بی نتیجه شدن افزایش تولید ماه های ابتدایی سال

کاهش شدید تولید خودرو در دو شرکت ایران خودرو و سایپا در آبان ۱۴۰۲


کد خبر : ۲۸۲۶ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۹-۱۴۰۲ - ۹:۲۲ | مدت مطالعه: 4 | نسخه چاپی نسخه چاپی

درحالیکه وزارت صمت و دولت با تمام توان خودروسازان را نسبت به رشد تولید در سال ۱۴۰۲ مجبور کردند، اما آمارهای تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در ماه آبان نشان از کاهش شدید تولید در این ماه نسبت به ماه های گذشته دارد. این کاهش تولید به حدی بوده که تمام روند افزایشی ماه های ابتدایی سال را خنثی کرده و عملا خودروسازان به جایگاهی که در سال گذشته داشته اند بازگشته اند.

کاهش تیراژ تولید خودرو ایران خودرو و سایپا آبان 1402

درحالیکه وزارت صمت و دولت با تمام توان خودروسازان را نسبت به رشد تولید در سال ۱۴۰۲ مجبور کردند، اما آمارهای تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در ماه آبان نشان از کاهش شدید تولید در این ماه نسبت به ماه های گذشته دارد. این کاهش تولید به حدی بوده که تمام روند افزایشی ماه های ابتدایی سال را خنثی کرده و عملا خودروسازان به جایگاهی که در سال گذشته داشته اند بازگشته اند.

به گزارش خبر قطعه، ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه در آبان ماه به صورت تجمیعی شامل سواری، وانت، ون، اتوبوس، کامیونت و کشنده ۴۸ هزار و ۵۱ دستگاه تولید کرده که نسبت به آبان سال گذشته کاهش ۱۶ درصدی داشته است. ایران خودرو در زمینه تولید سواری کاهش ۲۰ درصدی، در زمینه تولید وانت افزایش ۲۴۴ درصدی و در زمینه تولید وزن و میدل باس و مینی بوس به ترتیب کاهش ۱۰۰ درصدی و همچنین در زمینه تولید اتوبوس و کامیونت به ترتیب کاهش ۳۱ و ۲۱ درصدی را در آبان سال ۱۴۰۲ نسبت به آبان سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است.

گروه صنعتی ایران خودرو به طور تجمیعی در هشت ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۳۵۷ هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو شده که نسبت به هشت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ با آمار تولید ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ دستگاه مجموعا ۶ درصد رشد تولید داشته که ۳ درصد آن به سواری مربوط می شود.

گروه خودروسازی سایپا هم در آبان ماه سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۴۲ هزار و ۷۶۴ دستگاه خودرو شده که نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۱ کاهش ۹ درصدی را در تولید تجربه کرده است. گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید سواری در آبان ماه ۱۴۰۲ کاهش ۱۳ درصدی، در زمینه تولید وانت افزایش ۸ درصدی و در زمینه تولید کامیونت، کامیون و کشنده کاهش ۳۸ درصدی را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تجربه کرده است. گروه خودروسازی سایپا در هشت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مجموعا موفق به تولید ۳۱۹ هزار و ۵۵۶ دستگاه خودرو شده که نسبت به هشت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ که ۲۹۸ هزار و ۸۷۵ دستگاه تولید داشته جمعا ۷ درصد رشد تولید داشته که ۳ درصد آن مربوط به تولید خودروی سواری است.

 

دلیل کاهش شدید تولید ایران خودرو و سایپا چیست؟

قیمت گذاری دستوری سالهاست که ترمز رشد و پیشرفت خودروسازان را گرفته و خودروسازان هرسال با تکیه بر تسهیلات بانکی و کمک های دولت توانسته اند جلوی توقف چرخ تولید را بگیرند. قیمت گذاری دستوری در سالهای گذشته سبب از دست رفتن نقدینگی خودروسازان شده و این موضوع زیان انباشته سنگینی را برای آنها رقم زده است. البته که زیان انباشته تنها معضل ایران خودرو و سایپا نبوده و این دو شرکت نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین و قطعه سازان خودرو نیز بدهکارند. با توجه به اینکه قطعه سازان خودرو عمدتا بخش خصوصی هستند، با توجه به حجم سنگین مطالبه از خودروسازان، سرمایه در گردش و نقدینگی خود را از دست داده اند. بانک ها نیز در سال جاری به دلیل سیاست انقباضی و همچنین ورشکستگی دو شرکت ایران خودرو و سایپا از خرید دین و اعطای تسهیلات به خودروسازان خودداری کرده اند. همین موضوع باعث شده که قطعه سازان قدرت تامین خطوط خودروسازان را نداشته باشند.

ضربه ای که امروز صنعت خودروسازی ایران می خورد، حاصل تصمیم های اشتباهی بوده که سالهاست مدیران دولتی و وزارت صمت با کارشناسی های غلط برای این صنعت بزرگ گرفته اند. صنعتی که تحریم های سخت آمریکا توان متوقف کردن آن را نداشت، اکنون به لطف تصمیم های اشتباه مسئولین داخلی و مدیران دولتی طی سالیان گذشته زمینگیر شده است.

با این روند انتظار می رود که در ماه های پیش رو نیز با کاهش تولید مواجه باشیم و بعید است که وزارت صمت و دولت بتوانند در پایان سال به اهداف خود در خصوص تیراژ تولید خودرو دست یابند. مگر اینکه معجره ای رخ دهد!

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی