آسیب صنعت خودرو از تولید با قطعات بی کیفیت


کد خبر : ۱۰۵۲ | تاریخ انتشار : ۱۶-۰۹-۱۴۰۰ - ۹:۴۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

انجمن ملی کیفیت ایران با رونمایی از طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو سعی کرده است با نگاه متفاوت از رویکردهای فعلی (افزایش تیراژ)، بهبود کیفیت زنجیره تامین صنعت خودرو را با تمرکز بر ارتقا کیفیت محصولات قطعه‌سازان هدف قرار دهد.

اعضای هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران ضمن رونمایی از طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو، به بیان توضیحاتی پیرامون این طرح پرداختند.
علاوه بر مشکلاتی همچون مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو، فشار تحریم‌ها، خارج شدن شرکای خارجی از قراردادها و بروز مشکلات تامین قطعات و… که بر کسی پوشیده نیست، در راس مشکلات صنعت خودروسازی کشور، نارضایتی عمومی از کیفیت و ضعف خدمات پس از فروش قرار دارد. این در حالیست که خودروسازان کشور طی سال‌های اخیر بر موضوع افزایش تیراژ تولید و حفظ آن، بیش از موضوع کیفیت توجه داشته‌اند و از بحث کیفیت غافل مانده‌اند؛ تا جاییکه فرشید شکرخدایی- نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران- در این رابطه معتقد است که طی سال‌های اخیر صنعت خودرو کشور، بالا نگه‌داشتن آمار تولید را بر حفظ و ارتقا کیفیت مقدم دانسته‌اند. در حالیکه پیش از تحریم‌ها و با حضور شرکای خارجی، موضوع اجازه ارفاق در بسیاری از خودروها وجود نداشت، این موضوع امرز مغفول مانده و اجازه ارفاق بسیاری در تولید خودرو با قطعات بی‌کیفیت داده می‌شود.
در نشست رونمایی از این طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو، فرزین انتصاریان- رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، ضمن تاکید براینکه بی‌کیفیتی خودروها علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی و حقوقی، صنعت خودروسازی ایران را با وجود قدمت بسیار در محدوده مرزهای کشورمان زمین گیر کرده است، گفت: بررسی دلایل ناکارآمدی و بهره‌وری نامناسب این صنعت نیازمند بررسی ابعاد مختلف مشکلات و سیاست‌های صنعتی و اقتصادی حاکم بر این صنعت است که در مرکز آن‌ها، نبود راهبرد توسعه و ارتقا کیفیت صنعت خودروسازی و به‌ویژه در صنعت قطعه‌سازی قراردارد. مشکلات کیفیت محصولات خودرویی در زنجیره تولید خودرو، وابستگی مستقیم به کیفیت قطعات دارد.
وی تصریح کرد: وضعیت کنونی صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور، حاکی از رفتار تهاجمی و فشارهای مالی تولیدکنندگان خودرو و نهادهای نظارتی و بازرسی بر قطعه‌سازان است که عملا این بنگاه‌ها را به سمت رفتار تقابلی تنها برای ادامه حیات خود و بی‌تفاوتی در توسعه کیفیت پیش برده است. در نتیجه، اغلب این بنگاه‌ها انگیزه‌ای برای رشد و بهبود کیفیت، اصلاح سیستم مدیریت کیفیت محصول یا حتی توسعه کسب و کار خود ندارند.
انتصاریان ادامه داد: براین اساس انجمن مدیریت کیفیت ایران عطف به درخواست تشکل‌های تخصصی حوزه قطعات و خودروسازی و همچنین لزوم تاکید بر ارتقا کیفیت خودروهای داخلی، پروژه ارتقا سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودروسازی متمرکز بر شرکت‌های قطعه‌ساز را با هدف بهبود زیر ساخت‌های موثر بر کیفیت مبتنی بر برنامه راهبردی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت قطعه‌سازی خودرو در دستور کار قرار داد. پس از تحقیقات گسترده در سطوح ملی و بین‌المللی “مدل راهبردی و برنامه های اساسی توسعه و ارتقا کیفیت صنعت قطعه سازی خودرو” را طراحی کرده است. انجمن ما آمادگی دارد در اسرع وقت این برنامه‌ها را با همکاری مسئولان و ذی‌نفعان صنعت خودروسازی ایران اجرائی کند.
رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در ادامه ضمن اشاره به اینکه در این طرح، انجمن با نگاهی متفاوت از رویکرد جاری، بهبود کیفیت زنجیره تامین صنعت خودرو را با تمرکز بر توسعه سیستم مدیریت کیفیت شرکت‌های قطعه‌ساز هدف قرار داده است، تاکید کرد: انجمن با نگاهی کلی‌نگر، راهبردی و همه جانبه، وضعیت صنعت خودرو سازی و زنجیره تامین آن را از منظر مدیریت کیفیت با همکاری انجمن خودروسازان ایران، انجمن‌ها قطعه‌ساز و انجمن خدمات پس از فروش، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است؛ مسلما اجرای چنین برنامه گسترده و راهبردی بدون حمایت متولیان و مسئولان صنعت خودروسازی و پشتیبانی و حمایت شرکت‌های خودروساز امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین، در قالب یک برنامه پنج ساله تنظیم شده تا بصورت یکپارچه زمینه رفع مشکلات خودروسازی را از نقطه نظر کیفیت مورد بررسی و اصلاح قرار دهد. این طرح، ایده‌ها را از خودروسازان و قطعه‌سازان دریافت کرده تا در دیدگاه کلان، نقاط ضعف درون‌سازمانی را رفع کند. همچنین نحوه تامین مالی این طرح از محل آزادسازی مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی شده که با آزادسازی بخشی از مطالبات قطعه‌سازان با تمرکز بر ارتقا کیفیت، اقدامات صورت گیرند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی