مالیات خودروهای لوکس چقدر است؟


کد خبر : ۱۳۲۴ | تاریخ انتشار : ۰۴-۰۴-۱۴۰۱ - ۹:۵۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مالیات از خودروهای با ارزش بیش از یک میلیارد تومان یکی از پایه‌های مالیاتی جدید در قانون بودجه سال گذشته و امسال است که بررسی عملکرد سازمان امور مالیاتی در دو ماهه ابتدایی سالجاری، نشان می دهد که معادل ۵ میلیارد و ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان درآمد از انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت حاصل شده است.

بر اساس قانون بودجه سال گذشته، مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک خودروی مزبور بوده‌اند، به شرح زیر مشمول مالیات شدند:
۱) اشخاص حقوقی غیردولتی به ازای هر خودروی با ارزش روز بالاتر از یک میلیارد تومان.
۲) اشخاص حقیقی که مجموع ارزش خودروهای خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل خود بالای یک میلیارد تومان باشد.

در این بین، نرخ مالیات سالانه مجموع ارزش روز انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین به شرح زیر است:

 

۱_ تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

 

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

 

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

 

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

 

آخرین اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مالیات از محل خودروهای لوکس شناسایی شده در سال گذشته وصول شده است.

همچنین، بررسی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دو ماهه سالجاری نیز نشان می‌دهد که در این مدت معادل ۵ میلیارد و ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از محل مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت مالیات اخذ شده است.

البته، باید به این نکته توجه داشت که مالیات خودروهای لوکس برای امسال نیز لازم‌الاجراست و طبق گفته مدیر کل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی خودروهای لوکس برای ابتدای امسال احصا شده‌اند و ناجا باید اطلاعات آن‌ها را به سازمان امور مالیاتی بدهد؛ بنابراین، مشخص نیست که درآمد ۵ میلیاردی سازمان مالیاتی در دو ماهه ابتدایی امسال از خودروهای لوکس به خودروهای شناسایی شده در سالجاری یا سال گذشته مربوط می‌شود.

لازم به ذکر است که برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس در سالجاری، مجموع ارزش ملاک نیست و هر خودروی بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد