۷۰درصد کسری خودروها مربوط به قطعات وارداتی است


کد خبر : ۳۰۴ | تاریخ انتشار : ۰۱-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نقل از دنیای خودرو، کاهش تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن، صددرصد به مسائل و مشکلاتی برمی گردد که مشکل عدم تامین قطعه را به وجود آورده است. رضا رضایی، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در این خصوص می گوید: بعداز برجام، فرصت سوزی بسیاری صورت گرفت. در آن زمان می توانستیم با هدف گذاری و استراتژی درست و برنامه ریزی و تصمیم سازی و حمایت دولتمردان و بسیاری مسائل دیگر از فرصت های خوب بعد از برجام استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال چه گروهی در صنعت خودرو موجب از دست رفتن فرصت های برجامی بودند، گفت: هم خودروسازان و هم به تبع آن قطعه سازان فرصت سوزی کردند. خودروسازان باید در نوع قراردادها توجه بیشتری را لحاظ می کردند و لازم بود در قراردادها، نوآوری ها در خصوص خودروهایی که در داخل کشور ساخته می شود، در نظر گرفته شود تا این نوآوری ها از کشور مبدا به خودروسازی کشور ما منتقل شود. همچنین خودروسازان باید در مرکز تحقیقات خود، هم از نظر نیرو و هم از نظر زیرساخت، خود را بیش از این تجهیز و این دانش را راحت تر بومی سازی می کردند.

عضو انجمن سازندگان در پی سوال دولت چه نقشی در عدم تحقق برآوردهای صنعت خودروسازی کشور داشته است، اظهار داشت: دولت به جای توجه ویژه به صنعت خودرو، با قیمت گذاری دستوری مانع به روز رسانی خودروسازان شد و قطعه سازان نیز به تبع آن با مشکلاتی مواجه شدند و پرداخت مطالبات قطعه سازان دائماً به تاخیر می افتد. مجموعه این عوامل موجب شد تولید خودرو کاهش یابد، زیرا قطعات مورد نیاز تولید خودرو تامین نمی شد.

 

رضایی در پاسخ به سوال عدم تامین چه قطعاتی منجر به کاهش تولید خودروسازان شده است، بیان کرد: در خصوص نوع قطعاتی که کسری آن ها منجر به کاهش تولید خودرو شده است، به نظر بنده حدود ۷۰ درصد کسری قطعات، مربوط به قطعات خارجی و ۳۰ درصد کسری قطعات مربوط به قطعات داخلی است که البته بخشی از مواد اولیه قطعات داخلی نیز وارداتی است؛ کمبود نقدینگی نیز همواره بر مشکلات دامن زده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد