استقرار ۷۰ درصدی کارگاههای قطعهسازی درشهرکهای صنعتی
کد خبر : ۵۶۵ | تاریخ انتشار : ۰۳-۰۶-۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ | مدت مطالعه: |

طی ماههای اخیر تعداد واحدهای فعال در زمینه تولید قطعه و مجموعهسازی در شهرکهای صنعتی افزایش یافته است. استقرار قطعهسازان در این شهرکها نهتنها دغدغه تولیدکنندگان صنعت خودرو را کاهش میدهد، بلکه زمینه ایجاد فضایی رقابتی را هم برای آنها فراهم میکند.
استقرار در شهرکهای صنعتی مزایای بسیاری برای قطعهسازان دارد. تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر علاوه بر تامین امکانات زیربنایی بهشکل مناسب، کامل، توجیهپذیر و اقتصادی، این زمینه را هم برای قطعهسازان فراهم میکند تا ضمن حفظ مسائل زیستمحیطی، امکان همکاریهای جدید و همافزایی با واحدهای صنعتی دیگر را پیدا کنند. درحالحاضر از یکهزار و ۳۰۰ واحد تولیدی قطعات خودرو حدود ۹۰۰ واحد در شهرکهای صنعتی استانهای تهران، قزوین، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجانشرقی و اصفهان مستقر هستند و نیاز است زمینه استقرار دیگر واحدها هم در این شهرکها ایجاد شود. استقراری که نهتنها دغدغه تولیدکنندگان صنعت خودرو را کاهش میدهد، بلکه زمینه ایجاد فضایی رقابتی را هم برای آنها فراهم میکند.
استقبال قطعهسازان با استقرار ۷۰ درصدی
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به استقرار حدود ۷۰درصد از واحدهای قطعهسازی خودرو در شهرکهای صنعتی میگوید: «افزایش سهم قطعهسازان خودرو در شهرکهای صنعتی انگیزه بیشتری برای ایجاد واحدهای قطعهسازی در شهرکهای صنعتی ایجاد میکند که درنتیجه آن بسیاری از واحدهای تولیدی سعی در تامین زنجیره قطعاتشان از این واحدها دارند.»
محسن صالحینیا با اشاره به اینکه طی ماههای اخیر تعداد واحدهای فعال در زمینه تولید قطعه و مجموعهسازی در شهرکهای صنعتی افزایش یافته است، بیان میکند: «با تاکید دولت بر تقویت داخلیسازی و از سویی روشهای حمایتی وزارت صنعت درمورد ممنوعیت واردات برخی کالاها و توجه بیشتر شرکتهای تولیدکننده به کاهش قیمت تمامشده تولیدشان از محل داخلیسازی قطعات، پیشبینی میشود این جریان بهخوبی در زنجیره تامین خودروسازان شکل بگیرد.»
کاهش هزینههای تولید قطعهسازان
عضو کمیسیون صنایعومعادن مجلس با اشاره به مزایای متمرکز شدن صنایع بهخصوص صنعت قطعهسازی در شهرکهای صنعتی میگوید: «در شهرکهای صنعتی یکسری امکانات متمرکز وجود دارد که وقتی قطعهسازان در آنجا مستقر میشوند با هزینه کمتری میتوانند از آن امکانات استفاده کنند.»
حمید گرمابی اضافه میکند: «وقتی واحدهای تولیدی کنار یکدیگر قرار میگیرند، هم امکان ایجاد همکاری و توسعه علمی قطعهسازان فراهم میشود و هم بهنوعی زمینههای رقابتی ایجاد میشود که نهتنها در کیفیت محصول تاثیرگذار است بلکه در بحث قیمت هم مشتریان بهخوبی میتوانند نتایج آن را ببینند.»
وی با اشاره به اینکه قطعهسازان در خارج از شهرکهای صنعتی هم میتوانند واحدهای کارگاهی خود را مستقر کنند، ادامه میدهد: «در شهرک بودن مزایای بسیاری برای قطعهسازان دارد که ازجمله آنها میتوان به کاهش هزینههای حملونقل، تولید و حتی محل کارگاهی اشاره کرد که همگی در نتیجه کار و تولید اثرگذار هستند.»
این نماینده مجلس تصریح میکند: «تجمیع تولیدکنندگان در کنار هم به آنها این اجازه را میدهد که توجه بیشتری را به سمت تولید بهتر معطوف کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان خارج از شهرک ممکن است با عدیدهای از مشکلات دستوپنجه نرم کنند و همواره بهدنبال فراهم کردن امکانات اولیه برای فعالیت کارگاهشان باشند.»
رفع دغدغه قطعهسازان درخصوص زیرساختها
درحال حاضر درصدی از قطعهسازان در شهرکهای صنعتی مستقر نیستند و برای استقرار آنها و تکمیل زنجیره تولید در شهرکهای صنعتی نیاز است مسئولان این بخشها سیاستهای تشویقی برای جذب مابقی قطعهسازان به شهرکهای صنعتی درنظر گیرند.
عضو کمیسیون صنایعومعادن مجلس با تایید مطالب فوق بیان میکند: «شهرکهای صنعتی برای قطعهساز و سایر صنایع باید شرایط لازم ازجمله زمین به اندازه کافی برای استقرار و فعالیت واحدهای کارگاهی در اختیار داشته باشند. همچنین این فضاهای صنعتی باید با شرایط تقسیط مناسب در اختیار تولیدکنندهها قرار گیرد. مضاف بر اینها تامین زیرساختهایی همچون برق، گاز، آب، تلفن، اینترنت و غیره نیز ازجمله ملزومات اولیه شهرکهای صنعتی برای استقرار واحدهای قطعهسازی است.»
گرمابی ادامه میدهد: «بهطور کلی شهرکهای صنعتی از زیرساختها و امکاناتی برخوردار هستند که مجموعه آنها در کنار هم کمک بزرگی به تولیدکننده میکند تا نگران تامین نیازهای اولیه نباشد و تمام تمرکزش را روی تولید بگذارد.»