ضرورت تقلیل زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به یکماه/ تکمیل خودروهای ناقص در اولویت


کد خبر : ۶۸۴ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۶-۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه درحال حاضر خودروسازان ۲۲هزار میلیارد تومان به شبکه تامین بدهکار هستند، گفت: زمان پرداخت این بدهی‌ها باید از چهار ماه به یکماه کاهش یابد.

محمدرضا نجفی منش درباره جزییات جلسه قطعه سازان با مدیر عامل جدید شرکت ایران خودرو توضیح داد: در گذشته بین خودروسازان و قطعه‌سازان کمیته‌هایی تشکیل می‌شد که در آن درمورد مسائل دو صنعت هم‌فکری و مشورت می‌کردیم اما مدتی است که این جلسات قطع شده و خوشبختانه قرار است دوباره احیا شود؛ در همین راستا طی جلسه‌ای که با مدیر عامل ایران خودرو هم داشتیم قرار شد نظام پرداخت به صورت سیستماتیک اجرا شود.

او ادامه داد: اگر همدلی بین خودروسازان و قطعه سازان تقویت شود، شاهد هموار شدن راه دو صنعت خواهیم بود.

نجفی منش اولویت قطعه‌سازان و خودروسازان را تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه اعلام کرد و گفت: درحال حاضر برنامه ما تکمیل بیش از ۱۰هزار خودروی ناقص و عرضه آن به بازار است و مابقی نیز به زودی تکمیل خواهند شد.

به گفته رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، با توجه به اینکه خودروهای ناقص باید با قیمت‌های قبلی عرضه شود، برای خودروسازان زیان بسیاری به همراه خواهد داشت بنابراین دولت باید هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کند.

وی همچنین با اشاره به میزان بدهی خودروسازان و روش پرداخت آن اظهار کرد: برآورد ما این است که خودروسازان در حال حاضر ۲۲هزار میلیارد تومان به شبکه تامین یعنی قطعه‌سازان، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها بدهکار هستند که باید جزییات آن مشخص شود.

این فعال صنعت قطعه اضافه کرد: در حال حاضر مکانیزم خودروسازان این است که چهار ماه بعد از تحویل قطعه پول را پرداخت کنند و این مورد موافقت قطعه‌سازان نیست و از نظر ما باید این بدهی حداقل ۳۰روزه پرداخت شود، چراکه الان همه خریدها به صورت نقدی انجام می‌شود و طولانی شدن زمان پرداخت قطعه‌ساز را با ضرر مواجه می‌کند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات انجام شده، قرار است بدهی‌ها به صورت متعادل و سیستماتیک پرداخت‌ شود و از این طریق قطعه‌ساز بتواند برای ساخت و تامین قطعه برنامه مشخصی داشته باشد، بنابراین پیشنهاد کردیم که علی الحساب برای قطعه‌سازان کوچک و متوسط پرداخت‌ها به صورت یکماهه انجام شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد