توقف قیمت گذاری دستوری، خواسته فعالان صنعت خودرو از دولت سیزدهم است


کد خبر : ۱۰۰۹ | تاریخ انتشار : ۱۳-۰۸-۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: صنعت خودرو با مشکلات متعددی روبرو است، بدین جهت از دولت سیزدهم می خواهیم که برای رفع بخش عمده ای از مشکلات این صنعت، نسبت به توقف قیمت گذاری دستوری خودرو اقدام کند.

محمدرضا نجفی‌منش درباره اینکه دولت سیزدهم در مورد قیمت گذاری خودرو بهتر است چه سیاستی را دنبال کند تا صنعت خودرو در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرد، اظهار کرد: سال های متمادی است که از سیاست گذاران خواسته شده برای کاهش ضرر و زیان شرکت های خودروسازی و حذف دلالان بازار، از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد، اما باوجود اصرارها و تاکیدهای کارشناسی این امر مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: توقف قیمت گذاری دستوری خودرو به منزله، دفاع از افزایش قیمت خودرو نیست، راه و روش فعلی به صورت کلی اشتباه است؛  این امر سبب شده که ضمن ضررهای چند میلیونی شرکت های خودروساز، مردم هم نتوانند در بازار، خودرو با قیمت مناسب خریداری کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو تأکید کرد: خواسته مشخص و شفاف ما از سیاستگذاران این است که از طریق شورای رقابت به بازار خودرو ورود نکنند و اجازه دهند این بخش مسیر طبیعی خود را طی کند، به‌ طور قطع با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توانند قیمت خودرو در بازار را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه فرمول قیمت گذاری خودرو مبنای درست و دقیقی ندارد، گفت: نحوه قیمت گذاری شورای رقابت طی سال های گذشته باعث شده که شرکت های خودروساز و قطعه ساز با زیان محصولات خود را به فروش برسانند، این موضوع به شدت صنعت خودرو و قطعه سازی را ضعیف کرده و یقینا ادامه این روند، مشکلات جبران ناپذیری را بر پیکره صنعت خودرو وارد می کند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: زمانیکه قیمت یک خودرو بر اساس واقعیت ۲۵۰ میلیون تومان تمام می شود، چرا شورای رقابت اصرار بر این امر دارد که قیمت فروش باید ۲۰۰ میلیون تومان باشد؟ هر فعال اقتصادی و صنعتی می داند که این رویه به شدت واحد صنعتی را شکننده می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر می خواهیم تولید خودرو افزایش پیدا کند و بازار خودرو به آرامش برسد، از دولت سیزدهم می خواهیم که نسبت به آزادسازی قیمت خودرو اقدام کند و این اطمینان داده می شود که بعد از یک دوره بسیار کوتاه ضمن رشد کیفیت، قیمت خودرو سیر نزولی به خود می گیرد و مردم با شرایط بهتری می توانند، خودروهای داخلی را خریداری کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند