کدام برندهای خودرو به کشور باز میگردند؟


کد خبر : ۱۲۶۲ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی طرح واردات خودرو در حال بررسی است که رسانه‌های حوزه خودرو خبر از بازگشت چندین برند خودروسازی در قالب واردات به ایران داده‌اند.

بر اساس گزارش سایت دیجیاتو، مهدی دادفردبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته است که اگر دولت تا پایان خرداد شرایط واردات خودرو را اعلام کند، «در خوشبینانه‌ترین حالت چهار ماه زمان نیاز خواهد بود» تا خودروهای وارداتی به گمرک ایران برسند و پیش‌بینی کرده اولین محموله خودروهای وارداتی در پاییز وارد گمرکات کشور شود، گرچه پروسه ترخیص و فروش این خودروها «ممکن است مشمول مرور زمان شود».

طرح واردات خودرو در حال بررسی است و بر اساس آخرین گزارش‌ها حجم موتور باید زیر ۲.۵ لیتر و قیمت هم زیر ۲۵ هزار دلار باشد با این شرایط البته واردات خودرو به ایران محدود خواهد شد و بسیاری از خودروها قادر به ورود به بازار ایران نخواهند بود.

از تلاطم تا سرگیجه در بازار خودرو ایران

در همین حال رسانه‌ها از فعالیت دو خودروساز خارجی در ایران برای وادرات خودرو خبر داده‌اند. دو شرکت رنو و کیا موتورز محصولاتی دارند که بر اساس شرایط جدید واردات خودرو احتمال واردات آن به ایران وجود دارد.

چند رسانه خودرویی گزارش‌های مشترکی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد رنو با شرکتی با نام ایلیا در ایران کار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش‌ها این شرکت تا کنون با برندها چینی کار می‌کرده و خودرو دایون Y5 را در ایران مونتاژ کرده است. این شرکت حالا به دنبال واردات خودروهایی از رنو است که قیمت آنها زیر ۲۵ هزار دلار باشد.

گذشته از رنو، کیا موتورز هم نماینده خود را به ایران فرستاده است.

رسانه‌ها عکسی از سفر مدیران کیا موتورز به ایران را منتشر کرده‌اند. در برخی دیگر هم عکس‌هایی از نصب تابلو جدید کیا موتور در محل فروش این شرکت در تهران منتشر کرده اند.

تا پیش از ممنوع شدن واردات خودرو به ایران کیا موتورز با شرکتی با نام اطلس خودرو کار می‌کرد، همزمان تولید محصولات این شرکت در سایپا پیگیری می‌شد اما حالا مشخص نیست که دقیقاً چه شرکتی واردات محصولات کیا موتورز به ایران را انجام خواهد داد.

کیا سول مدل ۲۰۲۲ از جمله خودروهای کیا موتورز است که احتمال واردات آن به ایران داده شده است. این خودرو داری یک موتور ۱.۶ لیتری با چهار سیلندر با قیمت مدل پایه، حدود ۱۵ هزار دلار است.

«خانواده‌های مافیایی» در صنعت خودروی ایران

کیا سلتوس از جمله خودروهای اقتصادی دیگری است که احتمال واردات آن به ایران داده شده است. این خودرو کراس اوور شهری و دارای موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌ متر گشتاور با قیمت حدود ۱۸ هزار دلار است.

محصول دیگری که از احتمال واردات آن به ایران خبر داده شده، کیا سونت است. این خودرو هم یک کراس‌اوور کوچک شهری است که دارای قیمت ۱۷ هزار دلاری با موتوری با قدرت ۱۲۰ اسب بخار است.

همچنین احتمال واردات نسل جدیدی از کیا سراتو که سال‌ها در ایران تولید می‌شد، داده می‌شود. این خودرو سدان شهری دارای موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۸ اسب بخار است که در آن از یک گیربکس اتوماتیک استفاده شده است.

این خودرو هم با توجه به قیمت زیر ۲۰ هزار دلاری احتمال بالایی برای عرضه در ایران دارد.

کیا کی پنج شاید یک از جذاب‌ترین خودروهایی باشد که احتمال واردات آن به ایران وجود دارد این خودرو که حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد با یک موتور دو لیتری می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۹۲ نیوتن متری تولید کند. واردات این خودرو احتمالاً می‌تواند بازار خودروهای چینی در ایران را تحت شعاع قرار دهد.

براساس اعلام ها تولید خودرو حدود نیم میلیون دستگاه با تقاضای بازار ایران فاصله دارد و به همین دلیل واردات شاید تا حدودی بتواند بازار را به توازن برساند.

البته به عقیده کارشناسان امکان کمی وجود دارد که با توجه به شرایط وضع شده، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در سال واردات شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد