خودروهای ایرانی توان رقابت در بازار روسیه را دارند؟


کد خبر : ۱۵۹۷ | تاریخ انتشار : ۰۲-۰۶-۱۴۰۱ - ۹:۳۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

یکی از محصولات ایران‌خودرو در نمایشگاه خودروی روسیه، با نام لادا گرانتا معرفی شد. آیا خودروهای ایرانی توان رقابت با سایر خودروها در بازار روسیه را دارند؟ همکاری خودرویی بین این دو کشور به کجا رسید؟

به گزارش خبرقطعه، ماه‌ها است که اخباری مبنی بر تولید مشترک خودرو بین ایران و روسیه منتشر می‌شود. اما همچنان این دو کشور خبری از چگونگی این همکاری منتشر نکرده اند. برخی می‌گفتند که احتمال ساخت یک پلتفرم اشتراکی وجود دارد.

حضور خودروسازان در نمایشگاه خودرو روسیه

اما حالا یک خودروی ایرانی در نمایشگاه روسیه با نام لادا گرانتا معرفی شد. به نظر می‌رسد لادا گرانتا ۲۰۲۳، که در واقع سدان دنا است، قرار است به زودی در بازار روسیه حاضر شود.(نیوزین)

البته حضور خودروسازان در بازار روسیه تنها به این شرکت محدود نمی‌شود و سایپا نیز قرار است همکاری‌هایی با این کشور داشته باشد. سایپا اعلام کرد که بازار خودروی روسیه، یک بازار جذاب برای خودروسازان ایرانی است. به همین دلیل محصولات شاهین و کوییک در این بازار مورد مطالعه جایگاه‌یابی قیمتی در مقایسه با رقبا قرار گرفت. در نتیجه، به منظور دستیابی به توافقات در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو که از سی و یکم مردادماه تا سوم شهریورماه در کشور روسیه برگزار می شود، حاضر می‌شود.

همچنین سایپا اعلام کرد که مذاکرات خود را جهت همکاری مشترک با قطعه سازهای اصلی و تامین‌کنندگان OE برای تامین قطعات تولیدی خودروهای رنو و لادا در سایت های تولیدی روسیه آغاز کرده است.(سایپانیوز)

خودروهای ایرانی توان رقابت دارند؟

آیا محصولات خودروسازان ایرانی می‌توانند در بازار روسیه، با سایر برندها رقابت کنند؟ همکاری ایران و روسیه موفق‌آمیز خواهد بود؟

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ایران و روسیه در گذشته نیز با یکدیگر همکاری کرده بودند و این دو کشور صادراتی به یکدیگر داشتند. اما این همکاری برای زمانی بود که خودروسازان اروپایی در روسیه سرمایه‌گذاری نکرده بود. هنگامی که خودروهای اروپایی، مانند رنو در روسیه تولید می‌شد، این کشور از محصولات ایرانی کمتر استقبال کرد.

او افزود: اما در شرایط تحریمی روسیه، به احتمال زیاد برخی خودروهای ایرانی مورد استقبال بازار این کشور قرار می‌گیرد.

مدیرعامل اسبق سایپا در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد این همکاری ادامه داشته باشد. البته ایران باید ملاحظات جانبی در همکاری با روسیه را در نظر بگیرد.

همکاری به نفع روسیه است

‎مدنی ادامه داد: خودروهای روسی در سطح کیفی مناسبی نیستند که وارد بازار کشور شود و آن را اقناع کند. در نتیجه این همکاری تاثیری در قیمت‌ها در بازار کشور ندارد.

او توضیح داد: شاید این ارتباط بیشتر به نفع روسیه باشد. به نظر نمی‌رسد که از صنعت خودروسازی این کشور، چه از نظر تکنولوژی و چه از نظر مدل‌های جدید خودرو، به ایران اضافه کند. البته این ارتباط برای ایران منفعت تجاری و کسب درآمد خواهد داشت.

رئیس اسبق سایپا گفت: این کسب درآمد می‌تواند در آخر موجب کاهش زیان‌دهی خودروسازان داخلی و افزایش کیفیت محصولات آنها شود. فعالیت‌های صادراتی، ایران را وارد فضای رقابتی، نه تنها با روسیه، بلکه با سایر خودروسازان کشورهای مختلف می‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد