کمبود تراشه مانع تولید ۷ میلیون خودرو شد


کد خبر : ۹۳۱ | تاریخ انتشار : ۱۰-۰۷-۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

کمبود تراشه جهانی به قیمت کاهش تولید ۷/ ۷میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ تمام می‌شود.

کمبود تراشه‌های نیمه هادی، معضل شناخته شده‌ای که تقریبا یک سال‌ونیم است صنعت خودرو را درگیر کرده، باعث تاخیر در تحویل خودروی نو به مشتری شده که به نوبه خود باعث افزایش قیمت‌های خودروهای نو و دست دوم شده است.

به دلیل توقف‌های متوالی در خطوط تولید قطعه‌سازان و مشکلات لجستیکی به وجود آمده، کمبود کشتی در صنعت حمل و نقل دریایی و کمبود شدید در بخش نیروی انسانی، سازندگان خودرو هنوز با مشکل تامین قطعه و مواد خام مواجه هستند. شرکت مشاوره‌ای آلیکس پارتنرز تخمین زده است که معضلات زنجیره تامین باعث افت تولید ۷/ ۷میلیون دستگاه خودرو می شود.

در حالی که در ماه مه پیش‌بینی‌ها فقط ۳/ ۹ میلیون دستگاه بود.  تقاضای بزرگ و عرضه محدود، قیمت خودروها را به سقف رسانده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط «کِلی بلو بوک»‌ وب‌سایت تعیین ارزش خودرو، متوسط قیمت خودروها در بازار آمریکا در ماه اوت به حدود ۳۵هزار و ۵۰۰ دلار رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

در ماه اوت یک میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا فروخته شده که پایین‌ترین آمار در یک دهه گذشته است.  برای خودروهای دست دوم، متوسط قیمت نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته و به بیش از ۲۵ هزار دلار رسیده است. قیمت فروش کل هم نسبت به سپتامبر ۲۰۲۰ حدود ۹/ ۲۴ درصد افزایش یافته است. بر اساس تخمین GOBankingRates فرصت از دست رفته برای خودروسازان هم ۲۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برآورد شده است.

این تمام ماجرا نیست، چون خودروسازان مجبورند ۱۵۰ میلیارد دلار هم برای قیمت افزایش یافته قطعات و مواد خام از دست بدهند. همین موضوع باعث می‌شود به ازای هر خودرو قیمت ۲هزار دلار افزایش پیدا کند. جمع میزان خسارتی یا فرصت از دست رفته خودروسازان جهانی ۲۷۰ میلیارد دلار است و جمع کل خسارتی که به مشتریان به خاطر افزایش قیمت‌ها وارد شده ۹۰ میلیارد دلار است. دان هرش، مدیر الیکس پارتنرز گفت: «وقتی صحبت از تولید و تامین مواد و قطعات است، هیچ ضربه‌گیر دیگری باقی نمانده. به معنی واقعی کلمه، هر کمبودی که باعث توقف خطوط تولید خودرو در هر کجای جهان شود، روی صنعت خودروی جهانی تاثیر دارد. حالا این تاثیر به خاطر کمبود تراشه و سایر قطعات چند برابر شده است.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار

خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی