عدم وجود تکنولوژی تایر خودروهای برقی در کشور

شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران


کد خبر : ۲۷۸۰ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۸-۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ | مدت مطالعه: 3 | نسخه چاپی نسخه چاپی

روز گذشته نخستین خودروی برقی تولید داخل یا بهتر بگوییم مونتاژی یعنی اسکای ول ET5 توسط شرکت نبکا که جوینت ونچر کرمان خودرو و مپنا بوده رونمایی شد. درحالیکه وزارت صمت و دولت همواره خودروسازان را به سمت داخلی سازی هدایت می کنند، اما در خصوص خودروهای برقی هرچقدر هم فشار از سوی دولت و وزارت صمت وجود داشته باشد، توان داخلی سازی آن در کشور وجود ندارد.

photo_2023-10-31_09-20-30

روز گذشته نخستین خودروی برقی تولید داخل یا بهتر بگوییم مونتاژی یعنی اسکای ول ET5 توسط شرکت نبکا که جوینت ونچر کرمان خودرو و مپنا بوده رونمایی شد. درحالیکه وزارت صمت و دولت همواره خودر۲وسازان را به سمت داخلی سازی هدایت می کنند، اما در خصوص خودروهای برقی هرچقدر هم فشار از سوی دولت و وزارت صمت وجود داشته باشد، توان داخلی سازی آن در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبر قطعه، پویا سالاری مدیرعامل نبکا در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمینه داخلی سازی خودروهای برقی به ویژه اسکای ول ET5 بیان کرد که داخلی سازی به این معنا نیست که ما تمام ادوات یک خودرو را در ایران تولید کنیم. بلکه فعالیت هایی که موجب ارزش افزوده شوند خود به نوعی داخلی سازی محسوب می شود.

سالاری تاکید کرد که داخلی سازی خودروهای برقی تا حد زیادی به تیراژ تولیدی آنها در ایران بستگی دارد و در تیراژ پایین به هیچ عنوان داخلی سازی خودروهای برقی منطقی و به صرفه نیست. مدیرعامل نبکا در ادامه بیان کرد که در زمینه توسعه نرم افزاری در زمینه خودروهای برقی جایگاه خوبی داریم و در زمینه سخت افزاری ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری در این حوزه هم می توانیم موفق عمل کنیم.

مدیرعامل نبکا اظهار کرد که پیش بینی می کنیم که تا چند سال آینده امکان داخلی سازی خودروهای برقی سگمنت A و B وجود داشته باشد و در آینده با افزایش تیراژ و تعداد خودروهای برقی، سگمنت های بالاتر مانند سدان های C و D سگمنت و همچنین اسیووی های برقی نیز داخلی سازی شوند.

سالاری یکی از مشکلات کشور در زمینه داخلی سازی باتری خودروهای برقی را تغییرات سریع تکنولوژیکی و شیمیایی باتری در سطح دنیا دانست و اظهار کرد که برای داخلی سازی سلول باتری در ایران نیاز به سرمایه گذاری بسیار عظیمی بوده که در توان هیچ یک از شرکت های فعال در ایران نیست. به همین جهت در این زمینه نیاز است تا با شرکای خارجی همکاری کرد. بسیاری از قطعات خودروهای بنزینی مانند لاستیک که در ایران داخلی سازی شده اند هم در خودروهای برقی کاربرد ندارند.

در خصوص لاستیک باید اظهار کنیم که تایر به کار رفته در خودروهای برقی با تایر خودروهای بنزینی تفاوت چشمگیری در متریال و کیفیت ساخت دارد. قطعا اگر تایر معمولی روی خودروهای برقی نصب شود، پرفورمنس، ایمنی و رنج پیمایش آنها کاهش می یابد. به همین جهت تا ورود تکنولوژی تایر خودروهای برقی به ایران، امکان استفاده از تایرهای ساخت داخل برای این خودروها وجود ندارد. بدین ترتیب مپنا که یک شرکت عریض و طویل در زمینه تکنولوژی و خودروهای برقی بوده تنها موفق شده شارژر خودروهای برقی را داخلی سازی کند و در زمینه توسعه زیرساخت استفاده از خودروهای برقی گام مثبت برداشته است. البته مپنا یک کارخانه در زمینه تولید باتری خودروهای برقی و الکتروموتور در دست احداث دارد که شاید تا یکسال آینده به بهره برداری برسد. لازم به ذکر است که این کارخانه با هدف پکیجینگ باتری طراحی شده و توان ساخت سلول باتری خودروهای برقی را ندارد.

رونمایی نخستین خودروی برقی زنگ خطری برای قطعه سازان و دولت بوده و قطعه سازان اگر قصد دارند که در این بازی بمانند، باید فکری برای کسب تکنولوژی و دانش فنی تولید قطعات خودروهای برقی بکنند. البته این موضوع مستلزم حمایت های مالی دولت است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد