کاهش آمار تولید هشت ماهه خودرو نسبت به سال گذشته

پیشبینی قیمت خودرو در ماه های آینده


کد خبر : ۲۸۳۷ | تاریخ انتشار : ۲۵-۰۹-۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵ | مدت مطالعه: 3 | نسخه چاپی نسخه چاپی

درحالیکه وزارت صمت و دولت وعده دستوری افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲ را نسبت به سال ۱۴۰۱ داده بودند، اما طبق آمارها نه تنها این آرزو محقق نشده، بلکه آنقدر تصمیم اشتباه گرفته شده که حاصل آنها کاهش تولید خودرو و قطعات در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل و زمان مشابه سال گذشته و همچنین کاهش کلی فروش و تولید خودرو و قطعات در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ بوده است.

کاهش تیراژ تولید خودرو آبان 1402 پیشبینی قیمت خودرو در ماه های آینده

درحالیکه وزارت صمت و دولت وعده دستوری افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲ را نسبت به سال ۱۴۰۱ داده بودند، اما طبق آمارها نه تنها این آرزو محقق نشده، بلکه آنقدر تصمیم اشتباه گرفته شده که حاصل آنها کاهش تولید خودرو و قطعات در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل و زمان مشابه سال گذشته و همچنین کاهش کلی فروش و تولید خودرو و قطعات در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ بوده است. با این آمار می توان پیشبینی خوبی از وضعیت قیمت خودرو در ماه های آینده داشت.

به گزارش خبر قطعه، کیا داوود اسفندیاری کارشناس بازار خودرو و مشاور کسب و کار اظهار کرد که طبق گزارش جدید منتشر شده توسط مرکز پژوهش های مجلس، تولید خودرو و قطعات در آبان ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مهر ماه رشد ۵.۳ درصدی داشته، اما نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۱ کاهش شدید ۲۸.۳ درصدی را تجربه کرده است. همچنین به صورت تجمیعی هشت ماهه، تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲ تا به این لحظه کاهش یک درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. در زمینه شاخص فروش نیز در آبان ماه ۱۴۰۲ فروش خودرو نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۲.۴ درصدی داشته و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آبان نیز فروش خودروی صفر کیلومتر کاهش ۱۱.۲ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است.

 

این کاهش تولید در حالی رقم خورده که وزارت صمت و دولت شعار ریل گذاری برای افزایش تیراژ تولید را سر می دادند و خودروسازان دولتی نیز دستاوردهای دستوری که در ماه های ابتدایی سال در زمینه رشد تیراژ تولید داشتند را در شیپور فریاد می زدند. اما اکنون که این آمارهای تولید خودروسازان به ویژه دو خودروساز دولتی یعنی ایران خودرو و سایپا سبب کاهش کلی تیراژ تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شده، دیگر کلمه ای صحبت از وعده های افزایش تولید و تحقق تیراژ ۱.۶ تا ۱.۸ میلیونی در پایان سال نمی کنند.

خودروسازان دولتی تا تیر ماه سال ۱۴۰۲ توانستند رشد تولید حدود ۳۰ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰ رقم بزنند. اما به دلیل کمبود منابع نقدینگی و همچنین خروج دستوری برخی از خودروهای تولیدی از خط به دلیل استانداردهای ۸۵ گانه، قیمت گذاری دستوری شورای رقابت و شرایط فروش تکلیفی از تیر ماه به بعد روند تولید خودرو نزولی شد و این موضوع تا آبان ماه هم ادامه داشته است. این کاهش تولید خودرو به حدی بوده که افزایش تولید ماه های ابتدایی را هم بی تاثیر کرده است.

با این روندی که مشاهده می شود، بعید است خودروسازان بتوانند همان یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودروی تولید شده در سال ۱۴۰۱ هم تولید کنند. یعنی نه تنها آن افزایش ۲۵ درصدی که وزارت صمت برای تولید ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو بوده در سال جاری محقق نشده، بلکه همان اندازه که سال پیش خودرو تولید شده بود هم تولید نمی شود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی