فرصتها، با موانع و چالشهای زیادی مواجه است. تعرفههای بالا و هزینههای اضافی بر قیمت تمامشده خودروهای وارداتی اثر منفی میگذارد و این امر باعث محدودیت رقابتپذیری در بازار خودرو میشود. علاوه بر این، خودروهای وارداتی به دلیل تعرفههای سنگین و نوسانات ارزی، با قیمتهایی بسیار بالاتر از قیمتهای جهانی به بازار عرضه میشوند که این موضوع میتواند باعث کاهش تقاضا و عدم پاسخگویی مناسب به نیاز بازار شود.
رضایی همچنین به تغییرات در نگاه مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی اقتصادی، خودرو دیگر به عنوان یک کالای سرمایهای با ارزش شناخته نمیشود. افزایش واردات خودروهای جدید و توسعه ظرفیت تولید در داخل، باعث شده است که قیمتها تغییر چندانی نداشته باشند و رقابت در بازار خودرو بیشتر شود. این امر میتواند تأثیر منفی بر درآمد و سودآوری خودروسازان و قطعهسازان داشته باشد.
وی همچنین از وضعیت مالی خودروسازان داخلی و مشکلات ناشی از زیانده بودن بسیاری از آنها خبر داد و گفت: شرکتهای خودروساز داخلی با مشکلات جدی مالی روبرو هستند و گزارشهای اخیر نشان میدهد که بسیاری از این شرکتها هنوز در حال زیاندهی هستند. با این حال، تقاضا برای خودروهای داخلی همچنان وجود دارد و برخی از شرکتها در حال پیشفروش خودروهایی هستند که به دلیل مشکلات مختلف، در پارکینگها انبار شدهاند.
صدرا رضایی گفت: اگر مشکلات ساختاری در بخشهای مختلف، از جمله تعرفههای واردات خودرو، بهطور اساسی حل نشود، آینده صنعت خودرو و قطعهسازی ایران با چالشهای جدی مواجه خواهد بود. برای ایجاد تحول در این صنعت نیاز به بازنگری در سیاستها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است.