۷۰درصد کسری خودروها مربوط به قطعات وارداتی است


کد خبر : ۳۰۴ | تاریخ انتشار : ۰۱-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نقل از دنیای خودرو، کاهش تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن، صددرصد به مسائل و مشکلاتی برمی گردد که مشکل عدم تامین قطعه را به وجود آورده است. رضا رضایی، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در این خصوص می گوید: بعداز برجام، فرصت سوزی بسیاری صورت گرفت. در آن زمان می توانستیم با هدف گذاری و استراتژی درست و برنامه ریزی و تصمیم سازی و حمایت دولتمردان و بسیاری مسائل دیگر از فرصت های خوب بعد از برجام استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال چه گروهی در صنعت خودرو موجب از دست رفتن فرصت های برجامی بودند، گفت: هم خودروسازان و هم به تبع آن قطعه سازان فرصت سوزی کردند. خودروسازان باید در نوع قراردادها توجه بیشتری را لحاظ می کردند و لازم بود در قراردادها، نوآوری ها در خصوص خودروهایی که در داخل کشور ساخته می شود، در نظر گرفته شود تا این نوآوری ها از کشور مبدا به خودروسازی کشور ما منتقل شود. همچنین خودروسازان باید در مرکز تحقیقات خود، هم از نظر نیرو و هم از نظر زیرساخت، خود را بیش از این تجهیز و این دانش را راحت تر بومی سازی می کردند.

عضو انجمن سازندگان در پی سوال دولت چه نقشی در عدم تحقق برآوردهای صنعت خودروسازی کشور داشته است، اظهار داشت: دولت به جای توجه ویژه به صنعت خودرو، با قیمت گذاری دستوری مانع به روز رسانی خودروسازان شد و قطعه سازان نیز به تبع آن با مشکلاتی مواجه شدند و پرداخت مطالبات قطعه سازان دائماً به تاخیر می افتد. مجموعه این عوامل موجب شد تولید خودرو کاهش یابد، زیرا قطعات مورد نیاز تولید خودرو تامین نمی شد.

 

رضایی در پاسخ به سوال عدم تامین چه قطعاتی منجر به کاهش تولید خودروسازان شده است، بیان کرد: در خصوص نوع قطعاتی که کسری آن ها منجر به کاهش تولید خودرو شده است، به نظر بنده حدود ۷۰ درصد کسری قطعات، مربوط به قطعات خارجی و ۳۰ درصد کسری قطعات مربوط به قطعات داخلی است که البته بخشی از مواد اولیه قطعات داخلی نیز وارداتی است؛ کمبود نقدینگی نیز همواره بر مشکلات دامن زده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی