آیا واقعا آلایندگی خودروهای برقی از بنزینی کمتر است؟


کد خبر : ۲۸۴۳ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۹-۱۴۰۲ - ۹:۵۹ | مدت مطالعه: 2 | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نظر شما آلایندگی خودروی برقی از بنزینی کمتر است؟ این سوالیست که پاسخ آن با توجه به شرایط زیرساختی نیروگاه های تولید برق ایران خیر است. خودروی برقی برای تردد و فعالیت نیاز به برق دارد و تولید برق در ایران با آلایندگی بالایی همراه است. اصلا منشا اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای ایران همین مازوت سوزی نیروگاه های برقی بوده که در کشور فعالیت می کنند.

صادرات نفت ارزان به چین و واردات خودرو از چین

به نظر شما آلایندگی خودروی برقی از بنزینی کمتر است؟ این سوالیست که پاسخ آن با توجه به شرایط زیرساختی نیروگاه های تولید برق ایران خیر است. خودروی برقی برای تردد و فعالیت نیاز به برق دارد و تولید برق در ایران با آلایندگی بالایی همراه است. اصلا منشا اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای ایران همین مازوت سوزی نیروگاه های برقی بوده که در کشور فعالیت می کنند.

 

 

به گزارش خبر قطعه، بدین ترتیب در صورت ترویج و فراگیر شدن خودروهای برقی، در خوشبینانه ترین حالت آلودگی از نقطه ای به نقطه ای دیگر منتقل می شود. یعنی اگر داخل شهری مثل تهران خودروهای برقی به جای بنزینی ها تردد کنند، آلودگی در سطح شهر شاید به واسطه عدم تردد خودروهای بنزینی کاهش پیدا کند، اما نیروگاه های تولید برق باید با توان بیشتری تولید کنند که نتیجه آن نه تنها کاهش آلایندگی در سطح شهرها نبوده، بلکه آلایندگی را افزایش می دهد. به عبارت دیگر این تعریف گول زننده که در ایران نیاز است تا به دلیل کاهش آلودگی هوا به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم اشتباه بوده و با این نیروگاه های تولید برق قدیمی و با بازده پایین که عمدتا در فصل سرما و گاها حتی در تابستان مازوت سوزی می کنند، هیچ کاهش آلایندگی در کار نخواهد بود.

 

همچنین ترویج خودروهای برقی آن هم بدون تولید داخل، یعنی بی توجهی نسبت به تعطیلی واحدهای صنفی که تا به امروز در زمینه تولید و خدمت رسانی به خودروهای برقی فعالیت می کردند. این موضوع می تواند بیانگر بی توجهی دولت نسبت به سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته در این زمینه هم باشد. تولید خودروهای برقی زمانی خوب است که دولت شرکت های خارجی را مجبور به تولید خودروی برقی با داخلی سازی بالا در ایران و استفاده از ظرفیت های داخل و نیروی کار داخل کشور کند. نه اینکه مونتاژکاری را تولید بنامد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی